Moksleiviai spręs Lietuvos ir pasaulio problemas

Žygimantas Mitkus

Šį savaitgalį, rugsėjo 25–27 d., tiesiogiai vyks didžiausia Lietuvoje internetinė inovacijų stovykla moksleiviams. Jaunimo verslumo ugdymo organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ mestą iššūkį priėmė ir trijų dienų verslumo akseleratoriuje dalyvauti užsiregistravo daugiau nei 550 moksleivių, kurie, susibūrę po keturis, sudarys daugiau nei 140 komandų.

 

„Challenge The Challenge“ („Mesk iššūkį iššūkiui“ – aut. past.) – taip pavadinta jau antrą kartą 9–12 kl. moksleiviams organizuojama internetinė stovykla. Jos tikslas – suteikti realią galimybę mokiniams, kartu su ekonomikos ir verslumo mokytojų bei patyrusių verslo mentorių pagalba, vos per 48 val. realizuoti savo verslo idėjas ir leisti praktiškai išbandyti savo jėgas kuriant jaunąją bendrovę.

 

Trijų dienų iššūkio metu jaunuoliai ieškos įvairiausių problemų sprendimo būdų. Nagrinėjami bus ne tik Lietuvoje, tačiau ir pasaulyje vyraujantys iššūkiai. Tikimasi, kad tai stumtelės mokinius drąsesnių sprendimų link ir paskatins galvoti apie savo kuriamą produktą platesniame kontekste.

 

Iššūkius įveikti moksleiviai turės generuodami verslo ir būsimų produktų bei paslaugų idėjas. Vertinimo komisijai jie turės pateikti ir prototipus, taip pat savo verslo idėją pristatyti nusifilmavę vaizdo įraše. Į finalinį iššūkio etapą – interviu su verslo mentoriais – kuris vyks rugsėjo 27 d., sekmadienį, bus pakviestos tik atrinktos komandos. Be to, komandų pasiūlyti sprendimai dar ir galės tapti verslu – būsima programos „AcceleratorX“ jaunąja bendrove.

 

Į visų iššūkyje dalyvaujančių komandų verslo idėjas investuos „Lietuvos Junior Achievement“, o brandžiausių verslo idėjų vystymui įsteigtas net 1 000 eurų investicinis fondas: 1-osios vietos laimėtojams 500 eurų, 2-osios – 300 eurų, o 3-osios vietos laimėtojams 200 eurų investicija. Komandos taip pat turės galimybę laimėti mentorystės sesijas.

 

Internetinės stovyklos metu sprendžiamą iššūkį moksleiviai turės galimybę pasirinkti iš jau pasiūlytų organizatorių arba identifikuoti patys. Renginiui spręstinas problema siūlė ir moksleiviams iššūkius metė tiek žinomi visuomenės veikėjai, tiek skirtingų sričių profesionalai.

 

Muzikantas ir aktyvistas Jurgis Didžiulis moksleiviams iškėlė klausimą kaip pasitelkę kultūrą ir meną galime padėti žmonėms su emociniais ir psichologiniais sutrikimais, o Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje vadovas Arnoldas Pranckevičius metė moksleiviams iššūkį sugalvoti kaip koks nors mūsų buityje ar kasdienybėje naudojamas daiktas galėtų būti ne tik prikeltas naujam gyvenimui, bet ir nešti pelną. Dar vieną iššūkį metė „Lietuvos Junior Achievement“ mecenato SEB banko Inovacijų centro vadovas Audrius Rutkauskas, kuris kviečia moksleivius sugalvoti būdą kaip padėti jaunimui apsisaugoti nuo internetinių sukčių. Iš viso šiuo metu moksleiviams iškelti net devyni iššūkiai. Jie skelbiami nuolat pildomame organizacijos Feisbuko grojaraštyje.

 

„Nors iššūkių šiuo metu ir taip apstu – metame dar vieną. Juk iššūkiai antrepreneriams tai galimybė kurti inovacijas! Norime parodyti, kad pasaulyje, kuriame didžiąją dalį problemų sprendžia suaugusieji, prisidėti prie pokyčių ir pasiūlyti savo idėjas gali ir moksleiviai. Kartais didelių iššūkių akivaizdoje tik tiek ir trūksta – gaivaus, ambicingo ir nestandartinio požiūrio į problemas“, – teigia „Lietuvos Junior Achievement“ direktorė Andželika Rusteikienė.

