Pamokos už mokyklos ribų

Grita Dumskienė
,
Radviliškio Gražinos pagrindinės mokyklos anglų kalbos mokytoja

Mokinių veiduose pradėjote įžvelgti nuobodulį ir apatiją įprastoms veikloms (pvz., dirbama tik iš vadovėlių ir pratybų sąsiuvinių)? Laikas kažką keisti, nes nuobodulys užkerta kelia mokinių motyvacijai, įsitraukimui į pamoką ir kūrybiškumui. Galima keisti metodus, veiklos tipą arba ugdymosi vietą. Tik nesakykite, kad tik didmiesčiai turi patrauklių vietų ir galimybių organizuoti veiklas už mokyklos ribų. Mokytojui reikia tik šiek tiek fantazijos ir kūrybiškumo – netradicinę pamoką galima suorganizuoti ir provincijoje, ir kaimo vietoje.

 

Aš esu anglų kalbos mokytoja, dirbanti ir su pradinukais, ir su vyresnių klasių mokiniais. Dalinuosi savo idėjomis (vienos jau įgyvendintos, kitos dar tik numatytos), kurios tinka ne tik užsienio kalbų mokytojams.

Pačią savo pirmą netradicinę pamoką vedžiau mieste, ją pavadinau „Vietos mieste“. Mokiniai dirbo 2 grupėse, tad pasikviečiau prisijungti ir savo kolegę. Kiekviena grupė gavo po skirtingą užduočių lapą, kuriame buvo angliškai užkoduotos vietos mūsų mieste, pvz.: „Šis pastatas stovi tarp valiutos keityklos ir užkandinės“, „Šiame pastate gali nusipirkti pašto ženklų ir vokų“. Jeigu mokiniai iššifruoja apibūdinimą, kaip įrodymą jie turi minimą objektą nufotografuoti. Čia reikėjo ne tik anglų kalbos žinių (vietos prielinksniai, pastatai), bet ir tam tikros strategijos, nuo kurio pastato pradėti ir kuriuo pastatu užbaigti. Užduočiai atlikti buvo skiriamos tik 25–30 minučių, o grįžus abiem komandoms į klasę – skaičiuojami rezultatai. Paskutinė vesta netradicinė pamoka buvo miesto pašte. Vieną pamoką mokykloje mokinius supažindinau su siuntinių skaičiuokle, kurioje įvedus siuntinio svorį ir šalį galima paskaičiuoti, kiek kainuos siuntinys. Mokiniai lygino kainas, atstumus, svorius, o per kitą pamoką jau keliavome į paštą išsiųsti pačių gamintų atvirukų ir dovanų į Rumuniją (mokiniai dalyvavo „eTwinning“ projekte „Kalėdinių atvirukų mainai“).

 

Tikriausiai kiekviename mieste rasime stotį ar stotelę, kurioje nurodytas autobusų / traukinių tvarkaraštis. Anglų kalbos besimokantys mokiniai žino, kad esamasis laikas (Present Simple) yra naudojamas kalbant apie tvarkaraštį. Užduotys gali būti labai įvairios – įvardinti 5 skirtingus miestus, į kuriuos galima nuvykti iš jūsų miesto, ir taisyklingai nurodyti laiką ir kelionės trukmę, galima sudaryti dažnumo lentelę ir ją pristatyti (traukinys „Vilnius–Radviliškis“ važiuoja 4 kartus per dieną), o galima panaudoti ir interviu metodą (pakalbinti pasirinktą keliauninką ir sužinoti jo kelionės tikslą, kainą ir priežastį). Grįžus į klasę gautus duomenis galima pristatyti, palyginti su klasės draugų.

 

Jeigu mokiniai turi telefonus, galima organizuoti netradicinę pamoką „Paparaciai“. Pirmas jos variantas gali atrodyti labai paprastas – surasti gautos nuotraukos (-ų) analogiją, o grįžus į klasę palyginti skirtumus. Nuotraukos buvo pateiktos paprastos – žmogus važiuoja ant dviračio, kitas bėgioja po stadioną ir pan. (svarbiausia, kad nebūtų fotografuojami nepilnamečiai asmenys). Džiaugsmas ir azartas garantuotas! Galimas ir kitas „Paparacių“ variantas – nufotografuok gautą patarlę ar posakį. Ši užduotis idealiai tiko atsiskleisti mokinių kūrybiškumui.

 

Kai orai sušyla, galima mokytis ir parke. Abėcėlei ir skaičiams kartoti mokiniai ant žolės iš savo kūnų bandė sudėlioti gautą anglišką raidę ar skaičių. Būnant gamtoje galima iš karto pasigaminti atvirutę (mokiniai gauna kartono perlenktą lapą, dvipusę lipnią juostelę), radę įdomesnį augalą, iš karto klijuoja jį ant atvirutės. Grįžę į klases, užrašo sveikinimus artimiesiems. O ant asfalto galima piešti draugo šešėlį (jeigu diena yra saulėta) ir viduryje parašyti 3–4 draugo savybes.

 

Nebijokime bandyti, mokiniai tai įvertins.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.