Moksleivių verslo idėjos, gimusios per 48 valandas: nuo psichologinės pagalbos programėlės iki naujai atrasto puodelio

Žygimantas Mitkus

Rugsėjo 25–27 dienomis surengta didžiausia internetinė stovykla moksleiviams „Challenge The Challenge“, apjungusi net šešių atskirų regionų inovacijų stovyklas. Joje daugiau nei 550 moksleivių, sudarę komandas vos per dvi paras turėjo sugalvoti sprendimą ekspertų pateiktai arba pačios moksleivių komandos sugalvotai problemai. Į finalą pateko 18 geriausių komandų, jos, paskutinę stovyklos dieną, turėjo jaudulio pareikalavusius interviu su komisijos nariais. Trys geriausios komandos pelnė pinigines investicijas į savo būsimus verslus, o dar penkios laimėjo stambių įmonių mentorystės sesijas. Šiame straipsnyje pristatysime komisijos dėmesį patraukusių idėjų penketuką.

 

„Challenge The Challenge“ („Mesk iššūkį iššūkiui“, aut. past.) tai jau antrą kartą nevyriausybinės jaunimo ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ organizuojama internetinė stovykla. Pavasarį tokiu būdu ji turėjo vykti dėl karantino apribojimų, tačiau pastebėta, kad šis formatas yra efektyvus ir patogus dalyviams. Stovyklos tikslas – vos per 48 valandas moksleiviai turi sugalvoti verslo idėją ir komisijai paaiškinti, kaip ji veiktų. Idėja gali spręsti tiek Lietuvoje, tiek visame pasaulyje egzistuojantį iššūkį, problemą.

 

Iššūkyje dalyvauti užsiregistravo net 550 dalyvių, pasiskirsčiusių į 140 komandų. Komisijos sprendimu, pirmoji vieta ir penkių šimtų eurų investicija atiteko komandai „Realic“ iš Mykolo Biržiškos, Vilniaus Vytauto Didžiojo ir „Santaros“ gimnazijų, pristačiusiai virtualaus valgiaraščio idėją restoranams, kuri leistų klientams užsisakyti patiekalus išmaniaisiais įrenginiais, padavėjams reikėtų tik atnešti užsakymą. Pasak komandos vaikinų, tai pagelbėtų ir pandemijos akivaizdoje – nereikėtų kaskart dezinfekuoti kiekvieno kliento liečiamo popierinio meniu.

Sukūrė psichologinės pagalbos programėlę

 

Dar penkios komandos laimėjo žinomų įmonių mentorystės sesijas – ne pelno organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ investuotojų. Vilniaus Radvilų gimnazijos komanda „Business (wo)man“ sukūrė psichologinės pagalbos, mitybos ir fizinio aktyvumo programėlę „in/COGNITO“. Pasak komandos atstovės Ingos Barysaitės, susibūrę moksleiviai nusprendė, kad kai jaučiasi blogai, retai sulaukia pagalbos.

„Dar prisidėjo koronaviruso pandemija, nejudrumas – kilo idėja vienu produktu išspręsti šias problemas, – sako I. Barysaitė. – Jau egzistuoja, pavyzdžiui, „Jaunimo linija“. Tačiau norėjome pasirinkti patogesnę formą, o kadangi daug kas naudojasi telefonais, tai ir gauti pagalbą tokiu būdu būtų patogu.“

 

Į programėlę naudotojas suvestų šiek tiek asmeninių duomenų, neatskleisdamas savo tapatybės. Viena iš funkcijų – galimybė parašyti tiesiogiai psichologui, ši paslauga būtų teikiama anonimiškai.

„Kartais moksleiviams trūksta emocinės paramos, jie neturi kam išsikalbėti“, – sako I. Barysaitė.

Daugiausia laiko ir nervų, pasak pašnekovės, pareikalavo prototipo kūrimas, jo pristatymą galite pasižiūrėti „Lietuvos Junior Achievement“ paskyroje „YouTube“ kanalu. Šį filmuką ir savo idėją moksleiviams dar reikėjo vaizdo konferencijos metu pristatyti komisijai – pasak I. Barysaitės, ėmė didžiulis jaudulys, nerimas, ar viskas atlikta tinkamai. Iškovota „Lietuvos Junior Achievement“ mecenato SEB banko mentorystės sesija komandą „Business (wo)man“ įkvepia eiti toliau, šiuo metu jie svarsto galimybę prisidėti prie „Lietuvos Junior Achievement“ programos „AcceleratorX“ ir įkurti savo jaunąją bendrovę.