 

Anot jos, švietime dabar būtina ieškoti būdų, kaip galime prisitaikyti prie dėl naujojo koronaviruso kilusių problemų, taip pat atliepti XXI a. aktualijas, mokymosi būdus. „Būtent tai ir darome. Į rinką kiekvienais metais, nepaisant susidariusios situacijos, iš mokyklos žengia tūkstančiai moksleivių. Į rinką, kuri dėl Covid-19 pandemijos tampa vis sudėtingesnė. Todėl nepertraukiamas, tęstinis jų ekonomikos ir verslumo kompetencijų ugdymas ir yra svarbus. Turime paruošti jaunimą ateičiai ir įkvėpti antrepreneriško požiūrio. Požiūrio, kuris į problemas žvelgia kaip į išradingumo jas spręsti iššūkį. Požiūrio, kurį veda pozityvi, galimybėms atvira mąstysena. Požiūrio, kuris pasižymi lankstumu, atsparumu ir atkaklumu siekiant savo tikslų. Ir, galiausiai, požiūrio, kuris padeda pasitikėti savo galia veikti“, – pasakoja A. Rusteikienė.

 

Kad pasiektų šių tikslų, „Lietuvos Junior Achievement“ į mokyklas atneša mišrų ugdymą, kai gyvas mokytojų mokymas klasėje jungiamas su internetinėmis galimybėmis. „Pasaulis nėra tik baltas ar tik juodas. Toks turėtų būti ir mūsų švietimas – įvairus, panaudojantis visas ugdymui įmanomas priemones. Juk šiandien jaunoji karta turi puikius skaitmeninio raštingumo įgūdžius ir yra pasiruošusi mokytis net nuotoliniu būdu. Todėl ugdymą ir turime perkelti į jiems suprantamą ir prie dabartinės situacijos prisitaikyti leidžiančią erdvę – internetą. Tokias iniciatyvas tam ir organizuojame. Pavasarį karantinas mums visiems padėjo suprasti, kad naudodami skaitmeninius įrankius kartais galime padaryti daugiau nei įprastomis sąlygomis ir į mokyklas moksleiviams atnešti tas patirtis, kurias suteikti gyvai gali būti net labai sudėtinga. Internetinės priemonės mums atveria naujas galimybes“, – įsitikinusi organizacijos vadovė.

 

Pirmą kartą toks renginys vyko pavasarį, Covid-19 pandemijos ir pavasarį paskelbto karantino laikotarpiu. Ieškoti koronaviruso sukeltų problemų sprendimo būdų organizatoriai tada moksleivius kvietė norėdami parodyti, kad verslą ir inovacijas galima kurti ir namuose – internetu.

 

Inovatyvus internetinis renginio formatas, kurio metu moksleiviai inovacijas kuria vadovaudamiesi „Design Thinking“ principu, organizatorių sprendimu buvo pasirinktas ir vėl, dėl šalyje daugėjančių užsikrėtimų Covid-19 atvejų, ir dabar keičia tradicines, kiekvienais metais rudenį Lietuvos regionuose vykstančias 12 val. verslumo ir inovacijų stovyklas. Jos, taip pat kaip ir internetinis renginys šiemet, pažymi jaunimo verslumo ugdymo programos „AcceleratorX“ startą, kurios metu moksleiviai mokyklose mokosi antreprenerystės, kuria produktus ir paslaugas, vysto savo verslus.

 

„Design Thinking“ – tai šiuolaikiška ir efektyvi kūrybinio mąstymo, problemų sprendimo ir idėjų generavimo metodika. Jos principai remiasi aiškiais idėjos tobulinimo etapais, kurie leidžia įžvelgti inovacijas kasdienėje aplinkoje ir kurti į žmogų orientuotus produktus bei paslaugas. Internetinėje stovykloje moksleiviai ne tik susipažins su pagrindiniais verslo idėjų vystymo principais ir verslo modelio kūrimo etapais, bet ir kartu analizuos problemų aplinką, kontekstą, aiškinsis jų sprendimo būdus, generuos idėjas.

Įspūdžius iš internetinio verslumo ir inovacijų iššūkio ir moksleivių verslo idėjų kūrybą stebėti galite organizacijos Feisbuko puslapyje arba Feisbuko renginyje.

 

„AcceleratorX“ – tai „Lietuvos Junior Achievement“ programa suteikianti 9–12 klasių mokiniams realią verslo patirtį dar mokyklos suole. Mokiniai spręsdami vietos problemą, atliepdami rinkos poreikį arba tiesiog testuodami savo idėjas kuria skirtingus verslus ir skleidžia verslumo dvasią. Ši programa nėra verslo simuliacija, tai realaus verslo kūrimo patirtis supažindinant, kaip verslas yra vystomas, valdomas bei leidžiant mokiniams patiems priimti svarbiausius su jų verslu susijusius sprendimus. Daugiau informacijos apie programą rasite organizacijos internetinėje svetainėje.

 

„Lietuvos Junior Achievement“ yra nevyriausybinė organizacija, ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo programų lyderis Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: mecenatas SEB bankas, strateginis poveikio investuotojas „Moody‘s“ bei strateginiai rėmėjai: „UPS, „Narbutas“. Daugiau informacijos apie organizaciją rasite svetainėje.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.