„Numicon“ – matematika vaiko rankose

Aistė Tamošiūnienė
,
Pasvalio l.-d. „Liepaitė“ logopedė metodininkė 

Papasakok man – ir aš pamiršiu,

parodyk man – ir aš prisiminsiu, 

įtrauk mane – ir aš suprasiu! 

(Albert Jansens)

 

1996 m. „Numicon“ metodika pradėta naudoti Didžiojoje Britanijoje, nes ją sukūrė ir nuolat tobulina Oksfordo universiteto spauda. Šiuo metu naudojant „Numicon“ metodiką dirbama visame pasaulyje. Specialūs vadovėliai išleisti tik anglų kalba, todėl Lietuvoje ši metodika nėra plačiai taikoma.

„Numicon“ – tai matematinio skaičiavimo tyrimais pagrįsta metodika, kuri 3–11 metų vaikams per multisensorinius pojūčius padeda suprasti skaičius ir aritmetinius veiksmus.

 

Pagrindinės „Numicon“ priemonės – plastmasinės spalvotos plokštelės, kurios kiekvienam skaičiui nuo 1 iki 10 turi atitikmenį. Pirmą kartą vaikams susidūrus su „Numicon“ priemonėmis, leidžiama tiesiog pažaisti ir patyrinėti. Vaikai mokosi atpažinti, kokį skaičių reiškia konkreti plokštelė. Skaičių susieja su plokštelės spalva. Vėliau, žingsnis po žingsnio, vaikai mokosi palyginti, koks skaičius yra didesnis ar mažesnis, sudėti ir atimti, dauginti ir dalinti. „Numicon“ metodika nereikalauja skaičiuoti greitai. Tai turi būti lėtas, bet gilus procesas. Skaičiuodami ar atlikdami kitas užduotis su „Numicon“ vaikai dažnai patiria atradimo džiaugsmą, kuris skatina pasitikėti savimi.

 

 

„Numicon“ lentelės naudojamos užduotims atlikti. Tai tarsi vaiko darbo erdvė, kurioje jis dėlioja, skaičiuoja, matuoja „Numicon“ priemones.

 

 

Spalvoti bokšteliai padeda vaikams išmokti keturias pagrindines spalvas (geltoną, raudoną, žalią ir mėlyną). Sujungus juos su „Numicon“ plokštelėmis išeina įspūdingi statiniai. Bokšteliai naudojami ir atminties bei dėmesio lavinimo žaidimuose.

 

 

Sukutis lavina vaikų smulkiąją motoriką, moko kantrybės ir susitelkimo. Su juo galima įsitikinti, ar vaikas skiria „Numicon“ plokšteles ir lazdeles pagal spalvas, ar priskiria skaičių, ar geba atlikti sudėties ir atimties veiksmus.

 

 

Maišelis skirtas paslapties žaidimams, lytėjimo suvokimui lavinti. Vaikas, nematydamas, kas yra maišelyje, turi rankytėmis pajausti ir įvardinti, kokią „Numicon“ priemonę surado. Įvardina priemonės spalvą ir atitinkantį skaičių.

 

 

„Numicon“ svarstyklės skatina vaikus matematiškai samprotauti naudojant konkrečius objektus. Tai paprasčiausias pavyzdys parodyti, kad ir skaičių galima pasverti. Tokiu būdu vaikai lengviau supranta, koks skaičius yra didesnis ir kodėl. Vaikai žaisdami ne tik sveria savo turimus žaisliukus, bet ir suskaičiuoja, kiek „Numicon“ detalių tai atitinka.

 

 

„Numicon“ stalo žaidimai ugdo vaikų socialinius įgūdžius, nes skatina bendrauti ir bendradarbiauti. Žaidžiant didelėje vaikų grupėje dažnai tenka kantriai laukti savo eilės. Pagrindinė taisyklė – kiekvienas turi kalbėti ir atidžiai klausyti, ką sako kitas.

 

 

„Numicon“ priemonės puikiai tinka žaidimams su pinigais, nes padeda vaikams suprasti, kad kelias smulkias monetas galima iškeisti į vieną didesnę. Kad 7-metis jau suvoktų pinigų vertę, aiškinti apie tai galime nuo 5–6 metų. Vaikai noriai įsitraukia į parduotuvių žaidimus. O namuose gaunami pinigėliai už gerus darbus skatina vaikus taupyti.

 

 

„Numicon“ lazdelės taip pat turi skaičių atitikmenis, tačiau gali būti naudojamos ir įvairiems statiniams ar sekoms kurti.

 

 

„Numicon“ kauliukai naudojami matematiniams stalo žaidimams. Juk smagiau atlikti veiksmą, kurį išrideni kauliukais, nei mokytojo užrašytą lentoje.

 

 

„Numicon“ priemonės gali būti naudojamos ir konstravimo užduotims atlikti. Visų pirma vaikai gauna pavyzdžių, o vėliau ir patys bando konstruoti 2D daiktus. Per tokias užduotis skatiname vaikus kurti ir apie tai kalbėti, laviname smulkiąją motoriką, mokome sukaupti dėmesį ir užduotį atlikti iki galo.

 

 

Veiklos su „Numicon“ lavina vaikų matematinę kalbą. Atlikdami užduotis su „Numicon“ priemonėmis vaikai skatinami kuo daugiau kalbėti. Kadangi ši metodika tinka ir vaikams, turintiems specialiųjų poreikių, stebint nekalbantį vaiką, pedagogas gali matyti, ar dirbdamas su „Numicon“ jis mąsto matematiškai.

 

 

„Numicon“ metodika vadovaujasi amerikiečių psichologo J. S. Brunerio mokymosi sekos etapais:

  1. Konkretus fizinis veiksmas, kai vaikai gali paėmę konkretų daiktą jį padalinti į kelias dalis arba iš atskirų dalių sudėti į visumą.
  2. Vaizdo naudojimas, kai matematiniai veiksmai atliekami pasitelkiant tik matomus paveikslėlius.
  3. Veiksmai atliekami pasitelkiant pateiktą simbolių sistemą.

Svarbu, kad informacija vaikui būtų pateikiama tinkama seka. Tokiu atveju net darželinukas gali suprasti, kas yra trupmena, diagrama, skaičiaus skaidymas ir kt.

 

Pasvalio lopšelyje-darželyje „Liepaitė“ dirba dvi „Numicon“ mokytojos, turinčios sertifikatus, kurie leidžia mokyti 3–7 metų amžiaus vaikus pagal „Numicon“ FF, N1 ir N2 programas. Būtent šios programos yra skirtos ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams. Anglų kalba išleistuose vadovėliuose pateikiama daug žaismingų idėjų, kaip vaikus sudominti skaičiais, kaip lavinti dėmesį, atmintį, smulkiąją motoriką, kūrybiškumą ir matematinę kalbą. Juk gyvenime visur yra matematika. Laikrodis – tai irgi matematika. Tinkamai parinktos užduotys vaikams yra be galo naudingos ir įdomios.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.