„Mokytojos, mes, tėveliai – į eksperimentų šalį“

Alma Turčinavičienė, Jūratė Garbaravičienė
,
Kauno miesto l.-d. „Žara“ ikimokyklinio ugdymo vyr. mokytojos

STEAM (gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, meno ir matematikos) ugdymas pastaruoju metu mokymo įstaigose sulaukia vis didesnio dėmesio. Tačiau, diegiant naujoves, mažiems vaikams reikia laiko. Bandant suprasti, kaip veikia pasaulis, svarbu įgyti pagrindinių žinių, kurios padės vaikams pamokose jau turimas žinias iš karto pritaikyti praktiškai.

 

Ikimokyklinio amžiaus vaikai turi natūralų polinkį į mokslą savo kūrybiškumu, smalsumu ir atkaklumu. STEAM veikla suteikia vaikams natūralią bendradarbiavimo ir bendravimo aplinką, jie geba diskutuoti, kurti įvairias strategijas ir teikti pasiūlymus. Ankstyvas susidūrimas su STEAM mažiems vaikams daug naudos, o integruotas ir įdomus mokymasis gerina vaikų susidomėjimą ir mokymąsi STEAM srityje.

 

Vis dažniau pastebima tendencija į STEAM įtraukti menus. Tai padeda mokytojams vienu metu įtraukti kelias veiklas ir skatina mokymosi patirtį, kuri leidžia vaikams tyrinėti, kelti klausimus, atrasti ir lavinti inovatyvius kūrimo įgūdžius, ypač ikimokyklinio ugdymo lygmenyse. STEAM integravimas į įvairias veiklas ne tik padidina vaikų įsitraukimą ir mokymąsi, bet ir padeda atskleisti kūrybinį mąstymą ir inovacijas.

 

Mūsų darželyje didelis vaikų susidomėjimas eksperimentais ir bandymais į STEAM veiklas įtraukė ir tėvelius. Atsižvelgiant į tėvų pasakojimus ir pageidavimus, parengėme projektą, kurio tikslas – didinti ugdytinių motyvaciją bendrauti ir bendradarbiauti, naudoti gebėjimus, susijusius su mokslu, technologijomis, matematika, inžinerija bei menais, pasitelkiant eksperimento bei tyrimo metodus.

 

Vaikai grupėje su mokytojomis, o namuose su tėveliais, sesėmis, broliais ir seneliais atliko įvairius eksperimentus. Pateiksime keletą pavyzdžių apie STEAM veiklas namuose ir grupėje.

Eksperimentas „Pienės pūkelis“

 

Tikslas: sužinoti ar tikrai pienės pūkelis, įmerktas į vandenį, išlieka sausas.

Barbora su mama atliko eksperimentą su pienės pūkeliais. Eksperimentui reikėjo tik vandens, stiklinės ir pienės pūkų. Pūkų pienę įdėti į stiklinę vandens, palaikyti dvi sekundes ir ištraukti. Įvyksta stebuklas: pienės pūkai nesušlampa. Nuotraukose matosi Barborytės nuostaba.

Eksperimentas „Kristalo auginimas“

 

Tikslas: atrasti ir sukurti kristalą namuose.

Armandas kristalui išgauti naudojo druską, vandenį, vilnonį siūlą, medinį pagaliuką, stiklainį, merliuką ir foliją.

Horizontaliai paėmė pagaliuką ir prie jo vertikaliai pririšo norimos formos surištą siūlą. Jį panardino į stiklainį, kad nesiliestų prie sienelių. Kitame inde, prižiūrimas tėvų, užvirė vandenį ir maišydamas subėrė druską, maišė, kol ištirps. Gautą druskos tirpalą perkošė per merliuką ir supylė į stiklainį bei jį sandariai uždengė folija. 5 dienas nejudino ir vis stebėjo, kaip auga kristalas. Užaugo puikus kristalas.

Eksperimentas „Piešimas ant pieno“

 

Tikslas: išbandyti piešimą ant pieno ir eksperimento eiga bei rezultatu pasidalinti su draugais grupėje.

Šiai veiklai reikėjo lėkštės, pieno, vandeniu atskiestų pasirinktos spalvos dažų, pipetės, ausų krapštukų ir indų ploviklio. Veiklos metu į Martynas į lėkštę pripylė pieno. Į pieną švirkštu pripylė dažų skirtingose vietose, mirkė ausų krapštuką indų ploviklyje ir jais baksnojo į dažus piene. Spalvos piene stumdėsi, judėjo, maišėsi sukurdamos įvairiausias formas ir spalvų derinius.

