O kaip pasielgtum tu, vadove? (II dalis)

Neringa Baršauskienė
,
Šiaulių l.-d. „Pasaka“ direktorė
dr. Dalia Dambrauskienė
,
Šiaulių Centro pradinės mokyklos direktorė

Tęsiame vasario 17 d. paskelbto straipsnio dalį apie simuliacinio žaidimo, vykdyto 2022 m. lapkritį per respublikinį vadovų forumą „Vadovo valanda“, rezultatus.

 

Kad ir kaip norėtumėme lengvo ir paprasto gyvenimo, tačiau nuolat tiek darbe, tiek asmeniniame gyvenime susiduriame su dilemomis, jų neįmanoma „išoperuoti“. Dilemos ir yra gyvenimas, nes kiekvieną dieną priimame sprendimus. Kaip mes priimame sprendimus? Ar nusistatome, kokią problemą sprendžiame, ar surenkame faktus, ar aptariame visus „už“ ir „prieš“, ar atsižvelgiame į objektyvius dalykus? O gal mūsų sprendimai susiję su emocijomis, jau sukurtu santykiu, išgyvenimu ir nebūna įvertinti racionaliai?

Freepik.es nuotr.

Sprendimai, greičiausiai teisingi, mus atvedė iki šiandieninės vadovo pozicijos. Kokios dilemos kyla švietimo įstaigų vadovams ir kokį sprendimą pasirinko mūsų pasiūlyto simuliacinio žaidimo dalyviai? Šį kartą pristatome likusias penkias dilemas.

Šešta dilema

 

Darbuotojas po metinio veiklos aptarimo pokalbio prašo padidinti jo pareiginės algos koeficientą. Vadovui dilema, nes darbuotojas neatlieka savo darbo taip kokybiškai, kaip, vadovo nuomone, turėtų, tačiau, nedidinant koeficiento ir neatsižvelgiant į darbuotojo lūkesčius, pastarasis gali išeiti iš darbo, o jo atliekamo darbo specialistų darbo rinkoje trūksta.

Vadovų pasirinkimas:

Koeficientą didinti, nors ir neatlieka darbo taip kokybiškai, kaip turėtų, – 6.

Koeficiento nedidinti, nors ir yra tikimybė, kad darbuotojas išeis iš darbo, – 42.

Septinta dilema

 

Įvyko vadovo metinis veiklos vertinimas, kurio metu vadovas savivaldybės atstovų įvertintas blogiau, nei tikėjosi. Visos metinės užduotys įgyvendintos, priekaištų ar kritikos, paaiškinimų iš vertintojų nesulaukė.

Kaip reaguoti? Eiti aiškintis, klausti vertintojų, kokios yra žemesnio įvertinimo priežastys, ar nieko nesakyti ir tenkintis žemesniu įvertinimu ir mažesniu darbo užmokesčiu iki kito vadovo metinio vertinimo?

Vadovų pasirinkimas:

Aiškintis, klausti vertintojų, kokios yra žemesnio įvertinimo priežastys, – 33.

Nieko nesakyti, tenkintis žemesniu įvertinimu ir mažesniu darbo užmokesčiu, – 15.

Aštunta dilema

 

Dilema dėl laiko stokos: ar dalyvauti konferencijoje su pranešimu (pirmiausia suplanuotas darbas), ar dalyvauti švietimo skyriaus svarbiame susirinkime (sužinota prieš kelias dienas), ar likti įstaigoje spręsti aktualaus klausimo, iškilusio tą pačią dieną.

Vadovų pasirinkimas:

Dalyvauti konferencijoje su pranešimu, nes jis buvo pirmiausia suplanuotas, – 35.

Dalyvauti švietimo skyriaus svarbiame susirinkime, – 2.

Likti įstaigoje spręsti aktualaus klausimo, – 10.

Devinta dilema

 

Esate nepatenkintas valstybės tarnautojo elgesiu su jumis. Kaip pasielgti: pakentėti ar apie tai pranešti jo vadovams?

Vadovų pasirinkimas:

Pakentėti ir palikti taip, kaip yra, – 22.

Pranešti valstybės tarnautojo vadovams, – 27.

Dešimta dilema

 

Reikia pateikti švietimo įstaigos strateginį veiklos planą, laiko liko nedaug. Kaip jūs pasielgiate?

Vadovų pasirinkimas:

Skiriate darbščiausius pedagogus, kad jie pateiktų siūlymus ir planą, – 2.

Kviečiate norinčius prisijungti prie strategijos kūrimo ir dirbate kartu, – 30.

Kartu su pavaduotoju sukuriate ir pakviečiate pedagogus refleksijai, – 16.

Pareikalaujate, kad pavaduotojas imtųsi atsakomybės ir laiku pateiktų planą, – 1.

 

Psichologai teigia, kad neretai mes patys sau trukdome, kai susikuriame lūkestį, kad egzistuoja sprendimai, kurie gali užtikrinti amžiną mūsų ir aplinkinių žmonių gerovę.

Vadovams visų pirma rekomenduojame sumažinti lūkesčius, kad jų priimti sprendimai turi sulaukti šimtaprocentinio aplinkinių pritarimo. Turbūt mūsų atliktas dilemų pristatymas ir dalyvaujančiųjų forume balsavimas dar kartą parodė, kad tobulo sprendimo net ir nėra, todėl reikia siekti gero sprendimo esamoje situacijoje. Rizikuodami suklysti turime progą pasimokyti, paaugti, labiau pasitikėti savimi, prisiimti iššūkius.

Kartais galvojame, kad būtų gerai, jei būtų daugiau problemos sprendimų pasirinkimų, bet šis laisvės pojūtis gali ir suklaidinti. Moksliniais tyrimas įrodyta, kad kuo daugiau alternatyvų, tuo mažiau esi patenkintas pasirinktu sprendimu (pasirinkimo paradoksas).

Svarbus momentas, kas vadovą daro vadovu, tai – prisiimama atsakomybė už priimtą sprendimą.

 

Naudoti šaltiniai:

Dialogas #61 – Sprendimų priėmimo psichologija

Lyderio dilema. Auksinė vidurio taisyklė

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.