SEB banko inovacijų centro vadovas Audrius Rutkauskas prieš konkursą jo dalyviams pateikė vieną iš galimų iššūkių: kaip šiandien apsisaugoti nuo internetinių sukčių?

Kodėl daugelis skatina pirkti kažką naujo, o ne panaudoti tai, ko pilna namuose?

 

Kasmet „Lietuvos Junior Achievement“ jaunųjų bendrovių konkursuose aktyviai dalyvaujantys Kauno „Saulės“ gimnazijos moksleiviai pastebėti ir „Challenge The Challenge“ – jie laimėjo „Lietuvos Junior Achievement“ strateginio investuotojo, biuro baldus gaminančios bendrovės „Narbutas“ mentorystės sesiją. Įžvelgę problemą, jog šiandien gyvename apsikrovę daiktais; prekybininkai nuolat skatina įsigyti naują daiktą, o ne kaip nors panaudoti seną, Kauno moksleiviai nusprendė sukurti prekybos senomis knygomis platformą.

 

Vienas iš komandos narių, Domantas Meliukštis teigia, jog iššūkiai prasidėjo ilgomis diskusijomis, nes net keli konkurso ekspertų pateiktieji – labai artimi komandos požiūriui.

„Išsirinkome Arnoldo Pranckevičiaus (Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje vadovo, aut. past.) mestą iššūkį, nes žaliasis Europos Sąjungos kursas mums atrodo prasmingas. Turbūt tinkamas iššūkio pasirinkimas leido lengviau sugalvoti sprendimą problemai, – sako D. Meliukštis. – Daug visko turime namuose, bet atrodo, kiekvienas daiktas atlieka savo paskirtį. Ėmėme vardinti visus daiktus, kuriuos matėme kavinėje – lempa, stalas, puodelis… Vardijome atsitiktinius žodžius, o kiti komandos nariai tuo metu bandė mintyse kažką susieti. Taip netyčia sugalvojome knygas ištraukti iš spintos.“

 

Prekyba naudotomis knygomis patrauklaus dizaino platformoje – kai ši idėja jau buvo išgryninta, komanda sukūrė aiškų pristatomąjį filmuką, kaip jų platforma veiks, net kokia bus taikoma atsiskaitymo sistema.

„Tam paskyrėme laiką nuo ankstyvo ryto iki pat vidurnakčio. Pats geriausias sprendimas – dirbti susitikus. Tai labai palengvino sprendimų priėmimą ir diskusijas, – prisimena D. Meliukštis. – Dažnai didžiausias problemas sukelia kokių nors įgūdžių ar kompetencijų neturėjimas, nes įsivaizduojamas užduoties rezultatas negali būti pasiektas.“

Įdėję tiek darbo gimnazistai neketina šios idėjos taip lengvai palikti – jie planuoja įkurti jaunąją moksleivių bendrovę ir realiai išbandyti idėjos aktualumą rinkoje.

O ką, jei apie Pirmąjį pasaulinį karą, keliaujant autobusu, pasakotų Jonas Nainys?

 

Komisija įvertino ir Pasvalio Petro Vileišio gimnazijos komandos „SomeNEW“ idėją. Gimnazistai, „paragavę“ nuotolinių pamokų, nutarė, kad mokytis tokiu būdu – labai nuobodu ir nusprendė vadovėlius, ypač tuos, kuriuose didžiąją dalį informacijos sudaro tekstas (istorijos, geografijos), perkelti į skaitmeninę erdvę – sukurti įgarsintų vadovėlių platformą. Komandos atstovė Grėtė Kvedaraitė sako, jog dauguma jos bendraamžių keliauja ir nuolat ko nors klausosi per ausinukus.

„Garso vadovėlių galėtum klausytis eidamas į mokyklą, važiuodamas autobusu – tai labai patogu! Dėl šios idėjos teiravomės netgi ir mūsų gimnazijos administracijos – jie patikino, kad vadovėliai dažniausiai gana brangiai kainuoja, o dalis jų – seni. Įgarsinti vadovėliai būtų daug ekologiškesnis ir pigesnis būdas perteikti moksleiviams informaciją“, – privalumus nesustodama vardijo G. Kvedaraitė.