Taip pat dalinamės STEAM veiklomis kurias atlikome grupėje:

 

STEAM veikla „Drugeliai“. Tikslas: skatinti vaikų kūrybiškumą ir atradimo džiaugsmą meninėje veikloje. Veiklos metu naudojome skutimosi putas, guašą, popierių, žirkles ir klijus. Išbandėme naują dailės techniką: piešimą ant skutimosi putų.

 

STEAM veikla „Šokoladinė dailė“. Tikslas: supažindinti vaikus su karšto šokolado panaudojimo galimybėmis ugdymo procese. Šokolado plyteles patalpinome į dubenį su karštu vandeniu. Kai šokoladas ištirpo, pasidarė visiškai minkštas, prakirpome pakuotės kamputį ir piešėme lėkštėje. Gavosi širdelė, burbuliukai, gėlytė ir netgi skaičiai ir raidės. Visi su nekantrumu laukė, kada mūsų „piešinys“ sustings… ir tada jau skanaus vaikučiams.

 

STEAM veikla „Kuriame su gamtine medžiaga“. Tikslas: ugdyti vaikų kūrybiškumą, smalsumą, raidžių ir skaičių pažinimą bei skaičiavimą. Naudojome kankorėžius, giles, kaštonus ir džiovintus žiedlapius. Vaikai kūrė pilis, bokštus, raides, skaičius ir kitus įvairius paveikslus. Šio užsiėmimo metu vaikai sužinojo, kad kūryba gali būti labai įvairi ir netgi graži.

 

STEAM veikla „Verbų gamyba“. Tikslas: prisiminti lietuvių liaudies tradicijas ir sukurti verbą ant trafareto, naudojant siūlus, lipnią juostą, plunksnas, lapelius ir žiedlapius. Ant paruošto verbos trafareto vaikai klijavo pasirinktas priemones. Su dideliu džiaugsmu ir užsidegimu derino spalvas tarpusavyje ir išbandė naujus kūrybos būdus.

 

STEAM veikla „Velykiniai zuikučiai“. Tikslas: siekiant papuošti įstaigos erdves, sukurti STEAM velykinius zuikučius. Naudojome ryžių, grikių kruopas, makaronus, kavos pupeles, kartoną ir dvipusę lipnią juostą. Ant zuikių trafareto, padengto lipnia juosta, vaikai klijavo pasirinktas medžiagas. Rezultatas gavosi nuostabus – du velykiniai zuikučiai. Vaikai sugalvojo jiems vardus: Velykutis ir Velykutė. Šie nuostabūs zuikiai papuošė grupės rūbinėlę, o vėliau muzikos salę, kuriais grožėjosi visa įstaigos bendruomenė.

 

STEAM veikla „Dėkliukas margučiui“. Tikslas: sukurti dėkliuką margučiui. Iš iškarpytų kiaušinių dėklų kūrėme dėkliuką margučiui – gaidelį ar vištytę. Naudojome guašą, plunksnas, fantaziją ir gerą nuotaiką. Rezultatas gavosi nuostabus. Vaikai savo numargintą margutį įdėjo į savos gamybos dėkliuką ir parsinešė namo. Tėveliai buvo taip pat nustebinti vaikų kūrybiškumu ir visi laukė Šv. Velykų.

 

STEAM veika „Kūryba su citrinos sultimis“. Tikslas: padėti vaikams suprasti, kad piešti galima ir kitaip, naudojant citrinos sultis. Naudojome citrinos sultis, teptukus, lygintuvą ir popierinius rankšluosčius. Spaudėme citrinos sultis ir su jomis piešėme ant popieriaus. Išdžiūvusius darbus išlyginome ir taip gavome galutinį veiklos rezultatą.

 

Bendradarbiaujant su tėvais ir kartu organizuojant STEAM veiklas grupėje ir namuose, ugdėsi vaikų suvokimas apie gamtinius reiškinius, taikant STEAM metodo elementus. Visi dalinomės inovatyviais ugdymo metodais pažintiniams vaikų gebėjimams lavinti. Mokėmės vieni iš kitų – vaikų, tėvų, pedagogų. Vaikai įgijo pasitikėjimo savimi, drąsiai eksperimentavo, išmoko spręsti problemas, ieškojo, tyrinėjo, kūrė, sistemino ir pristatė sukurtus rezultatus bei lavino pagrindinius pojūčius: regėjimą, lytėjimą, klausą, uoslę.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.