Mokomės kitaip

Robertas Žeimys
,
Kretingos raj. Baublių m-klos-daugiafunkcio centro mokytojas, programos vadovas

Šiuolaikinis ugdymas reikalauja pažangių ugdymo formų ir užsiėmimų netradicinėse erdvėse. Mokiniams patinka įvairūs ir aktyvūs mokymo(si) būdai, kurie skatina mokymosi motyvaciją, suteikia naujų įspūdžių. Visada smagu ir svarbu plėtoti pilietinio sąmoningumo jausmą, stiprinti sveikatingumo įgūdžius, formuoti gamtosauginius gebėjimus, vykdyti pažintinę ugdomąją veiklą priimtinomis priemonėmis tiek mokiniui, tiek mokytojui.

 

Siekdami dermės tarp įprasto mokymo klasėje ir galimybės smagiai įgyti žinių netradicinėse erdvėse, mokslo metų pradžią mokykloje siejame su programos „Mokomės kitaip“ pradžia ir veiklomis. Šios vaikų vasaros stovyklų ir kitų neformaliojo švietimo veiklų programos siekis – dalyvaujant įvairiose veiklose netradicinėse erdvėse sudaryti sąlygas mokiniams tobulinti bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžius, plėtoti pozityvias socializacijos galimybes ir įgyti mokymuisi visą gyvenimą būtinų bendrųjų kompetencijų. Šiam siekiui įgyvendinti suorganizuota įvairiapusių veiklų.

„Sveikatingumo dienos“ metu mokiniai išklausė paskaitą „Judėk sveikai“, dalyvavo stalo futbolo turnyre, pėsčiomis keliavo į Salantų regioninio parko Kartenos piliakalnį. Čia, už parodytą ištvermę, laukė gardūs pietūs.

„Pilietinė istorinė diena“ paliko daug įspūdžių, nes aplankėme poilsiavietę „Bebrų sala“, dalyvavome edukaciniame užsiėmime „Kuršių genties gyvenimas ir buitis“ bei apžiūrėjome senųjų kuršių papuošalus, rūbus, pabuvome kuršių vikingais, paragavome pačių virtos žuvienės bei patikrinome asmenines galimybes pilietiškumo ir fizinio aktyvumo užsiėmime „Pabūk partizanu“ su jaunaisiais šauliais.

„Gamtosaugos diena“ nepaliko abejingų penktų–aštuntų klasių mokinių: plaukdami laivu jie susipažino su Kuršių marių laivybos ypatumais, grožėjosi Mirusiomis kopomis Juodkrantėje, aplankė Raganų kalno sakmių ir pasakų veikėjus.

Likę mokykloje pirmų–ketvirtų klasių mokiniai susipažino su naujomis mokyklos bibliotekos erdvėmis, linksmai kalbėjosi apie skaitymo naudą su animatore Kiške Piške, net knygą sukūrė. Vėliau pradinių klasių mokiniai dalyvavo edukacinėje veikloje su rašytoju Virgiu Šidlausku Kretingos rajono savivaldybės Motiejaus Valančiaus viešosios bibliotekos Baublių filiale.

Įspūdžiai, įgytos žinios, praplėstas akiratis sušvelnino naujų mokslo metų pradžią, kuri kartais būna sunki tiek mokiniui, tiek mokytojui. Smagiai pradėję mokslo metus, net nepajautėme, kaip praėjo pirmasis mokyklinis mėnuo.

 

Programos „Mokomės kitaip“ veiklų dėka, pamažu pripratę prie mokyklinės dienotvarkės, palengva siekiančios mus įtraukti į atliktų ir dar laukiančių darbų rutiną, galėjome įdomiai pažinti savo šalies gimtą ir gimtąją šalį „Sostinės dienų“ metu. Išvykoje metu mokiniai lankėsi Lietuvos Respublikos Seime, bendravo su Seimo pirmininko pavaduotoja Irena Šiauliene. Seimo narė mokiniams papasakojo, kaip priimami mūsų šalies įstatymai, atsakė į bendruomenės narių pateiktus klausimus.

