Molėtų gimnazijos patirtys projekte „Security in ICT“

Rita Kavaliauskaitė
,
mokytoja, projekto „Security in ICT“ koordinatorė

Molėtų gimnazija, kaip partnerė, dalyvauja programos „Erasmus+“ KA2 pagrindinio veiksmo bendrojo ugdymo 2018 m. strateginių tarpmokyklinių partnerysčių dvejų metų trukmės projekte „Security in ICT“, jo koordinatorius – Čekijos Pardubicės EDUKA vidurinė profesinė mokykla (EDUCA Pardubice – Stredni odborna skola, s.r.o.), o partneriai: „Institut de l’Ebre“ (Ispanija), Molėtų gimnazija (Lietuva), Verslo akademija (Obchodna akademija) Slovakijoje, vidurinių mokyklų grupė „Damião de goes“ (Agrupamento de escolas damião de goes – alenquer) Portugalijoje. Projekto tikslas – tobulinti mokinių žinias, kompetencijas ir gebėjimus saugiai naudojant IT (informacines technologijas) įvairiose srityse bei ugdyti verslumo įgūdžius, tobulinti mokytojų kompetencijas saugiai naudojant skaitmenines technologijas ugdymo procese.

 

Atliktos visos numatytos projekto veiklos. 2018 m. lapkričio pabaigoje Čekijos Pardubicės EDUKA vidurinėje profesinėje mokykloje įvyko pirmasis tarptautinis mokytojų susitikimas „Short-term training for teachers“, kuriame dalyvavo gimnazijos mokytojos Loreta Valbasaitė ir Rita Kavaliauskaitė. Projekto koordinavimo komandos atstovas pristatė projekto tikslus, laukiamus rezultatus. Projekto partnerių komandos aptarė veiklas, numatė užduotis kitam susitikimui, suplanavo trumpalaikių mokinių grupių mainų datas, pasiskirstė darbais, vyko ir šio susitikimo įvertinimas.

 

Mokytojai dalyvavo 18 val. mokymuose „ICT Security“, kuriuos vedė firmos „Vertix“ darbuotojai, susipažino kaip saugiai naudoti skaitmenines technologijas, kaip apsaugoti žiniatinklio serverį, kaip atpažinti įsilaužimo į „Windows“ sistemą būdus. Dalyvaudami apibendrintoje diskusijoje, projekto dalyviai įsivertino seminare įgytas žinias.

 

Portugalijos atstovo pasiūlymu į šį projektą įtraukta naujovių – nuspręsta visą medžiagą apie projektą sudėti virtualioje mokymosi aplinkoje „eTwinning“. Vyko ir kultūrinė-pažintinė veikla: projekto dalyviai grožėjosi Pardubicės miesto, esančio vidurio Čekijoje, prie Labės upės, architektūra: XV–XVI a. pilimi,  XIII–XVI a. šv. Bartolomiejaus bažnyčia, spalvingais senamiesčio pastatais.

 

Susitikimo metu patobulinti anglų kalbos įgūdžiai tarpkultūrėje aplinkoje, stiprinamos komandinio darbo, bendradarbiavimo ir bendravimo kompetencijos.

 

2019 m. kovo 24–29 d. Molėtų gimnazijos III gimnazinių klasių mokinių ir mokytojų komanda dalyvavo trumpalaikių mokinių grupių mainų „Short-term exchanges of groups of pupils“ veiklose Tortosoje (Ispanija). Keturias dienas vyko įvairios edukacinės mokymosi veiklos bei išvykos. Projekto komandos įvairiomis formomis pateikė vaizdo pristatymus kaip saugiai naudotis informacinėmis technologijomis įvairiose srityse: internetinėje bankininkystėje, verslo įmonėse, socialiniuose tinkluose.

 

Dirbdami tarptautinėse komandose, mokiniai ruošė, diskutavo ir pristatė kūrybinius darbus, paskirtomis temomis apie saugų informacinių technologijų naudojimo. Projekto dalyviai žinias įtvirtino dalyvaudami žaidybinėse situacijose, atlikdami mokymui skirtos aplinkos „Kahoot“ testą.