 

Gimnazistai apgalvojo ir tai, kas turėtų įskaityti vadovėlių tekstą.

„Norime informaciją perteikti kuo įdomiau. Ieškosime žymių pasvaliečių, pavyzdžiui, Jonas Nainys. Norime, kad ta informacija būtų įskaityta įdomiai, ne: „1989-aisiais, gimė tas ir tas…“ Paskui prisiminėme, kad ir gimnazijoje yra nemažai skaitovų, literatų – įgarsinti vadovėlių įtrauktume ir juos. Profesionalams patikėtume sudėtingesnių, rimtesnių temų“, – sako pašnekovė.

 

Garso vadovėlių platformoje reikiamą pamoką rasti būtų paprasta – įrašai būtų padalinti į skyrius ir temas. Garsiniais failais svarstoma paversti net biologijos ir fizikos vadovėlius. Pasak G. Kvedaraitės, idėją komanda susidėliojo greitai, tačiau sukurti labai aiškų ir konkretų jos pristatymą – sudėtingiausia savaitgalio užduotis.

„Pradėjo kilti nervai. Tai kaip padaryt tą filmuką? Niekas nemoka! Laiko nebėra! Vis dėlto sutarėm, kad išrėkiam, o tada kimbam į darbą ir padarom. Mūsų pristatomasis filmukas – šiaip sau, bet bent jau visi, kurie žiūrėjo, idėją suprato“, – šypsosi gimnazistė.

 

Ir komisijos klausimus komanda „SomeNEW“ gliaudė it riešutus – mokiniai atsakinėjo nė nežvilgtelėdami į savo užrašus.

„Gavome komplimentą, kad mūsų komanda buvo labai… komandiška. Jei vienam užstrigdavo koks žodis, kitas tą mintį užbaigdavo. Nelaimėjome piniginio prizo, tačiau laimėjome mentorystės sesiją, o tai dar geriau nei pinigai! Juk gausime patirties iš profesionalų, ją galėsime panaudoti plėtodami būsimą verslą!“ – džiūgauja G. Kvedaraitė.

Komandai „SomeNEW“ mentorystės sesiją įsteigė „Lietuvos Junior Achievement“ strateginis investuotojas „UPS Lietuva“.

 

Komisijai pristatė ne tik idėją, bet ir veikiantį produkto prototipą

 

Biržų „Saulės“ gimnazijos komanda „Saulė“ taip pat susirūpinę tarša ir vienkartinių produktų naudojimu, ypač – vienkartinių kavos puodelių. Komanda iš kitų išsiskyrė tuo, jog savaitgalio pabaigoje jau turėjo sukūrę veikiantį elektrifikuotą daugkartinį puodelį su mygtuku ant rankenos – jį paspaudus, per puodelyje įtaisytą šiaudelį pradeda tekėti gėrimas. Šio puodelio inžinierius  Julius Greviškis sako, jog ši idėja, iš pirmo žvilgsnio, galbūt gali pasirodyti kvaila, tačiau visi, kas pabandė atsigerti iš tokio puodelio, sutaria, jog taip patogiau ir maloniau.

„Puodelį sukonstravau ne konkurso laikotarpiu – papildomai lankau inžinerijos būrelį, tad jis atspausdintas anksčiau. Tokį puodelį sukonstruoti užtrunka iki pusvalandžio, o 3D spausdintuvas atspausdina jį per 12 valandų. Žinoma, planuojame keisti puodelio dizainą, laidus ir bateriją sukišti vidun, kad nesimatytų. Dar pagaminsime dangtelį, kad tiktų naudoti sportininkams“, – sako J. Greviškis. Iš tokio puodelio būtų galima gerti tiek šiltus, tiek šaltus gėrimus.

Ir vis tik, nors Julius apie savo puodelį ir jo naudą galėjo nemirktelėjęs išpasakoti viską, vaizdo skambutis ir pokalbis su konkurso komisija pareikalavo didelio susikaupimo.

„Jam pasibaigus jau reikėjo eiti truputį pailsėti“, – sako jaunasis inžinierius.

