Mokykla, kur vaikai ne tik mokomi, bet ir gydomi

Lina Jakubauskienė

Šiaulių sanatorinė mokykla – tai ugdymo įstaiga, skirta vaikams, sergantiems įvairiomis ligomis. Čia pagrindinį išsilavinimą įgyja judesio ir padėties, lėtinių neurologinių ir kitokių sutrikimų turintys vaikai iš visos šalies. Mokyklos darbuotojai rūpinasi ne tik mokymo kokybe, bet ir vaikų sveikata.

Patenka tik turintys rimtų problemų

 

Šiaulių sanatorinės mokyklos direktorė Lijana Giedraitienė pasakoja, kad čia besimokančių vaikų diagnozės labai įvairios – nuo Diušeno raumenų distrofijos iki skoliozės, skeleto deformacijų, širdies ligų. Kai kurie mokiniai – po stuburo operacijų, kai kurių operacijos dar laukia. Dažnai negalavimai yra kompleksiniai, fizinius lydi emocinės, dvasinės, psichikos problemos. „Dėl šios priežasties stengiamės skirti dėmesio tiek fizinei, tiek psichinei sveikatai. Ne paslaptis – kai kenčia kūnas, sušlubuoja ir emocinė sveikata, blogėja psichikos būklė“, – pabrėžia direktorė.

 

Pasak jos, informaciją apie Šiaulių sanatorinėje mokykloje teikiamas paslaugas tėvai paprastai sužino vieni iš kitų: žmonės, turintys negalią ar auginantys neįgalius vaikus, priklauso įvairioms asociacijoms, klubams, važiuoja į sanatorijas, bendrauja internetu, „Facebook“ paskyroje ir panašiai. Vis dėlto taip paprastai, iš gatvės, čia nepateksi. „Norintys mokytis mūsų mokykloje turi gauti mediko – ortopedo, traumatologo, neurologo, medicinos reabilitacijos gydytojo – siuntimą. Priimame vaikus su Pedagoginės psichologinės tarnybos siuntimu. Dienos režimas pas mus tausojantis, teikiame daug sveikatinimo procedūrų“, – dėsto L. Giedraitienė.

 

Šiaulių sanatorinėje mokykloje vaikai ne tik mokosi, bet ir gyvena, įstaiga pritaikyta įvairių negalių turintiems vaikams. Pagrindiniame pastate įrengtas liftas, baseino pastate – neįgaliųjų keltuvas. Nevaikštantiems mokiniams įkelti ir iškelti iš baseino taip pat įrengtas neįgaliųjų keltuvas. „Nėra tokio vaiko, kuris, besimokydamas pas mus, neišmoktų taisyklingai plaukti. Vandens procedūros mūsų mokiniams labai reikalingos ir svarbios – plaukimas gerina kvėpavimą, kuris padeda aprūpinti smegenis deguonimi, nuo to gerėja smegenų veikla, mąstymo kokybė. Be to, vanduo atpalaiduoja raumenis, jie dirba visai kitaip. Tai veikia kūną ir psichiką raminančiai“, – pasakoja direktorė.

 

Tiek mokymasis, tiek gyvenimas mokyklos bendrabutyje, tiek maitinimas Šiaulių sanatorinėje mokykloje yra nemokami. Be to, Šiaulių miesto savivaldybė kompensuoja čia besimokantiems vaikams kelionės į namus išlaidas. Darbuotojai nuveža vaikus iki stoties, įsodina į traukinį ar autobusą, o savame mieste juos pasitinka tėvai. Kitus mokinius tėvai vežioja patys savo transportu.

Pasak L. Giedraitienės, labai retai pasitaiko, kad vaikas mokykloje nepritaptų, dėl tėvų, namų ilgesio jam tektų grįžti mokytis arčiau namų. Paprastai mokiniai prie gyvenimo sąlygų prisitaiko per mėnesį, susiranda draugų, gyvena visavertį gyvenimą. Be abejo, adaptacija priklauso nuo kiekvieno vaiko charakterio, individualių savybių.

 

Nuotraukos iš mokyklos archyvų

Mokslas derinamas su gydymu

 

Šiaulių sanatorinėje mokykloje šiuo metu mokosi 119 mokinių, jie čia įgyja pagrindinį išsilavinimą. Pasak L. Giedraitienės, kiekvienam vaikui sudaroma individuali programa, nes mokslus būtina suderinti su gydymu, integruoti į mokymo procesą įvairias sveikatinimo paslaugas.

