Pavasaris – metas naujiems potyriams gamtoje

Marytė Balčiuvienė
,
ikimokyklinio ugdymo vyresn. mokytoja
Jurgita Vasiliauskienė, Renata Jankauskienė
,
priešmokyklinio ugdymo vyresn. mokytojos

Jau ikimokykliniame amžiuje vaikai stebi aplinką, vykstančius reiškinius ir pokyčius. Ar vaikai susidomės aplink juos vykstančiais procesais, ar taps jų dalimi, priklauso nuo pedagogo pastangų ir gebėjimo sudominti vaikus naujomis veiklos formomis, būdais, metodais bei priemonėmis. Tam pasitarnauti gali STEAM ugdymas. Šis metodas suprantamas kaip integralus, į kompleksišką vaiko tikrovės reiškinių pažinimą, pritaikymą ir problemų sprendimą kreipiantis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų gebėjimų ugdymas gamtos pažinimo, technologijų inžinerijos, menų ir matematikos kontekste. Mokiniai tobulėja, įgyja naujų žinių, dalydamiesi atliktais tyrinėjimais, atradimais, patyrimais, įspūdžiais. Jie tampa visapusiškomis asmenybėmis, gebančiomis džiaugtis, mokančiomis improvizuoti, pasitikinčiomis savo jėgomis, atviromis, sugebančiomis veikti, priimti sprendimus.

 

Taigi Gamta pradėjo busti! Skleidžiasi pirmųjų pavasario gėlių žiedai, sprogsta medžių lapeliai, vis garsiau čiulba paukščiai, šilčiau šviečia saulė, tad tinkamas metas pakviesti vaikus į gamtos pažinimo nuotykį. Pavasaris suteikia galimybių stebėti „bundančią“ žemę, o taip pat skatina eksperimentuoti, ieškoti ir kt. Pastebėjome, kad labiau domėtis gamta vaikai pradeda, kai sužino įdomių faktų apie ją ir jos reiškinius. Svarbu sudominti ir pažadinti vaiko smalsumą, o tą padaryti padeda įvairi literatūra, vaizdinė medžiaga, o ypač – STEAM ugdymas, kuris kuria galimybes atrasti, tyrinėti ir kt. Būdami gamtoje, vaikai daug aktyvesni, nes juos vilioja įvairovė, metų laikų pokyčiai, nepažįstami objektai, o smalsumas skatina sužinoti bei suprasti, kas vyksta šalia mūsų. Buvimas natūralioje aplinkoje, patyriminė veikla, prisilietimas prie visko, kas gyva, sužadina norą ne tik pažinti, bet ir mąstyti, kalbėti apie aplinkosaugines problemas, kurios šiandien labai aktualios. Domėtis gamta tinka visi metų laikai, bet labiausiai – šiltasis laikotarpis, kai pavasaris, o ypač vasara, vilioja spalvingumu, natūraliu grožiu. Džiugu, kad gamtos „stebuklais“ vaikai domisi vis labiau, kad renka gamtinę medžiagą, kurią vėliau panaudojame įvairių veiklų metu, kad noriai ir smagiai savo įspūdžius bei sukauptas žinias mažieji perteikia meninės raiškos priemonėmis. Darželio teritorijoje vaikai, stebėdami gamtos grožį, ne tik gilina žinias apie ją, bet ir patiria labai daug džiaugsmo.

 

Pastebėjome, kad vaikai ypač domisi vabaliukais ir nori susipažinti su jų įvairove ir gyvenimo būdu. Smagu matyti, kai vaikai džiaugiasi mažais ir dideliais atradimais! Kai žavisi akmenėliu, lyg jis būtų ypatingas, ar „nepaprastas“, kai geba įgyvendinti savo sumanymus, o taip pat mokosi: skaičiuoti, grupuoti, lyginti, bendrauti ir bendradarbiauti.

 

Prasidėjus šiltajam laikotarpiui, vėl ieškome idėjų bei įvairių priemonių tyrinėjimams. Iš patirties galime teigti, jog laiko leidimas gamtoje – ne tik nauda sveikatai, tai lavina vaiko kūrybiškumą, moko vertinti aplinką, atsakingai su ja elgtis. Buvimas gamtoje suteikia daug teigiamų emocijų.

 

Vilniaus lopšelyje-darželyje „Gabijėlė“ paminėjome Žemės dieną, Vandens dieną, „Gandrines“, įgyvendindami pramogą-projektą „Žemė sukasi ratu“. Taip siekėme skatinti ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikus domėtis ir rūpintis gamta, formuoti palankias aplinkai elgesio nuostatas, gamtojautą, lavinti vaikų komunikacinius ir pažintinius gebėjimus, kūrybiškumą, saviraišką. Tai jau tapo tradicija, nes kiekvieną pavasarį ruošiamės kūrybiškai įprasminti šias akimirkas, kurios primena, kad turime būti atsakingi ir rūpestingi Žemės šeimininkai. Mūsų tikslas – skatinti vaikus ne tik stebėti, bet ir pamilti gamtą, saugoti jos grožį, rūpintis šalia esančia aplinka.

 

Kadangi susiklosčiusi situacija neleido susitikti visiems kartu, darželio grupėse įvairių veiklų metu kalbėjome apie ekologines problemas, kaip rūpintis aplinka, kurioje gyvename ir kt. Pokalbiai, veiklos, organizuojami projektai, sužadina norą saugoti, puoselėti ir mylėti Žemę, kurioje – pilna gyvybės, kurioje gyvename ir MES! Pavasaris – nuostabus metas naujiems potyriams bei nuotykiams GAMTOJE!

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.