Biržų „Saulės“ gimnazijos komanda laimėjo „Lietuvos Junior Achievement“ investuotojo, bendrovės „Scandagra“ dovanojamą mentorystės sesiją. Iš jos J. Greviškis tikisi pagalbos produkto gamybos ir investicijų paieškos klausimais.

Patobulino įprastą pirkinių maišelį

 

Penktąja mentorystės sesija apdovanota komanda – „0 idėjų“ iš Kauno Veršvų gimnazijos. Nepaisant pavadinimo, jie vis dėlto išgvildeno vieną idėją, kaip paskatinti žmones dažniau į parduotuves neštis daugkartinius maišelius. Komandos atstovas Ugnius Aleksandravičius sako, jog daugumą komandos narių šiurpina faktai apie plastiko taršą ir dėl jos žūstančių gyvūnų skaičius, atrodo, kad visa jų karta gyvena ir gyvens plastiko pasaulyje.

„Reikia kažką daryti! Svarstėme – koks paprasčiausias būdas sumažinti šią taršą? Greičiausiai, daugkartiniai maišeliai, tik kodėl tiek nedaug žmonių juos naudoja? Plėtojau šią idėją ir supratau, kad šiuos maišelius labai lengva pamiršti, dažniausiai jie negražūs vizualiai (reikia tokio, kad nebūtų gėda išsitraukti!), taip pat jie nepatogūs“, – sako U. Aleksandravičius.

 

Idėjas lipdėme tiek iš asmeninių įpročių, tiek iš įvairiose situacijose įsimintų detalių – pavyzdžiui, Ugnius raktus įpratęs segti ant storo metalo karabino prie diržo – tuomet jie visuomet išlieka žinomoje vietoje. Kartą, užklupus lietui, jis pastebėjo, kaip draugė, iš mažyčio plastikinio kvadratuko, išsilankstė visą lietpaltį. Analogiška kompaktiškumo idėja pritaikyta pirkinių maišeliui – jis sulankstomas ir sudedamas į gerokai mažesnį maišelį, įsiūtą vidinėje gaminio pusėje. Naujasis daugkartinis maišelis yra su nusegamomis ilgomis rankenomis ir ryškiu karabinu, segamu prie diržo, raktų ryšulio, ten kur naudotojui patogiausia.

„Na, o kol siaučia pandemija, prie maišelio kartu galėtų būti prisegta ir daugkartinė pirštinė – kad parduotuvėje galėtum įsidėti bandelių ar daržovių. Buvo ir daugiau idėjų – kad mūsų sukurtoje svetainėje žmonės galėtų išsirinkti labiausiai tinkantį maišelio dizainą“, – sako pašnekovas.

 

Veršvų gimnazijos komanda buvo pasišovusi per savaitgalį netgi pasiūti realų maišelio prototipą, tačiau tirpstantis laikas leido suprasti, kad nepavyks. Tuomet viena komandos narių detaliai nupiešė, kaip atrodytų abi maišelio pusės.

„Koks konkurso momentas buvo sunkiausias? Įveikę pirmąją užduotį, kitaip tariant, išgryninę idėją, pasikalbėjome su mentoriumi. Užvirė diskusija apie idėją, produktą ir tas pokalbis, tiesą sakant – demotyvavo. Nors jau buvome ėmęsi antrojo iššūkio, sugrįžome prie pirmojo. Tada vėl pasikalbėjome ir tik tuomet suvokėme, ką darome ne taip. Mūsų pirminis mąstymas buvo toks klaidingas! Išgyvenome tikrą lūžį – tačiau susitelkėme ir tik kiek vėliau supratau, kad tai pats geriausias mentorius, kokį esu sutikęs“, – sako U. Aleksandravičius.

 

Ši komanda pelnė mentorystė sesiją su „Lietuvos Junior Achievement“ strateginiu poveikio investuotoju – tarptautine rinkos statistikos ir tyrimų bendrove „Moody‘s“.

„Ko tikimės? Geresnio suvokimo, kas yra verslas ir verslumas. Man tai buvo apskritai naujas dalykas. Taip pat labai džiaugiuosi, kad tai anglakalbė kompanija – laukiu įdomių paskaitų“, – sako pašnekovas. Kol kas nežinia, ar patogieji maišeliai išvys dienos šviesą – komandos nariai dar nenusprendė, ar kurs jaunąją bendrovę.