Mokyklos bendruomenės atstovai LR Seimo narei Irenai Šiaulienei padovanojo portretą, kurį nupiešė buvusi mokyklos mokinė Agnė Maciūtė. Po susitikimo mokiniai dalyvavo Seimo posėdyje, edukacinėje ekskursijoje po Seimo rūmus, aplankė Gedimino pilies bokštą, Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmus, Vilniaus televizijos bokštą. Tikrai smagi istorijos ir geografijos pamoka, pateikusi žinių kitu formatu, keičiančiu mūsų vidinį pasaulį.

Anot rašytojos Miriam Beard, „Keliavimas – tai ne vien vaizdų matymas. Tai ilgalaikė pasaulėžiūros reforma…“

 

Ruduo. Lapkritis. Mažiau spalvų… Tamsoka… Drėgna… Kas gali skatinti mokyti ir mokytis? Ogi šiltas kvapnios arbatos puodelis! Šis puodelis stebuklingas – ant jo gyvena gražiausi norai, viltys ir svajonės. Taip į finišo tiesiąją skubėjo Vaikų vasaros stovyklų ir kitų neformaliojo švietimo veiklų programa „Mokomės kitaip“ su edukacine veikla „Piešimas ant puodelių“. Džiugu, kad į mūsų veiklas įsitraukė Rasa Statkuvienė – prekinio ženklo „Plunksnos linija“ įkūrėja, kiekvieną kartą ieškanti unikalių paprastumo detalių ir, pradėdama mažais žingsneliais, kviečia kūryboje kilti vis aukščiau.

Artėjant didžiosioms metų šventėms, kalėdiniu džiaugsmu, šurmuliu norėjosi dalintis su aplinkiniais. Programos metu vyko akcija „Padovanok vienišam seneliui Kalėdas“. Penktų–aštuntų klasių mokiniai su technologijų mokytoja Lijana Galdikiene pynė advento vainikus, kuriuos dovanojo vienišiems Baublių kaimo senjorams. Mokyklos bendruomenės narių dėmesys vyresniam žmogui, pasakytas geras žodis, dalijimasis meile ir viltimi, savaime formuoja sąmoningumo, pilietiškumo įgūdžius.

Kartais reikia nurimti, rasti į savo širdį tą takelį, pabūti tyloje. Galimybė pritilti, paskęsti savo mintyse ir svajonėse bei pagaminti rankų darbo dovaną, vaikams suteiktas edukacinio užsiėmimo „Piešimas ant pagalvėlių“ metu.

 

Sparnuotu posakiu tapusi rašytojo Fiodoro Dostojevskio (Фёдор Михайлович Достоевский) frazė „Grožis išgelbės pasaulį“ įsikūnijo edukacinėje veikloje „Šventinis mokyklos interjeras“. Mokiniai, vadovaujami mokytojo padėjėjos Janinos Lingienės, kūrė šventinę nuotaiką mokykloje, gamino rankų darbo karpinius, piešė, gamino nykštukus, puošė jais erdves. Į kūrybos procesą įsitraukė ne tik mokiniai, bet ir mokytojai, visi džiaugėsi smagiai leidžiamu laiku. Užkrečiantis direktorės optimizmas, smagios mokytojo padėjėjos Janinos idėjos, dosnios bendruomenės narių širdys ir auksinės rankos sukūrė užburiančią nykštukų pasaką. Smagu tiems mūsų nykštukams. Jie gali bendrauti kiek nori, su kuo nori ir kaip nori, po vieną ir po du, ir visi būry kartu. Tikra pasaka be karantino apribojimų.

 

Rašytojas Fiodoras Dostojevskis teigė: „Be pozityvumo ir grožio daigų negalima žmogui išeiti iš vaikystės į gyvenimą, be pozityvumo ir grožio daigų negalima išleisti kartos į kelią.“

Įvairiapusė, puikiai organizuota veikla leido įgyvendinti programos siekius. Dalyvaudami netradicinėse veiklose mokiniai įgijo gamtosaugos žinių, ugdėsi kūrybinius gebėjimus, tobulino bendravimo ir bendradarbiavimo, socialinius įgūdžius, stiprino fizinę sveikatą, turiningai leido laisvalaikį. Įgyvendinti siekiami rezultatai, malonūs mokinių, mokytojų ir tėvų komentarai apie vykdytas veiklas leidžia teigti, kad programa veiksminga ir svarbi, kad siekiant kryptingo mokinių ugdymo, išlaikoma dermė tarp mokymo klasėje ir galimybės įgyti žinių netradicinėse erdvėse.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.