„Mes visi skirtingi ir tuo didžiuojamės“

Viktorija Zavackienė
,
Vilniaus l.-d. „Sadutė“ ikimokyklinio ugdymo vyr. mokytoja

Vilniaus lopšelio-darželio „Sadutė“, „Boružėlių“ grupėje kovo mėnesį, kaip ir visoje Lietuvoje, minėtas Sąmoningumo didinimo mėnuo be patyčių. „Boružėlių“ grupėje apie sąmoningumą kalbama visus metus, bet šį mėnesį vykdyta daugiau įvairesnių veiklų ir atkreipiamas dėmesys į tai, kokie esame skirtingi. Ikimokyklinio amžiaus vaikai nežino, ką reiškia žodis patyčios, bet tai nereiškia, jog jos neprasideda dar darželyje. Užkertant kelią patyčioms, vaikai pirmiausia turi pažinti ir valdyti savo jausmus, žinoti, kaip elgtis sudėtingose situacijose. „Boružėlių“ grupėje tai padaryti padeda „Kimoči“ programos personažai, jie vaikams primena, kad galime jaustis laimingi ir didžiuotis savimi tokiais, kokie esame. Visi esame skirtingi, turime padėti suprasti vaikams, koks įvairus ir skirtingas yra pasaulis. „Boružėlių“ grupės vaikams prisiminti, jog esame skirtingi ir tuo reikia didžiuotis, padeda „Kimoči“ programoje naudojama sąvoka-susitarimas „didžiuojuosi savimi, didžiuojuosi tavimi“. Visą mėnesį pokalbių ir veiklų metu vaikai buvo mokomi, jog kiekvienas turi priežasčių gerai jaustis ir didžiuotis savimi. Galima sakyti gražius dalykus apie kitus vaikus ir suaugusiuosius, taip juos pradžiuginti.

 

Veikla, padėjusi vaikams suprasti, jog visi esame skirtingi – „Kimoči“ personažo Lipšniakojės kojų skaičiavimas. Vaikai suskaičiavo Lipšniakojės kojas, jos yra šešios. Paklausiau, ar Lipšniakojė skiriasi nuo kitų aštuonkojų. Vaikai atsakė: „taip, kojų skaičiumi“. Ji žino, kad yra normalu skirtis nuo kitų. Kaip ji jaučiasi dėl to? Ji yra laiminga būdama tokia, kokia gimė, nes tai padaro ją išskirtinę. Išskirtinumas yra geras dalykas. Mes visi esame išskirtiniai, tai normalu. Taip pat vaikai aktyviai dalyvavo veikloje „Kojų ratas“, kurios metu visi susėdo ištiesę kojas ir matė, kokios skirtingos visų kojinės ir tai yra normalu. Padedant Lipšniakojei, vaikai įvardijo, kuo kiekvienas vaikas yra išskirtinis.

 

Siekiant bendravimo, bendradarbiavimo ir draugystės vaikai atliko bandymą „Emocijų vulkanai“. Naudodami tualetinio popieriaus ritinėlius vaikai piešė savo pasirinktą emociją ir naudodami sodą, actą bei pasirinktus dažus padarydavo vulkaną. Po bandymo aptardavo, kodėl išsiveržė vulkanas, kaip jiems sekėsi dirbti komandoje.

 

Kiekvienos dienos pabaigoje vaikai aptardavo, kada didžiavosi savimi ir kitais. Vaikai taip pat kalbėjo, kuo galime skirtis: jausti skirtingus jausmus, skirtingai elgtis įvairiose situacijose, skirtingai rengtis, būti įvairios odos spalvos, gyventi skirtinguose namuose, turėti skirtingus daiktus ir t. t. Šį mėnesį buvo skatinama pastebėti skirtumus, juos aptarti, nepamirštant, kad tai yra normalu. Lauke tyrinėjant gamtą vaikai jau patys pastebėjo, jog net tos pačios rūšies augalai yra labai skirtingi.

 

Taip pat vaikai piešė ir kirpo jausmus, kuriuos jaučia. Juos klijavo prie saulytės ant durų, o dienos eigoje aptardavo, kokie skirtingi visų jausmai, nors esame vienoje grupėje, visi jaučiamės ir elgiamės skirtingai.

 

Akcentuojant vaikų dėmesį į teigiamus dalykus, stengiausi įvertinti ir pabrėžti jų malonų elgesį su kitais, pastebėti ir įtvirtinti jų bendradarbiavimo įgūdžius suteikiant pagalbą ir paramą kitam vaikui, pasididžiavimą savo ir kitų veiklos rezultatais ir pan.

 

Sąmoningumo didinimo mėnesį be patyčių vainikavo Respublikinė ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų nuotraukų paroda ,,Dievo karvyte, skriski į dangų“, kurią organizavo Vilniaus-lopšelis darželis „Sadutė“. Ši paroda į aktyvias veiklas įtraukė ne tik „Boružėlių“ grupės vaikus, tėvus bet ir kitas Lietuvos darželių bendruomenes. Kaip parodos simbolis pasirinkta lietuvišku laimės simboliu laikoma Boružė. „Boružėlių“ grupėje kiekvienam vaikui kuriant boružę buvo siekiama ne tik parodos tikslo – ugdyti gebėjimą analizuoti, dalytis mintimis ir patirtimi apie tai, kas žmogų daro laimingą, bet ir apžvelgti, kaip visi skirtingai atlieka kūrybinį darbelį, kaip kiekvienas skirtingai supranta laimę ir tai, kad savo išskirtinumais turime didžiuotis.

 

Boružėlių grupė, kaip ir visos Vilniaus-lopšelio darželio „Sadutė“ grupės puošė darželio koridoriuje esantį dekoratyvinį medį savo kūrybiniais darbeliais „Dievo karvytėmis“ – boružėlėmis, ant kurių surašytos vaikų, tėvų, mokytojų mintys „Kas yra laimė“. Vaikai, pamatę galutinį rezultatą, ne tik juo grožėjosi ir džiaugėsi, bet ir suprato, kad įvairovė praturtina ir jų puoštas medis nuo tuo tapo tik gražesnis. Pasaulyje yra daugiau nei penki tūkstančiai skirtingų boružių rūšių ir šį įvairovė daro pasaulį gražesnį ir išskirtinį. Leiskime vaikams pamatyti, suprasti ir priimti skirtingą pasaulį, padėkime suvokti, kad ir mes esame skirtingi su savo norais, poreikiais, galimybėmis ir gebėjimais, išmokykime vaikus džiaugtis ir  didžiuotis savimi ir savo draugais.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.