Mokomės pažinti medžius, žygiuodami Vingio parko takais

Liuda Gerasimova
,
Vilniaus l.-d. „Pušynėlis“ priešmokyklinio ugdymo mokytoja
Daiva Lapėnienė
,
Vilniaus l.-d. „Pušynėlis“ priešmokyklinio ugdymo mokytoja

Rugsėjo pabaigoje kartu su „Pušynėlio“ priešmokyklinukais vykome į pažintinį žygį „Vingio parko takais“. Pažintinis žygis suorganizuotas įgyvendinant Visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Mes – gamtai, gamta – mums“, kuris finansuojamas iš Vilniaus miesto savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo 2021 m. specialiosios programos lėšų.

 

Pažintinio žygio tikslas – ugdyti vaikų atvirumą ir jautrumą gamtai, supančiai aplinkai, skatinant patirtinę veiklą, formuojant aplinkai draugiškas vertybines nuostatas, suteikiant žinių apie gamtą, ekologiją, aplinkosaugą, mokantis pažinti Vilniaus gamtą miesto gamtinėse teritorijose.

 

Prieš žygį su vaikais aptarėme elgesio gamtoje taisykles, pasiruošėme priemones, reikalingas tyrinėjimams ir atradimams. Nuo darželio iki Vingio parko nueiti netrukome, perėjome Žvėryno tiltą, pasigrožėjome Nerimi, rudeniniu peizažu. Įžengę į Vingio parką ir pasukę pasirinktu taku, pirmiausia atradome ąžuolą. Išsiaiškinome, kad ąžuolas dar ganėtinai jaunas, nes nėra labai didelis. Vaikai prisirinko ąžuolo lapų ir gilių. Berinkdami rudens gėrybes atrado ir miško gyventojus – šliužus. Pasidžiaugę ąžuolo dovanomis patraukėme toliau ir netrukus atradome du medžius, augančius vieną šalia kito, tačiau labai skirtingais kamienais. Pirmąjį vaikai atpažino greitai – tai vėl ąžuolas, o štai į antrą teko gerai įsižiūrėti. Medis buvo labai aukštas ir vos įžiūrėjome, kad tai pušis. Vaikai pamatė, kaip ryškiai skiriasi ąžuolo ir pušies kamienų žievė, o iš medžių dydžio nusprendėme, kad pušis gerokai vyresnė už šalia augantį ąžuolą. Toliau beeidami miško taku atradome labai storą medį. Vaikai apkabinę matavo – kiek vaikų reikia apjuosti tokį medį, atrado medžio kamiene nišą panašią į duris, barbeno ir spėliojo, kas čia galėtų gyventi. Ištyrinėję „medį su paslaptimi“ keliavome toliau. Beeinant viena mergaitė parodė į medį klausdama: „O kas čia lipa į medį?“. Pasirodo, kad į medį „lipo“ vijoklis! Pasikalbėję ir pasidalinę patirtimi apie vijoklinius augalus, keliavome toliau. Vaikai pasivaikščiodami grožėjosi rudeninėmis spalvomis, rinko gamtinę medžiagą. Kiek pavargę sustojome pailsėti prie suoliuko. Su vaikais aptarėme, kad bežygiuojant jau atradome ąžuolą, klevą, beržą, pušį, net laukinę obelėlę; prisirinkome atrastų medžių lapų, kankorėžių, laukinių obuoliukų, šakelių. Išsiaiškinome, kad dar „nesutikome“ eglės, kaštono ir šermukšnio. Kiek pailsėję žygiavome toliau. Pasukome kitu takeliu, kad apsukę ratą, nukeliautume darželio link. Vaikai pastebėjo, kad visgi miške nematyti nei kaštonų, nei šermukšnių ir atrado tik kelias varganas eglutes. Ir pagaliau Bernardas pamatė šermukšnį! Atpažino jį iš lapų, nes medelis buvo nedidelis ir, deja, be uogų. Netoli atrasto šermukšnio kitoje tako pusėje vaikai atrado nudžiūvusį susiraizgiusį medį. Pavadino jį „Helovino medžiu“. Žygiavome toliau, kol priėjome miško aikštelę. Aikštelėje vaikai pailsėjo, užpildė savo tyrinėjimo lapus, su padidinamaisiais stiklais tyrinėjo aplink aikštelę augančius medžius, išmatavo šalia augančias pušis, prisiglaudę klausėsi pušų „pasakojimų“. Su vaikais išsiaiškinome kuo medžiai, miškai naudingi žmogui, gyvūnams, gamtai, mūsų Žemei. Svarstėme, kaip kiekvienas iš mūsų galime prisidėti prie medžių saugojimo – nelaužyti medžių šakų, nedraskyti pavasarį jų pumpurų ir jaunų lapelių, taupyti popierių, atsargiai elgtis miške su ugnimi, kad nekiltų gaisras. Pilni žinių, patirties, įspūdžių ir gerų emocijų patraukėme link darželio. Grįždami atradome ir kaštonų, ir puikią eglaitę, po kuriais pasipildėme rudens gėrybių maišelius kaštonais ir eglės kankorėžiais.

 

Žygis truko 2 valandas, tačiau tikrai neprailgo. Žygiuodami Vingio parko takais vaikai įtvirtino savo žinias apie miško medžius, rudenines miško dovanas.

 

Grįžę į darželį vaikai išrūšiavo surinktas miško dovanas, įtvirtindami savo žinias apie medžius ir jų dalis. Iš surinktų miško dovanų vaikai dėlios koliažus, taip papuošdami darželio lauko aplinką.

 

Žygis vaikams labai patiko. Jo metu vaikams suteikta žinių apie aplinkos ir gamtos objektus, elgesį su jais, jų saugojimą ir puoselėjimą. Vaikai per praktinę veiklą susipažino su įvairiais augalais, kitais gamtos objektais, sužinojo kaip elgtis su jais ir šalia jų, nusiteikė saugoti medžius ir kitus augalus, gyvūnėlius.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.