Neformalus IT švietimas Lietuvoje: misija įmanoma

Sporto ir choreografijos užsiėmimai – pagrindinės jaunimo neformaliojo ugdymo sritys Lietuvoje. Remiantis Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) duomenimis, šios veiklos sudaro 70 proc. neformaliojo vaikų švietimo krypčių. Tai reiškia, kad mažiau dėmesio skiriama būreliams, kurie padėtų įgyti dalykines ir bendrąsias kompetencijas, reikalingas darbui ateityje. ŠMSM duomenimis, gamtos, technologijų, inžinerijos, matematikos ir kūrybiškumo ugdymo (STEAM) centrai vykdo informacinių technologijų krypčių švietimo veiklą 8-iose iš 60-ies Lietuvos savivaldybių. Vienas iš sprendimo būdų – informacinių technologijų (IT) švietimo programų stiprinimas. Ar Lietuvai yra vilties pasivyti pirmaujančias Europos šalis informacinių technologijų švietime?

IT švietimo iniciatyva Lietuvoje

 

„Neformalusis mokinių informacinių technologijų švietimas daro didelę įtaką jauno žmogaus pasaulėžiūrai. Mūsų gimnazijoje būrelių gretas papildžius skaitmeninių įgūdžių mokyklos „Turing School“ vykdomo projekto „Prisijungusi Lietuva“ IT švietimo veiklomis, pastebėjome, jog būtent tokios krypties mokymosi apie dabartinių technologijų tendencijas ir trūko mūsų gimnazijoje.  Domėjimasis jomis kuria palankias sąlygas užauginti sąmoningą, pilietišką ir kūrybingą žmogų, kuris ateityje galėtų sėkmingai integruotis į šiuolaikinę socialinę bei ekonominę aplinką“,  – teigia vienos iš projekto dalyvių, Varėnos rajono Valkininkų gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Loreta Abramavičienė.

 

Lietuvoje šiuo metu vyksta projektas „Prisijungusi Lietuva“, kurio vienas iš tikslų yra supažindinti moksleivius su IT aktualijomis bei sudominti jaunuolius kasdieniškais ir kartais nepastebimais IT taikymo pavyzdžiais. Nuo praėjusių metų pabaigos vieną projekto veiklų įgyvendina skaitmeninių įgūdžių mokykla „Turing School“. Iš viso jų organizuotuose 88 nemokamuose popamokiniuose programavimo užsiėmimuose jau sudalyvavo 2,6 tūkst. moksleivių. 9–12 klasių mokiniai iš Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Utenos, Marijampolės bei Šiaulių apskričių, pasitelkę procesų skaitmenizavimą kaip galimų sprendimų įrankį, nagrinėjo šių laikų problemas. Moksleiviai per keletą mėnesių turėjo galimybę praplėsti akiratį informacinių technologijų srityse ir išklausyti dirbtinio intelekto bei kibernetinio saugumo užsiėmimus.

Gabių ir motyvuotų moksleivių yra visur

 

„Žinoma, nuvykus į mokyklas, kuriose vykdoma stipri moksleivių atranka, galima pastebėti, kad jaunuolių IT žinių lygis yra žymiai aukštesnis nei kitose mokyklose. Dažniausiai lemiamas faktorius yra asmeninė motyvacija, savarankiškas mokymasis. Dėl to gabių ir motyvuotų moksleivių yra visur. Pamenu, kaip po vienos pamokos Utenoje prie manęs priėjo moksleivis ir papasakojo, kaip laisvalaikiu jis ieško kibernetinio saugumo spragų įvairiausiuose interneto puslapiuose. Vaikinas man buvo netikėtas atradimas, kadangi tikrai nedaugelis gali užsiimti šia veikla, reikalaujančia plačių programavimo kompetencijų“, – pasakojo „Turing School“ vadovas Lukas Kaminskis. Po užsiėmimų lektorius dažnai gauna papildomų klausimų, kaip moksleiviai galėtų gilinti žinias juos dominančiose srityse, kur ieškoti informacijos, kaip patys galėtų mokytis ar kur lankyti papildomus užsiėmimus. L. Kaminskis prasitarė, jog motyvacijos lūžio taškas įvyksta tuomet, kai suprantama, kad į mūsų kasdienybę įsiintegravusios technologijos taip lengvai nebepastebimos. „Atsiskaitymas už kavą išmaniojo telefono prisilietimu, šviesoforo žalios spalvos signalo įsijungimas, naudojimasis mobiliąja programėle, ieškant optimaliausio maršruto grįžti namo – tai tik keletas pavyzdžių, apie kuriuos diskutuojame užsiėmimuose”, – pasakojo L. Kaminskis.

Projektas „Prisijungusi Lietuva“ yra tik viena iš priemonių stiprinti neformalų IT švietimą, kuri, tikiu, padarys įtaką tiek moksleivių pasirinkimams, tiek būrelių pasiūlai ne tik didžiuosiuose miestuose, bet ir provincijose. Pavyzdžiui, tai skatina vaikus įkurti ir savo IT klubus, kartu su bendraminčiais gilinti žinias, kviesti IT specialistus pasidalyti žiniomis“, – pabrėžė L. Kaminskis. L. Abramavičienė paantrina, jog mokyklų funkcija ir pareiga buvo skleisti informaciją, o šiandien padėtis yra kitokia. Niekas nėra pajėgus žinoti visko, o sėkmę nebūtinai lemia sukauptos žinios. Atsiranda poreikis vaikams pristatyti ne tik naujausią informaciją, bet ir atskleisti įgūdžius jai apdoroti, pritaikyti. Svarbu, kad jie gebėtų kritiškai mąstyti ir išmoktų spręsti gyvenimiškas problemas. Tad šis neformalių užėmimų ciklas tik papildo jau dėstomų kompiuterinio mokslo pagrindų pamokas.

ES finansuojamo projekto „Prisijungusi Lietuva“ užsiėmimai vaikams vyksta visoje Lietuvoje. Iki šių metų birželio mėnesio pabaigos suplanuoti dar 80 nemokami akademinės valandos užsiėmimai, kurie organizuojami Telšių, Tauragės, Šiaulių, Panevėžio ir Klaipėdos apskrityse.

Skaitmeninių įgūdžių m-klos „Turing school“ inf.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.