Pradėta kurti pirmoji Lietuvoje vaikų vedama pokalbių tinklalaidė

Gintaras Gimžauskas

Tinklalaidės (angl. podcast) yra vienas sparčiausiai visame pasaulyje augančių žiniasklaidos segmentų. Ne išimtis ir Lietuva. Tačiau iki šiol mūsų šalyje jos daugiausia buvo skirtos tik suaugusiesiems ir apie suaugusiuosius. Šią spragą nutarė užpildyti „Šiaurės licėjaus“ progimnazistai, ėmęsi kurti tinklalaidę „Pakalbėkime iš mūsų varpinės“.

Pirmosios pašnekovės – Eglė Kernagytė ir Neringa Bliūdžiūtė

 

Kaip teigia jaunieji kūrėjai, beveik visos jiems žinomos tinklalaidės yra vedamos suaugusių žmonių. Net jei pokalbio tema susijusi su vaikais, šie į pokalbius vis tiek neįtraukiami. Progimnazistų manymu, atėjo laikas į pokalbius pažvelgti iš vaikų perspektyvos. Skelbiama, kad „Pakalbėkime iš mūsų varpinės“ tinklalaidėse bus kalbama ir pasakojama apie tai, kas aktualu vaikams ir jaunimui: nuo naujausios muzikos iki to, kaip pasirinkti specialybę, nuo santykių su mokytojais iki pirmųjų mokyklinių meilių ir nuo namų darbų iki tikrų gyvenimo svajonių.

 

Pirmosios vaikų kuriamos pokalbių laidos viešniomis tapo Eglė Kernagytė ir Neringa Bliūdžiūtė, tinklalaidės „Ai, viskas gerai“ autorės. Jas kalbino septintokės sesės dvynės Gerda ir Greta, kurios drąsiai klausinėjo pašnekovių apie įvairius joms rūpimus dalykus. Paklausta, koks buvo jausmas būti kalbinamai vaikų, E. Kernagytė sakė: „Labai smagu ir gera! Kadangi tiek aš, tiek Neringa turime vaikų, jautėme stiprų palaikymo jausmą šią iniciatyvą įgyvendinantiems vaikams. Aišku, gaila, kad dėl pandemijos negalėjome su jais susitikti gyvai, tačiau buvo visiems labai gera pasikalbėti. Džiugu, kad šiuolaikiniai vaikai turi tiek daug galimybių ir noriai jas išnaudoja.“

Tinklalaidė jau pasiteisino

 

Mintis pasiūlyti vaikams imtis tinklalaidės kūrimo kilo „Šiaurės licėjaus“ dorinio ugdymo mokytojui dr. Mantui Antanui Davidavičiui. Pasak jo, tinklalaidės taikymo ugdyme idėja jis atsinešė iš darbo su Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) studentais. „Panašus tinklalaidės kūrimo integravimas į mokymosi procesą pasiteisino universitete, todėl nutariau tai pasiūlyti ir mokiniams licėjuje. Aš netikiu vaikų atskyrimu nuo galimybių, remiantis vien tik amžiaus kriterijumi. Turimų metų skaičius neturi užkirsti kelio daryti kažką įdomaus ir naudingo“, – teigė dr. M. Davidavičius.

 

Anot jo, savo pamokas jis visada stengiasi vesti inicijuodamas diskusijas, todėl tinklalaidės kūrimas, kur taip pat reikia intensyvaus domėjimosi ir klausimų kėlimo, buvo logiška pamokų tąsa. „Tikiu, kad vaikų išmokyti etikos negali. Jei nekeli klausimų, nemąstai kritiškai, vien tik sakymas, kaip turi elgtis, neveiks. Kiekvienas žmogus turi pats pasirinkti, kas gerai, o kas blogai“, – aiškino „Šiaurės licėjaus“ dorinio ugdymo mokytojas ir VDU lektorius.

 

Jo teigimu, tinklalaidės kūrimas – geras būdas duoti daugiau erdvės vaikams analizuoti jiems aktualias problemas, kurias vėliau jie galėtų pristatyti klasės draugams ir visuomenei. „Žmogus turi būti ne tik žinių gavėjas, bet ir jų kūrėjas. Tik taip gali būti ugdomos tam tikros kompetencijos. Pavyzdžiui, kritinis mąstymas, suvokimas, kaip veikia medijos, gebėjimas aiškiai dėstyti savo mintis, meninė kūryba, komandinis darbas ir kt.“ – akcentavo dr. M. Davidavičius. Anot jo, galima daryti išvadą, kad penktų–septintų klasių mokinių kuriama tinklalaidė „Pakalbėkime iš mūsų varpinės“ jau pasiteisino. „Ji sulaukė ne tik didelio mokyklos bendruomenės, bet ir su ja nesusijusių žmonių palaikymo bei dėmesio. Tačiau ne tai svarbiausia. Mane labiausiai džiugina, kad šio projekto įgyvendinimo ėmęsi savanoriai turi progą augti kaip asmenybės ir mokytis daugybės dalykų net ir pandemijos suvaržytame pasaulyje“, – pabrėžė „Šiaurės licėjaus“ mokytojas.

 

Tokiai nuomonei pritaria ir vaikų psichologė Edita Špukienė. Pasak jos, vaikams, ypač paaugliams, iš suaugusiųjų gaunamas pripažinimas yra itin svarbus ir gali tapti tvirtu pasitikėjimo savimi pamatu. „Paauglystės laikotarpis – labai painus, jame daug jausmų ir ieškojimo. Tokio amžiaus nebesi vaikas, bet dar ir nesuaugęs. Tad bendraudamas su suaugusiaisiais, kurie rimtai klauso ir rimtai atsako, gauni teigiamą pliūpsnį savivertei kelti“, – aiškino E. Špukienė. Anot jos, pasitikėjimą itin svarbu ugdyti visada, tačiau pandemijos ir karantino akivaizdoje tai įgavo naują reikšmę. Nuotolinis mokymas, psichologės teigimu, parodė, kad daugybė paauglių stokoja pasitikėjimo ar jaučiasi nepatogiai, todėl nuotolinėse pamokose dalyvauja išjungę kompiuterių kameras.

 

Pirmąsias dvi vaikų kuriamos tinklalaidės laidas „Pakalbėkime iš mūsų varpinės“ jau galima rasti „Spotify“ platformoje.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.