Mokymosi praradimus kompensuoti padės stovyklos

Dovilė Šileikytė

Tęsiame temą apie valstybės lėšomis finansuojamas temines stovyklas, kurių veiklos turėtų kompensuoti per pandemiją patirtus mokymosi praradimus. Šįkart kviečiame paskaityti mokyklų bendruomenių planus, viltis ir pamąstymus apie būsimas dienos stovyklas – apie Kupiškio r. Alizavos pagrindinės mokyklos stovyklą „Būk aktyvus ir sužinok“ papasakojo mokytoja Jūratė Ažubalytė (J. A.), apie Alytaus r. Simno gimnazijos stovyklą „Mokomės linksmai“ – socialinė pedagogė Žaneta Bagdžiūnienė (Ž. B.).

 

Šios nemokamos stovyklos skirtos vaikams, dėl nuotolinio mokymo patyrusiems daugiausiai sunkumų. Su kokiais sunkumais susidūrė jūsų stovyklautojai – ką pastebėjo jų mokytojai, galbūt skundėsi patys mokiniai?

Ž. B. Nuotolinio mokymo metu suprastėjo mokinių mokymosi motyvacija, atsirado pervargimas nuo nuotolinio bendravimo ir mokymosi. Reikėjo daugiau savarankiškai mokytis, todėl kai kurie apleido mokslus.

 

Kokius užsiėmimus siūlote stovyklaujantiems mokiniams ir kas juos veda? Ko vaikai išmoks stovyklos metu? 

J. A. Trys pagrindiniai komponentai, leidžiantys žmogui tobulėti, yra žinios – veikla – patirtis. Manome, jog praktinis patyrimas yra vienas geriausių ir įdomiausių mokymosi būdų. Suteiksime galimybę kiekvienam patirti džiaugsmą, sėkmę dalyvaujant ugdomosiose, pažintinėse bei fizinio aktyvumo veiklose. Mokiniai gilins matematines, gamtos mokslų ir kalbų srities žinias. Taip pat per džiaugsmo ir sėkmės patyrimą didinsime jų motyvaciją ir pasitikėjimą savo gebėjimais. Užsiėmimus ves mokytojai bei sričių specialistai.

Ž. B. Stovykla „Mokomės linksmai“ skirta Simno gimnazijos, Alytaus r. Simno specialiosios mokyklos ir Lazdijų r. Šventežerio mokyklos mokiniams, kuriems kilo sunkumų dėl nuotolinio ugdymo. Stovyklautojai linksmai ir turiningai leis laiką gamtoje, neformalioje aplinkoje aktyviais mokymo metodais stiprins matematikos, gamtos mokslų, lietuvių ir anglų kalbų žinias ir įgūdžius. Per aktyvias fizinio lavinimo ir edukacines veiklas stiprins socialines ir emocines kompetencijas. Pokalbių, išvykų, praktinių veiklų metu mokiniai ugdys teigiamo savęs vertinimo ir bendravimo įgūdžius. Kiekvieną užsiėmimą ves tos srities pedagogas, kurio dalyko žinios bus stiprinamos: lietuvių ir anglų kalbų, geografijos, biologijos, matematikos. Dėmesio sulauks ir socialinių, emocinių kompetencijų ugdymas, kadangi izoliacija ir nuotolinis ugdymas sutrikdė ir socialinius ryšius bei iškėlė psichologinių problemų.

Socialinėms, emocinėms kompetencijoms ugdyti skirta viena stovyklos diena. Jos metu mokiniai žais orientacinį bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžiams ugdyti skirtą žaidimą „Pažink mūsų miestelį“: spalvotuose paveiksliukuose reikės nustatyti užšifruotą objektą arba vietą, esantį Simno miestelyje, ir ją rasti. Nuėjus nustatytoje vietoje rasti komandos spalvos kortelę su numeriu ir ją pasiimti su savimi.

Dalis stovyklos laiko bus skirta meninei veiklai: mokiniai dalyvaus „Ebru“ – meno ant vandens edukacijoje, kuri padės mokiniams lavinti emocinį intelektą, išlieti emocijas ir išmokti jas valdyti. Meno ant vandens terapija veikia raminamai, atpalaiduojamai, padeda pagerinti emocinę būklę. Stovyklautojai tapys ir spalvotu smėliu. Užsiėmimai su šiomis priemonėmis teigiamai veikia vaikų emocinę būklę, padeda nurimti, atsipalaiduoti. Paveiksliuko kūrimo procesas leidžia pamiršti rūpesčius, suteikia daugiau pasitikėjimo savo jėgomis. Ypač ši veikla naudinga specialiųjų poreikių vaikams, nes turi terapinį poveikį, jos metu lavinama smulkioji motorika, kūrybiškumas ir fantazija.