 

Džiugino kultūrinė pažintinė programa. Pažintinės ekskursijos metu projekto dalyviai susipažino su Tortosa – miestu, esančiu Šiaurės Rytų Ispanijoje, Pietų Katalonijoje ir turinčiu įspūdingą istorinę praeitį. Išvykos į Barseloną metu dalyvavo edukacinėje programoje po senamiestį, žavėjosi įžymiojo architekto Antonio Gaudi (Antoni Gaudi i Cornet) šedevru – katedra Barselonos šv. Šeimos bažnyčia (Sagrada Familia, Montijuic) – architektūros muziejumi po atviru dangumi. Mokiniai gyveno šeimose ir tuo labai džiaugiasi, nes tai vertinga patirtis geriau pažinti kitą šalį, jos kultūrą, tradicijas, žmones.

 

2019 m. spalio 8–14 d. įvyko antrasis  trumpalaikių mokinių grupių mainų susitikimas Lietuvoje. Molėtų gimnazijoje ir už jos ribų vyko darbinės sesijos, mokymosi veiklos, įvairios edukacinės – pažintinės išvykos. Projekto dalyviai dalyvavo aktyvioje susipažinimo „Ledlaužis“ veikloje, lietuvių kalbos pamokoje mokydamiesi kertinių lietuviškų žodžių, pristatė savo mokyklas.

 

Kiekvienos šalies komanda pateikė pristatymus „ES įstatymų leidybos ir šalių partnerių taisyklės“. Projekto dalyviai lankėsi Vilniaus Gedimino technikos universiteto Informacinių technologijų ir sistemų centre, išklausė dr. doc. Nikolajaus Goranino paskaitą „Philosophy of information security“ bei dalyvavo diskusijoje, vėliau lankėsi informacinių technologijų ir sistemų centre, susipažino su jo veikla.

 

Darbo sesijų „ES IT saugumo taisyklių žemėlapis“ metu kiekviena tarptautinė  komanda analizavo, vertino, apibendrino ir pristatė  pasirinktų sričių rezultatus, o UAB „Hoda“ susipažino su ne tik su įmonės veikla, bet ir kaip saugiai darbuotojai naudoja skaitmenines technologijas gamybos procese. Dar viena įdomi veikla, sužavėjusi dalyvius – Vilniaus universiteto doc. Lino Bukausko paskaita „Saugus internetas“, jos metu dalyviai atliko užduotis, aktyviai įsitraukė į diskusijas. Vyko ir edukacinės-pažintinės išvykos. Svečiams neišdildomų įspūdžių paliko Vilniaus senamiestis, pažintinės ekskursijos Vilniaus universiteto bibliotekoje ir universiteto kiemeliuose, edukacinė 3D programa „Apie Molėtų kraštą“ Molėtų verslo ir turizmo centre, gimnazijos gidų būrelio narių surengtos pažintinės ekskursijos po gimnaziją, Molėtus.

 

Įgyta patirties patobulinusios dalyvių problemų sprendimo ir bendradarbiavimo bei mokėjimo mokytis kompetencijas, ženkliai geresni anglų kalbos kalbiniai gebėjimai ir tarpkultūrinė kompetencija.

 

Šių metų kovo 8–13 d. trumpalaikių mokinių grupių mainų veiklose Alenquer (Portugalija) dalyvavo Molėtų gimnazijos komanda: 6 mokiniai ir dvi lydinčios mokytojos. Deja, į susitikimą dėl Covid-19 viruso, paskutinę minutę negalėjo atvykti partneriai iš Čekijos ir Slovakijos.

 

Kiekvienos šalies komanda pristatė paruoštas užduotis – kibernetinio saugumo planus visuomenei, verslo įmonėms, socialiniams tinklams. Šiomis temomis vyko diskusijos pasidalijus tarptautinėmis bendradarbiaujančiomis grupelėmis, jų metu dalyviai tobulino ir anglų kalbos gebėjimus, asmenines kompetencijas. Prisistatyme ir diskutuojant aktyviai dalyvavo Molėtų gimnazijos komanda. Dalyviai liko sužavėti sklandžia lietuvaičių anglų kalba, gerais bendravimo gebėjimais.

