Pamokos gamtoje

Džiaugsmas matyti ir suprasti yra pati puikiausia gamtos dovana. A. Einšteinas

 

Šiandien vis labiau kalbama apie tai, kad svarbu mokiniams išeiti iš įprastos klasės erdvės ar mokyklos teritorijos ir norima paskatinti praplėsti akirati ir pamatyti tai, kas mus supa. Taip pat, labai svarbu mokytis susieti įgytas žinias ir jas pritaikyti praktikoje. Pamokos gamtoje – puiki galimybė kitokiam ugdymui. Čia galima ramiai stebėti besikeičiančią aplinką, atlikti daug ir įvairių tyrimų, mokytis iš jos. Sužadinus mokinių smalsumą, didėja mokymosi motyvacija, patiriamas mokymosi džiaugsmas. Siekiant mokiniams padėti pažinti juos supančią gamtą, joje vykstančius procesus ir reiškinius, ugdomas suvokimas, kad kiekvienas iš mūsų esame gamtos dalis.

 

Vilniaus Verkių mokyklos-daugiafunkcio centro mokytojai ir mokiniai įgyvendindami projekto „Mokomės iš gamtos“, finansuojamo Vilniaus miesto savivaldybės Aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšomis veiklas, pirmosiomis vasaros dienomis, maži ir dideli mokinukai nusprendė palikti įprastą savo klasę ir mokytis gamtoje.

 

Mūsų mokykla yra labai gerojoje Vilniaus miesto dalyje. Čia galima pažinti tiek gamtos, tiek ir žmogaus sukurtus objektus. Geografinė padėtis lėmė, kad mūsų mokyklos mokiniai turi galimybę artimai susipažinti ir patyrinėti Neries upę, Verkių regioninio parko gamtos ir kultūros vertybes. Tai puiki mokymosi aplinka už klasės ribų!

 

Pirmoji diena buvo skirta biologinės įvairovės stebėjimui ir tyrimui. Mokytojos dr. Giedrė Kmitienė ir Inga Kmitaitė-Vitkūnienė parengė daug ir įvairių veiklų, skatinusių mokytis gamtoje ir iš gamtos. Mokiniai tiek mokyklos teritorijoje, tiek Verkių regioniniame parke, galėjo susipažinti, stebėti, tyrinėti upių ir ežerų šlaituose apaugusius miškus, juose augančių augalų įvairovę. Mokiniai mokėsi ant popieriaus, naudojant guašą arba akvarelę, atspausti kelių skirtingų tipų medžių gyslų tinklą ir taip išgauti „Medžių pirštų atspaudus“ (medžių lapų atspaudai). Taip pat ant popieriaus, naudojant vaškinius pieštukus ar kreideles, gamino medžio žievės atspaudus, kurie yra saviti kiekvienai medžių rūšiai ir yra diagnostinis rūšies požymis. Labai įdomi mokiniams buvo užduotis, kur turėjo pasigaminti iš gipso lapų antspaudą. O, kiek daug gavosi skirtingų anspaudų!

 

 

Norėdami sužinoti ar bus tą dieną kritulių ar ne, mokiniai gaminosi iš pušies kankorėžio barometrą. O mūsų patys smalsiausieji iš lapo ar žievės, naudojant įmagnetintą adatą, pasigamino kompasą ir palygino jo veikimą su tikru prietaisu. Negalėjo būti nepastebėtas ir čia pat tekantis upelis. Mokiniai turėjo puikią progą atlikti upelio vandens pH tyrimus. Pirmos dienos veiklas apibendrino mįslių apie medžius įminimas. Įminus mįslę dar reikėjo surasti medį ir vieną jo lapą užklijuoti vietoj pavadinimo.

 

Kitos dienos buvo skirtos daugiau pažinčiai su Verkių regioniniu parku. Mokytojos Asta Sinkevičienė ir Lilija Osikova parengė metodinę medžiagą – mokytojo ir mokinio darbo lapus, skirtus pasirinktu maršrutu keliauti ir tyrinėti mus supančią aplinką. Numatytos veiklos skirtos labiau pažinti ir patyrinėti miškingus Verkės ir Baltupio (Cedrono) upelių paslėnius, susipažinimui su Verkių rūmų architektūros ansambliu, kraštovaizdžio parku, senųjų tvenkinių sistema. Nepamirštas buvo ir savitas Kalvarijų kompleksas – Šv. Kryžiaus atradimo bažnyčia ir kryžiaus kelias, Trinapolio vienuolyno ansamblis. Mokytojai ir mokiniai pasirikinę sau mielą parko vieta matavo medžio aukštį ir storį, mokėsi nustatyti medžio amžių.

 

Norint sužinoti šalia parko esančio kelio galimą transporto taršą ir sukeliamą triukšmą, mokiniai stebėjo kelio eismo intensyvumą, diskutavo apie transporto įtaką gamtai ir žmogui. Viso žygio metu mokiniai turėjo stebėti čia esantį kraštovaizdį ir vėliau jį apibūdinti nurodant natūralius ir žmogaus paveiktus kraštovaizdyje elementus.

 

Viena iš dienų buvo skirta meno pažinimui gamtoje. Mokytojos Edita Strazdė, Ingrida Grigonienė, Daiva Kaulakienė, Asta Poviliutė, Regina Šiaučiulienė pravedė meninius užsiėmimus gamtoje. Mokiniai žaismingai susipažino su rasakila (Alchemilla) ir kitais augalais. Piešė portretus ant plėvelės ir popieriaus. Mokiniai su mokytojomis ir mokytojų padėjėjomis dainavo dainas bei šoko šokius susietus su mūsų krašto augalais. Ne kartą buvo apdainuotas linas ir mielai kartota daina apie rasakilą.

 

Na, o mūsų mokyklos mažieji mokinukai, taip pat įsijungė į projekto numatytas veikas. Jie kartu su mokytojomis Vilma Bobiniene, Irmina Adomaityte ir Vida Makauskiene atliko kūrybines užduotis pasitelkiant gamtoje rastomis gėrybėmis. Taip buvo sukurtos vazos iš gamtinių medžiagų, parengtos akmenukų mozaikos, pagamintos karūnos iš surinktų augalų ir atliktos dar kitos veiklos gamtoje.

 

Kitaip organizuojant ugdymo procesą galima sudaryti puikias galimybes atrasti, ištirti, pajusti, pamatyti gamtoje esančius augalus, gyvūnus ar kitus objektus. Taip mokydamiesi iš gamtos atrandame tai kas buvo nežinoma, ieškoma inovatyvių sprendimų, kad mokymasis taptų išties įdomia, patrauklia veikla kiekvienam šiuolaikiniam mokiniui. Svarbu, kad mokiniai, kurie dabar gyvena technologijų gausoje, išmoktų būti natūralioje gamtoje, stebėti gyvūnus, augalus, gamtos reiškinius, pajaustų, kiek daug ir įdomios veiklos slypi gamtos pasaulyje.

 

Vilniaus Verkių mokyklos-daugiafunkcio centro projekto „Mokomės iš gamtos“ komanda

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.