Patyriminis ugdymas lauke – galimybė kurti, atrasti ir pažinti…

Justina Valančienė
,
Klaipėdos lopšelio-darželio „Dobiliukas“ direktorės pavaduotoja ugdymui
Sandra Jašauskienė
,
ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Smalsus, bendraujantis, aktyvus, kuriantis, sveikas ikimokyklinukas savo patirtį kaupia per įvairias veiklos formas. Viena iš tokių jo patyriminės veiklos formų – veikla lauke. Tai puiki galimybė ikimokyklinukams netradicinėje aplinkoje pažinti, tyrinėti, kurti ir, remiantis savo potyriais bei santykiais su juos supančiu pasauliu, kaupti patirtį.

Esant pandeminei situacijai ir atsižvelgiant į specialistų rekomendacijas, vis daugiau laiko praleidžiame su vaikais darželio kieme. Darželio kiemas – tai ta artima aplinka, kurią pirmiausia ir pamato į įstaigą atkeliavę vaikai. O šioje, pro langą matomoje aplinkoje, iš tiesų slypi labai daug stebuklų, kurių dažnu atveju praeidami nė nepastebime. Kai pradedame pažintį, kiekvieną kartą atrandame vis kažką naujo ir ypatingo. Tai tarsi kelionė, kupina gerų emocijų, improvizacijos, spontaniškumo, kurioje tiek vaikas, tiek mokytojas tampa dalyviu.

Lauko erdvėje vaikams ypač smagu. Jie natūraliai džiaugiasi bėgiodami, šokinėdami, slėpdamiesi, lipdami, piešdami, paikiodami ir, rodos, jų laisvei ir kūrybiškumui nėra ribų. O kai vaikams dar pasiūloma įdomi veikla, tai juos aplanko susižavėjimas, nustebimas, netikėtumas ir kiekvieną įtraukia.

Mūsų siūlomos idėjos veiklai kieme rudenį

 

Veikla „Spalvoto parašiuto magija“

Pakviečiame vaikus į bendrą veiklą su parašiutu kieme. Padedame parašiutą ant žolės ir einame aplink jį, bėgiojame po kiemą, o po signalo sugrįžtame sustoti aplink parašiutą. Pakeliame parašiutą aukštyn, o po to leidžiame žemyn. Slepiamės po parašiutu. Skraidiname, pavyzdžiui, pačių surinktus rudeninius lapus ant parašiuto, taip sukeldami vėjo gūsį. Atkreipiame vaikų dėmesį, kad vėjas yra nematomas, bet jaučiamas. Pasiūlome vaikams atsipalaiduoti ir pasidalinti savo mintimis, pasvajoti, patogiai įsitaisius ant spalvoto parašiuto. Šioje veikloje vaikams suteikiame galimybę pajausti savo judesių lengvumą, mokome atsipalaiduoti, nurimti.

 

Veikla „Mano apskritimas (trikampis, kvadratas, stačiakampis)“

Pasiūlome vaikams ieškoti tam tikros geometrinės formos daiktų kieme, dalintis savo pastebėjimais. Su pasirinkta gamtine medžiaga (pavyzdžiui, iš kaštonų, gilių, kankorėžių, akmenukų ir pan.) po vieną ar poroje su draugu kurti po pasirinktą geometrinę formą (jei geba, suskaičiuoti kiek, pvz., kaštonų panaudojo savo apskritime). Taip vaikai ugdosi loginį mąstymą, mokosi pastebėti bei įvardinti geometrines figūras.

 

Veikla „Akmenukų pasakos“ (pagal Aido Jurašiaus knygą „Akmenukų pasakos“)

Pakviečiame vaikus, patogiai įsitaisius darželio kieme, paklausyti pasakos ir ją kurti su akmenukais. Vaikai spontaniškai dalijasi savo mintimis, parenka jų nuomone, tinkamiausius akmenukus pasakai.

 

Veikla „Stebėjimai kieme“

Pasiūlome vaikams su padidinamuoju stiklu stebėti artimiausią gamtą. Didinamasis stiklas sukuria padidintą virtualų atvaizdą, kuris vaikus labai sudomina ir įtraukia. Vaikai patys ieško, savarankiškai tyrinėja, kartu su mokytoja vertina pro padidinamą stiklą stebimus artimoje aplinkoje, t. y. įstaigos kieme, esančius gamtos stebuklus (medžio kamieną, žolę, lapą, skruzdėlę, vorą, slieką ir pan.). Netiesiogiai, vadovaujant mokytojui, vaikai tyrinėja, vardija, apibūdina matomus požymius. Taip ugdosi ir kalbinę raišką.

 

Veikla „Atspindžių kūrimas“

Pakviečiame vaikus „pažaisti“ su veidrodžiais. Vaikai, pasiėmę veidrodžius, darželio kieme ieško patinkančių „objektų“ ir kuria jų atspindžius. Atspindžių kūrimas plečia vaizdinius pojūčius, remiantis natūraliu gamtos grožiu. Vaikai nustemba, spontaniškai dalijasi mintimis, patiria daug teigiamų emocijų.

 

Veikla „Kūrybinės dirbtuvės „Čia ir dabar“

Pasiūlome vaikams darželio kieme prisirinkti gamtinės medžiagos ir pagal savo sumanymą kurti bendrą rudens paveikslą. Taip jie ugdosi bendradarbiavimo įgūdžius bei veiklos metu įtvirtinamos tokios sąvokos, kaip „ilgas-trumpas“, „storas-plonas“, „viršuje-apačioje“, „kairėje-dešinėje“ ir pan.

 

Veikla „Sniego kūrimas“

Vaikai kuria savo sniegą (iš skutimosi putų ir krakmolo). Sniegą nuspalvina pasirinktomis spalvomis. „Minčių lietus“: vaikai dalijasi mintimis kuo jų pagamintas sniegas yra panašus ir kuo galėtų skirtis nuo tikro sniego. Šios veiklos metu vaikai eksperimentuoja, tyrinėja, naudojasi pipetėmis, purkštukais, ugdosi suvokimą, kad metų laiką – „rudenį“ keičia kitas metų laikas – „žiema“, ieško žiemos požymių kieme.

 

Patyriminė veikla lauke žavi ir įtraukia kiekvieną ikimokyklinuką. Vaikai mokosi vieni iš kitų, geba susitarti ir bendradarbiauti, inicijuojama jų kūrybinė laisvė, spontaniškumas, meninė bei žodinė raiška, loginis mąstymas, pastabumas, fizinis aktyvumas. Mokytojas tampa dalyviu veiklose. Tad kviečiame patirti kupiną įdomybių dieną kieme. Juk vaikystė, apgaubta smagių atradimų ir nuotykių, lydima juoko ir išdaigų, suteikia kiekvienam vaikui laimės, sėkmės ir pasitikėjimo savimi pojūtį.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.