 

Mokytojų pasitarime reflektuotos įvykusios veiklos bei numatytos projekto užbaigimo veiklos. Projekto dalyviai dalyvavo turiningoje  kultūrinėje – pažintinėje veikloje. Vyko į Lisaboną – vieną seniausių Europos sostinių, įsikūrusią prie Težo upės žiočių, jungiančių Portugaliją ir Ispaniją – ten susipažino su nepaprastai turtingu kultūriniu paveldu, dalyvavo edukacinėje veikloje nuostabiame šv. Jeronimo vienuolyne. Dar laukė kvapą gniaužiantys vaizdai lankantis kalnų kaimelyje Sintroje ir prie uolos kyšulio (Cabo da Roca), kuris yra labiausiai į Vakarus nutolęs Europos žemyno taškas, ten Lietuvos komanda paminėjo Kovo 11-ąją – Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo dieną.

 

Dalyviai įgijo naujų patirčių pažindami šalį, jos kultūrą, tradicijas, žmones. Patobulintos tarpkultūrės saviugdos, bendradarbiavimo kompetencijos.

 

Viso projekto metu vyko veiklos, integruotos į ugdymo procesą: „Kibernetinio saugumo savaitė 2018, skirta privatumo ir asmens duomenų apsaugai“, kurioje dalyvavo II–IV klasių gimnazijos mokiniai, atlikdami privatumo bei duomenų apsaugai skirtus testus, užduotį „Mokėjimo kortelės numerio saugumas“, dalyvaudami pokalbyje „Asmens duomenų apsauga, saugus elgesys internete“. Europos Sąjungos organizacijų paruošta informacija kovai su sukčiavimu internete pateikta ir mokinių tėvams. „Saugesnio interneto savaitės 2019“ metu ekonomikos ir verslumo mokytoja organizavo II gimnazinių klasių mokiniams simuliacinį žaidimą „Geresnis internetas – visų mūsų atsakomybė“ ir mokymui skirtos programos „Kahoot“ saugesnio interneto testą. Vyko mokymui skirtos programos „Kahoot“ saugesnio interneto testų rezultatų aptarimas. Paaiškėjo, kad  83 procentai atlikusių testą mokinių surinko visus galimus 13 taškų. Šiose veiklose mokiniai pagilino asmenines žinias kaip saugiai naudotis internetu ir skaitmeninėmis technologijomis, patobulino bendrąsias ir dalykines kompetencijas.

 

Bendradarbiaujant su informacinių technologijų mokytojomis surengta „Saugesnio interneto savaitė 2020“ gimnazistams, jos tikslas – skatinti mokinius saugiai naudotis skaitmeninėmis technologijomis, saugiai elgtis skaitmeninėje erdvėje. Šios savaitės metu bendradarbiaujant su Molėtų rajono savivaldybės viešąja biblioteka įvyko filmo „Interneto valytojai“ peržiūra, aptarimas ir diskusijos II gimnazijos klasių mokiniams. I–II gimnazijos klasių mokiniai dalyvavo konkurse „SID2020“. II–IV klasių mokiniai stebėjo transliaciją „Sukčiai internete: kaip apsisaugoti?“, po kurios vyko aptarimas.

 

„Saugesnio interneto savaitės“ rezultatas – mokinių įgytos žinios ir kompetencijos saugiau naudotis internetu ir skaitmeninėmis technologijomis.

 

Bendradarbiaujant su socialiniais partneriais Vilniaus Gedimino technikos universitetu ir Vilniaus universitetu, vyko paskaitos, diskusijos ir išvykos.

 

Mokyklų mainų partnerysčių projekto metu nuolat vyko mokyklų tarptautinis bendradarbiavimas, mokymo ir mokymosi veiklos mokiniams ir mokytojams, sudarytos sąlygos mokytojų dalijimuisi informacija ir patirtimi, profesiniam tobulėjimui, mokinių bendravimui ir bendradarbiavimui su bendraamžiais iš kitų užsienio šalių.

 

Šis projektas finansuojamas remiant Europos Komisijai. Šis straipsnis atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.