Direktorė pasidžiaugia, kad su vaikais dirba didelė ir darni komanda – mokytojai, auklėtojai, medikai, aptarnaujantis personalas. Be bendrojo ugdymo mokytojų, yra specialieji pedagogai, psichologas, medicinos psichologas, socialinis pedagogas, logopedas. Mokykloje dirba gydytojai, bendrosios praktikos slaugytojai, kineziterapeutai, ergoterapeutas, masažuotojai, vaikams gali būti atliekamas šlapimo pūslės kateterizavimas, gliukozės kiekio kraujyje nustatymas, žaizdų perrišimai, peroralinių vaistų išskirstymas, injekcijos ir kitos gydytojų skirtos procedūros.

 

Mokiniai maitinami penkis kartus per dieną, stengiamasi, kad mityba būtų visavertė. Sveikas maistas gaminamas vietoje, mokyklos valgykloje. Atsižvelgiama į vaikų poreikius, gydytojo pateiktas rekomendacijas – jei kuris nors netoleruoja laktozės, negalima valgyti mėsos, sudaromas atskiras valgiaraštis. „Dauguma mūsų vaikų vartoja vienokius ar kitokius vaistus, todėl mityba yra labai svarbi. Darbuotojai turi stebėti, ar vaikas pavalgė, tik tada jam galima gerti gydytojo skirtus vaistus. Be abejo, bendraujame be prievartos, draugiškai. Patardami, pamokydami“, – šypsosi pašnekovė.

Jos teigimu, viena svarbiausių Šiaulių sanatorinės mokyklos darbuotojų užduočių – ugdyti vaikų savarankiškumo įgūdžius, mokyti juos gyventi su savo liga. „Dauguma mūsų mokinių turi ne po vieną lėtinį susirgimą, kurie veikiausiai juos lydės visą gyvenimą. Pratiname vaikus laiku gerti vaistus, susidėlioti dienotvarkę, tvarkytis buityje“, – teigia L. Giedraitienė.

Mokymo programos – individualios

 

Pamokos Šiaulių sanatorinėje mokykloje šiek tiek trumpesnės, nei įprasta, – jos trunka 40 minučių. Mokomasi pagal tas pačias programas, kaip ir bendrojo ugdymo mokyklose, tik atsižvelgiama į vaikų poreikius – kiekvienam sudaromas individualus ugdymo planas, kuriame numatyta, kokių dalykų mokinys mokosi, kokias procedūras gauna, kokius būrelius lanko, kokia pagalba jam turi būti teikiama.

 

Vienoje klasėje daugiausia gali mokytis 16 mokinių, bet didžioji dalis klasių – mažesnės. Jei reikia, vaikams per pamokas skiriamas mokytojo padėjėjas. Vis dėlto stengiamasi, kad šis pagalbininkas būtų kuo mažiau matomas – nestovėtų už mokinio nugaros, o ateitų į pagalbą tik tada, kada to reikia. „Jei vaikas pats gali atlikti užduotį – puiku, tik jei jam nepavyksta, gelbsti mokytojo padėjėjas. Be to, mokykloje sukurta greitosios pagalbos teikimo sistema, mokytojas prireikus kviečiasi į pagalbą slaugytojus, kitus mokyklos darbuotojus tiek per pamokas, tiek ir per popamokinę veiklą“, – pasakoja L. Giedraitienė.

 

Pasak jos, popamokinės veiklos mokykloje yra labai daug. Vaikai lanko būrelius, keliauja į miestą, jau aplankė daug Šiaulių muziejų, išbandė įvairias edukacijas. Šiuo metu dešimt vaikų išvažiavę į Suomiją, kur mokosi su suomių vaikais, kartu „kuria ateities mokyklą“.

Dienotvarkėje, greta pamokų, numatyti pasivaikščiojimai, pietų miegas, kineziterapeuto, ergoterapeuto, fizioterapeuto, hidroterapeuto ir kitos paslaugos. Penkis kartus per savaitę visiems vyksta gydomosios kūno kultūros, tris kartus per savaitę – plaukimo užsiėmimai.

Dėmesys – savitvarkos įgūdžiams lavinti

 

Pasak direktorės, šiuo metu vis labiau populiarėjanti gyvenimo būdo medicina moko, kad dienotvarkę reikia susidėlioti tinkamai – rasti laiko mokytis, pailsėti, taip pat aktyviai ir širdžiai mielai veiklai. Šiaulių sanatorinėje mokykloje kasdien visi keliasi tuo pačiu laiku, daro mankštą, pusryčiauja. Po pamokų pietauja, valandą pamiega, pasivaikšto, tada prasideda procedūros, pamokų ruoša, visa neformalioji veikla.