Apibūdinkite stovyklos dieną. Kokia ji?

J. A. Dienotvarkė paprasta:

  • labo ryto susitikimas (kokiomis nuotaikomis atėjome, ko tikimės iš šios dienos, veiklų aptarimas);
  • veiklos;
  • pietūs;
  • veiklos;
  • dienos aptarimas (kas patiko, pavyko, nepavyko, ką sužinojau, ko norėčiau kitaip);
  • gairės / susitarimai kitai dienai.

 

Ar daug buvo norinčiųjų dalyvauti? Pagal kokius kriterijus juos atrinkote, jei norinčių buvo daugiau nei vietų?

J. A. Norinčių yra. Vykdėme apklausą, sudarėme sąrašą, rekomendacijas teikė mokyklos vaiko gerovės komisija. Stovyklą lankys 38 mokiniai iš Kupiškio r. Subačiaus gimnazijos, Kupiškio Povilo Matulionio progimnazijos ir Kupiškio r. Alizavos pagrindinės mokyklos.

 

Kiek dienų trunka stovyklos veiklos?

J. A. Septynias dienas.

Ž. B. Vasaros stovykla „Mokomės linksmai“ vyks darbo dienomis nuo rugpjūčio 23 iki 31 d.

 

Ar anksčiau esate organizavę panašių stovyklų?

J. A. Taip. Turistines vasaros stovyklas mokykla organizuoja nuo 2004 metų.

Ž. B. Alytaus r. Simno gimnazijoje socialinė pedagogė kasmet organizuoja vasaros stovyklas daugiavaikių, socialinę atskirtį patiriančių šeimų vaikams.

 

Ar vasarą vaikai vis dar nori mokytis ir noriai tą daro? O gal pedagogams tenka gerokai pasukti galvas, kokių įdomių veiklų sugalvoti, kad vaikai mokytųsi nejučia ir jiems tą daryti būtų įdomu?

J. A. Pedagogai ištisus metus ieško būdų, kaip įdomiau perteikti mokomąjį dalyką, tačiau tai vyksta mokykloje, pamokoje. Stovykloje teorija pradingsta patyrimo džiaugsme, taip pat jie nėra vertinami pažymiais, nereikia ruoštis patikrinimams. Visiškai kita nuotaika ir nusiteikimas.

Ž. B. Ne visi mokiniai nori dalyvauti stovyklos veiklose. Labiau aktyvūs mažiausi, 1–5 kl. mokinukai. Vyresnieji nori tolimesnių kelionių ir pramogų. Šį kartą 5–8 kl. mokiniai noriai sutiko dalyvauti stovyklos veiklose, nes jos visiškai neprimena įprastų pamokų, o ir susitikti su draugais yra didelė pramoga.

 

Kaip manote, kodėl vaikams reikalingos vasaros stovyklos? Ką reiškia vaikui, kaip asmenybei, dalį vasaros atostogų praleisti stovykloje?

J. A. Vasaros stovyklų nauda neaprėpiama. Vaikai jose yra fiziškai aktyvūs, ugdosi socialinius įgūdžius, gauna žinių lankydamiesi kultūriniuose, istoriniuose ir gamtos objektuose, bendrauja su bendraamžiais, dalijasi atsakomybe bei pareigomis ir mokosi, patys to nejausdami. Juk stovykla – tai įdomus poilsis.

Ž. B. Vasaros stovyklos – puiki galimybė vaikams smagiai ir turiningai praleisti laiką. Per praktines veiklas, žaidimus, edukacijas mokiniai įtvirtina jau turimas žinias, įgyja naujų. Mokymasis, paremtas maloniais įspūdžiais, skatina motyvaciją mokytis ir toliau, gerina bendravimo, bendradarbiavimo įgūdžius. Susitikimas su bendraamžiais, bendri užsiėmimai ir veiklos padės vaikams tiek sustiprėti fiziškai, tiek psichologiškai atsigauti po nuotolinio mokymo problemų.

 

Ačiū už pasidalijimą mintimis. Linkiu nepamirštamų vasaros įspūdžių.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.