 

„Kompanija „Moody‘s“ prisiima atsakomybę skatinant ekonominį įsitraukimą ir antreprenerystę. To siekiame švietimu bei finansinių paslaugų prieinamumo gerinimu. Didžiuojamės bendradarbiaudami su „Lietuvos Junior Achievement“ ir galėdami palaikyti ateities Lietuvos antreprenerius ir verslo lyderius. Pagalba jauniems žmonėms išreiškiant visą įmanomą potencialą – išlieka vienu svarbiausių mūsų įsipareigojimų“, – sako „Moody‘s“ vadovas Lietuvoje Mariano Andrade Gonzalez.

Personalo vadovė: šie vaikai jau dabar galėtų dirbti įmonėse

 

„Lietuvos Junior Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė negali atsistebėti, kokių įdomių idėjų pažėrė moksleiviai, kokį verslumo lygį jie pademonstravo konkurso komisijai. Taip pat džiaugėsi vis labiau atsiveriančiomis skaitmeninėmis galimybėmis, kurių  dėka šiandienos jaunuoliai gali naudotis neribotu potencialu kurti pasauliui ir Lietuvai tiesiog mokyklų klasėse ar namuose.

„Įvykusios internetinės stovyklos geriausias to pavyzdys! Gyvename išmaniajame pasaulyje, tad nenuostabu, kad šiuolaikinis jaunimas imlus technologijoms. Jie ir verslūs, ir iniciatyvūs, ir tai parodė komandos, kurios per 48 valandas savarankiškai pateikė net 95, iš problemų kilusias, verslo idėjas! Matant, kokie jie veržlūs, mums lieka tik sukurti terpę kūrybai, suteikti jaunimui XXI amžiaus tendencijas atliepiantį švietimą bei įrankius ir kartais, kai reikia, nukreipti juos teisinga linkme – visa kita, juk, jų rankose. Tai suprantame ne tik mes, tai ir jų suvokime, būtent todėl jie taip drąsiai imasi atsakomybės“, – mano A. Rusteikienė.

 

Organizacijos vadovė pasakoja, kad internetinėse stovyklose moksleivių jau turimi skaitmeniniai įgūdžiai apjungti su verslumo ir bendrųjų kompetencijų ugdymu. Tai, anot jos, padeda jaunuoliams informacijos prisotintame pasaulyje nesutrikti, išmokti atsirinkti bei pasirinkti ir rasti išeitį bet kurioje situacijoje.

Strateginio „Lietuvos Junior Achievement“ investuotojo, biuro baldus gaminančios įmonės „Narbutas“ atstovė Kamilė Lileikė teigia, jog tokia moksleivių motyvacija bei atsidavimas stebina bei įkvepia.

„Kaskart, dalyvaudama „Lietuvos Junior Achievement“ renginiuose ir bendraudama su versliaisiais moksleiviais, sutinku daugybę protingų, darbščių, kūrybingų vaikų, kuriems rūpi tvari ateitis ir kurie yra pasiryžę veikti. Kai kurie iš jų jau dabar pat galėtų eiti į įmones ir parodytų puikių rezultatų. Tai išties įspūdinga!“ – stebisi „Narbutas“ personalo skyriaus vadovė K. Lileikė.

„Lietuvos Junior Achievement“ renginius internetu organizuoja ne tik dėl Covid-19 pandemijos apribojimų, siekdama, kad interneto teikiamos galimybės papildytų pamokas rengiamas mokyklų klasėse.

 

Gausaus dalyvių būrio sulaukęs renginys taip pat žymi programos „AcceleratorX“ pradžią. Jos metu moksleiviai kuria savo produktus ar paslaugas, jas pristato įvairiose „eXpo“ mugėse, o pavasarį – baigiamajame jaunųjų bendrovių konkurse. Programa leidžia moksleiviams gauti realaus verslo plėtojimo patirties, suvokimo, kaip verslas valdomas, atsakomybės prisiėmimo už pagrindinius sprendimus ir tų sprendimų pasekmių patyrimo.

 

Daugiau informacijos apie įvykusį renginį galite rasti „Lietuvos Junior Achievement“ feisbuko paskyroje, arba tiesioginiame renginio puslapyje.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.