 

L. Giedraitienė sako, kad toli gražu ne visi vaikai, atėję į mokyklą, geba tvarkytis savarankiškai. Dar nemažai tėvų, artimųjų stengiasi už negalią turinčius vaikus nudirbti visus darbus, įsivaizduodami, kad taip jiems padeda. „Ne paslaptis – būna mamų, kurios prašo, kad mokytojo padėjėjas vaiką sušukuotų, nupraustų, nors visa tai jis puikiausiai gali pasidaryti pats. Žinoma, turime ir tokių mokinių, kuriuos reikia vedžioti už rankos, kurių judesiai nekoordinuoti, bet ir juos skatiname kuo daugiau dalykų pasidaryti patiems – apsirengti, susisegioti megztuko sagas. Tai tik iš pirmo žvilgsnio nereikšminga – pirštų judesiai lavina vaikų smulkiąją motoriką, gerina kalbėjimo įgūdžius“, – dėsto direktorė.

 

Daug dėmesio mokykloje skiriama savitvarkos įgūdžiams diegti ir lavinti. Vaikai patys tvarkosi kambarius, vyksta tvarkingiausio kambario rinkimai, nugalėtojai apdovanojami. Sukurta ir savotiška mokinių skatinimo sistema, kai du kartus per metus visi gali siekti premijų. Viena atitenka didžiausią pažangą padariusiam mokiniui, kita – tam, kurio pasiekimai geriausi, trečia – bendruomeniškiausiai klasei. Ieškoma rėmėjų, kurie skirtų lėšų premijoms „išmokėti“. „Praėjusį kartą mus parėmė Rimanto Kaukėno paramos fondas. Bendruomeniškiausia klasė lankėsi „Gril London“ kavinėje, kur visi kartu valgė vakarienę. Didžiausią pažangą padaręs mokinys ir mokinys, kurio pusmečio pasiekimai geriausi, lankėsi kine, paskui kavinėje vaišinosi ledais. Paauglių motyvacija nėra tvirta, pasitaiko, kad jiems nieko nesinori daryti. Todėl ir stengiamės ieškoti būdų, kaip juos skatinti“, – kalba direktorė.

Kriterijai, pagal kuriuos nustatomi nugalėtojai, labai aiškūs: kiek paskatinimų mokiniai gavo, kiek pamokų praleido, kaip aktyviai dalyvavo veiklose ir panašiai.

Suteikia galimybes atsiskleisti

 

Maždaug 25 proc. sanatorinėje mokykloje besimokančių vaikų – šiauliečiai, kiti atvykę iš įvairių Lietuvos regionų. Nors kai kurių mokinių tėvai – toli, stengiamasi su jais nuolatos palaikyti ryšį. „Rengiame atvirų durų dienas, kviečiame tėvelius, organizuojame bendras veiklas. Ieškome įvairių formų, kad tėvai kuo daugiau prisidėtų prie ugdymo. Organizuojame bendras estafetes baseine, sporto salėje, skatiname tėvus ateiti į pamokas, papasakoti apie savo profesijas, paskaityti knygą“, – kalba direktorė.

 

Baigę dešimt klasių, Šiaulių sanatorinės mokyklos mokiniai pereina mokytis į gimnazijas, profesines technikos mokyklas ar su tėvais išvyksta į užsienį. Kai kurie, įgiję vidurinį, siekia aukštojo išsilavinimo. „Stengiamės, kad visi mokiniai pas mus atsiskleistų, atrastų savo talentus ir gebėjimus. Kiekvienas turi galimybę ir pabūti renginio vedėju, ir padainuoti scenoje. Mokome vaikus nebijoti imtis iniciatyvos, būti aktyviais bendruomenės nariais, todėl dar neteko girdėti, kad iš mokyklos išėję ugdytiniai visuomenėje jaustųsi blogai. Jiems puikiai sekasi prisitaikyti“, – teigia L. Giedraitienė.

 

Pasak jos, mokyklos darbuotojai nuolat sulaukia iš buvusių auklėtinių padėkų, gražių žodžių, tai jiems – geriausias atlygis. Ne vienas buvęs mokinys užsuka į mokyklą, pasveikina darbuotojus įvairiomis progomis. Paklausta, kuo sanatorinė mokykla negalią turintiems vaikams pranašesnė už bendrojo ugdymo, direktorė pabrėžia: „Bendrojo ugdymo mokyklos skirtos stipriems vaikams, kurie gali būti dideliuose kolektyvuose. Vaikams, kurių sveikata silpna, prisitaikyti būna sunku. Be to, mūsų mokykla veikia 24 valandas per parą, nuolat teikiame sveikatinimo procedūras, medicinos pagalbą. Tai – didelė parama tėvams, auginantiems sveikatos problemų turinčius vaikus.“

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.