O kaip pasielgtum tu, vadove?

Neringa Baršauskienė
,
Šiaulių lopšelio-darželio „Pasaka“ direktorė
dr. Dalia Dambrauskienė
,
Šiaulių Centro pradinės mokyklos direktorė

Švietimo įstaigos vadovui neretai tenka svarstyti, kokį sprendimą priimti susidariusioje situacijoje. Juk norisi, kad sprendimas būtų maksimaliai efektyvus, naudingas, nesukeltų neigiamų pasekmių. Realybė tokia, kad dažnai vadovas būna vienas ir neturi su kuo pasidalinti savo svarstymais, abejonėmis, sprendimą jam tenka priimti vienam. Todėl Šiaulių lopšelio-darželio direktorė Neringa Baršauskienė ir Šiaulių Centro pradinės mokyklos direktorė dr. Dalia Dambrauskienė, siekdamos skatinti vadovų sąmoningumą ir profesionalumą vykdant savo pareigas, atvirą bei kritišką diskusiją apie profesinėje veikloje kylančias dilemas, pakvietė vadovus sudalyvauti simuliaciniame žaidime „Vadovo dilema“. Šis simuliacinis žaidimas buvo vykdomas 2022 m. lapkričio mėn. respublikinio vadovų forumo „Vadovo valanda“ metu naudojant internetinį įrankį Kahoot. Žaidimo organizatorėms įgarsinus dilemą, išmaniojo telefono ekrane vadovai-žaidimo dalyviai matė atsakymų variantus ir pasirinko vieną, kuris jiems labiausiai priimtinas. Atsakiusiųjų į klausimą skaičius yra skirtingas – nuo 42 iki 55 vadovų. Žaidimo metu pateiktos situacijos buvo realios, pačių vadovų išgyventos ir pasiūlytos organizatorėms anoniminės apklausos, vykdytos dar prieš respublikinį forumą, metu.

 

 

Kokios dilemos kyla švietimo įstaigų vadovams ir kokį sprendimą pasirinko simuliacinio žaidimo dalyviai? Šį kartą pristatome penkias dilemas.

Pirma dilema.

Įstaigoje dirba nuostabi mokytoja. Jos veiklos įdomios, įtraukiančios, inovatyvios… Bet mokytoja taip pat yra ekspresyvi, emocinga. Vienos ugdytinių grupės tėvai prašo pakeisti mokytoją, nes viena mama girdėjo, kad mokytoja pakeltu tonu kalbėjo su vaikais, kai jie stumdė lėkštes su sriuba. Tėvai mano, kad mokytoja neturi teisės vaikų drausminti. Vadovė bandė su tėvais kalbėti, tačiau jie nusistatę prieš mokytoją. Vieni argumentuoja, kad vaikas nenori eiti į darželį, kiti klausosi už durų, kokiu tonu mokytoja bendrauja su vaikais. Dilema tokia: patenkinti tėvų prašymą ir pakeisti mokytoją ar palikti mokytoją dirbti esamoje grupėje ir sulaukti tėvelių nepasitenkinimo?

Vadovų pasirinkimas:

Patenkinti tėvų prašymą ir pakeisti mokytoją – 6.

Palikti mokytoją dirbti esamoje grupėje ir sulaukti tėvelių nepasitenkinimo – 49.

 

Antra dilema.

Darbuotojo darbo kokybė neatitinka ne tik vadovo, bet ir visos bendruomenės lūkesčių, tačiau šis darbuotojas įstaigoje dirba nuo pat savo darbo karjeros pradžios, neturi nei šeimos, nei artimųjų. Iškilo dilema, ar moralu būtų tokį darbuotoją atleisti iš darbo dėl to, kad jis prastai susitvarko su savo darbo užduotimis. Atleidus jį, ištiktų asmeninė drama, o gal net tragedija. Iki pensijos darbuotojui liko 6 metai. Neatleidus jo, kenčia įstaigos veiklos kokybė, vaikų ugdymas. Dilema kol kas nėra išspręsta. Darbuotojui pateiktos veiklos užduotys, kurių įvykdymas ar neįvykdymas bus svarstomas metų pabaigoje ir priimtas sprendimas dėl tolesnio šio darbuotojo likimo.

Vadovų pasirinkimas:

Darbuotoją palikti, būtų nemoralu jį atleisti, nes jis neturi šeimos ir artimųjų – 23.

Atleisti iš darbo, nes dėl jo kenčia įstaigos veiklos kokybė, vaikų ugdymas – 19.

 

Trečia dilema.

Jūs, įstaigos vadovas, vėluojate į darbą, prie darbo sutinkate vėluojantį darbuotoją. Kaip pasielgti, ar pastebėti ir jam pareikšti pastabą, ar ne?

Vadovų pasirinkimas:

Pastebite tai ir pareiškiate pastabą, kad darbuotojas vėluoja – 18.

Visiems visko nutinka, pasisveikinate ir palinkite geros darbo dienos – 37.

 

Ketvirta dilema.

Pietų metas, skamba darbinis (mobilusis) telefonas. Dilema: atsiliepti ar ne? Patirtis rodo, kad kartais tikrai verta atsiliepti, nes būna naudinga ir svarbi įstaigai informacija.

Vadovų pasirinkimas:

Atsiliepiu, tai gali būti naudingas skambutis – 45.

Neatsiliepiu. Šis laikas skirtas poilsiui, o ne darbui – 8.

 

Penkta dilema.

Atrankos į laisvą pareigybę metu iškilo dilema ar įdarbinti puikiomis asmeninėmis savybėmis ir motyvacija dirbti pasižymintį, bet neturintį patirties darbuotoją ar patyrusį darbuotoją, tačiau su „šlubuojančia“ motyvacija.

Vadovų pasirinkimas:

Priimti turintį puikias asmenines savybes, bet neturintį patirties pedagogą – 54.

Priimti patyrusį pedagogą, bet su „šlubuojančia“ motyvacija – 0

 

Šis simuliacinis dilemų žaidimas parodė, kad kiekvienas švietimo įstaigos vadovas gali skirtingai pagrįsti savo moralinį pasirinkimą (savęs pateisinimą). Svarbu neskubėti, išmokti kaip apsvarstyti, pasirinkti ir apginti (ir galbūt persvarstyti) alternatyvius veiksmus, susijusius su realia dilema.

 

Likusios penkios dilemos bus pristatytos kitoje mūsų publikacijoje.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.