Patirtinis ugdymas su „PYKŠT IR POKŠT eksperimentais“

Asta Urbonė
,
Šiaulių „Romuvos“ prog-jos priešmokyklinio ugdymo grupės mokytoja, metodininkė
Laura Bajoriūnė
,
Šiaulių l.-d. „Pasaka“ socialinė pedagogė, metodininkė

Pedagogo darbas – tai nenutrūkstamas kūrybinis procesas, kuriame nėra nė lašo monotonijos, kuris žavi ir įtraukia tuo, kad ugdymo procese mes mokomės, kuriame, tyrinėjame, eksperimentuojame, ieškome ir atrandame kartu su mažaisiais bendrakeleiviais ir nuolatos einame pirmyn. Ikimokyklinio amžiaus vaikai mus žavi savo optimizmu, vaikišku naivumu, gebėjimu džiaugtis net ir mažiausiomis smulkmenomis, noru tyrinėti, sužinoti, pažinti. Atliepiant vaikų poreikius ir įsijaučiant į visus pedagogui priskirtus vaidmenis, tenka ieškoti įdomių, dar neišbandytų ugdymo metodų, kurie įkvėptų, sužavėtų ir būtų veiksmingi – taip mūsų darbe atsirado bandymai ir eksperimentai.

 

Eksperimentus, kaip ugdymo metodą, pradėjome naudoti daugiau nei prieš 7 metus, pirmieji mūsų eksperimentų bandytojai buvo ankstyvojo amžiaus vaikai. Jie iš prigimties smalsūs, tyrinėja aplinką, užduoda daug klausimų „Kodėl?“ ir „Kaip?“, o mūsų darbas – jiems padėti ir paskatinti, todėl į ugdomąjį procesą nuolat įtraukdavome bandymų ir eksperimentų.

Sukaupusios nemažą patirtį bandymų ir tyrinėjimų srityje, pradėjome vesti seminarus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogams, demonstruodavome dar nematytus bandymus ir eksperimentus, drąsindavome juos įtraukti į ugdymo procesą. Per seminarus pedagogams siūlėme išbandyti darbo lapus, kuriuose vaikai galėtų žymėti savo spėjimą, kaip bandymas baigsis, o vėliau pažymėti, ar jis pasitvirtino. Diskutuojant kilo mintis, kad būtų vertinga tokių darbo lapų turėti kiekviename darželyje, todėl nusprendėme savo idėją pasiūlyti leidyklai „Šviesa“. Taip ir atsirado knygelės „PYKŠT ir POKŠT eksperimentai“ su darbo lapais.

 

Šiandienos vaikai yra aktyvūs, smalsūs, nenustygstantys vietoje. Jie siekia greito rezultato ir mėgsta įspūdžius, todėl visi pykšintys ir pokšintys eksperimentai juos žavi. Taip atsirado du nuostabūs ikimokyklinukų ir priešmokyklinukų draugai: berniukas PYKŠT ir mergaitė POKŠT, siūlantys pasinerti į įtraukų eksperimentų pasaulį.

„PYKŠT ir POKŠT eksperimentai“ knygelių veikėjai kviečia atlikti bandymus ir eksperimentuoti su spalvomis, vandeniu, ledu, tyrinėti gamtą ir pan. Eksperimentuodami ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikai ugdosi kritinio mąstymo, problemų sprendimo, kūrybiškumo įgūdžius, gebėjimą pabaigti pradėtus darbus ir susikaupti. Taip pat lavėja jų komunikavimo, socialiniai įgūdžiai, juk vaikai nuolat dirba vienas šalia kito, kai kuriuos bandymus atlieka kartu.

 

Knygelėje, skirtoje 3–5 metų vaikams, eksperimentai paprastesni, vyksta čia ir dabar, kad mažiesiems nereikėtų ilgai laukti jų pabaigos, o rezultatai teiktų džiaugsmo. Leidinyje, skirtame priešmokyklinukams, atsiranda ilgalaikių eksperimentų, kurie trunka kelias dienas. Priešmokyklinukai jau geba kritiškai mąstyti, daryti prielaidas, jas paneigti, todėl jiems skirti eksperimentai sudėtingesni.

 

Nuo šio rugsėjo Šiaulių lopšelyje-darželyje „Pasaka“ penkiamečiai dirba su knygele „PYKŠT ir POKŠT eksperimentai. 3–5 metų vaikams“: vaikai spėja, darbo lapuose žymi eksperimentų baigtį, kiekvienas pats išbando eksperimentą, o darbo lape pažymi, kokius rezultatus gavo. Eksperimentai, bandymai, tyrinėjimai – aktyvi veikla, be galo džiuginanti ir motyvuojanti vaiką. Reikia pastebėti, kad eksperimentai vaikams – ne žaidimas. Tai pati rimčiausia veikla!

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.