Mažais žingsneliais savęs pažinimo link

Virginija Grišiuvienė
,
Šiaulių l.-d. „Žirniukas“ priešmokyklinio ugdymo pedagogė

Šiaulių lopšelio-darželio „Žirniukas“ pedagogai, specialistai vis daugiau dėmesio skiria vaikų emocinei būklei gerinti. Šiandien jau mažam vaikui reikia įveikti nemažai iššūkių, todėl emocinė savijauta yra itin svarbi. Ji priklauso ne tik nuo aplinkos, kurioje yra vaikas, bet ir nuo gebėjimo atpažinti, įvardyti savo išgyvenimus, jausmus, emocijas, mokėjimo jas valdyti.

 

Priešmokyklinio amžiaus vaikų grupėse nuolat plečiamas žodynas, padedantis pavadinti tai, ką jaučiame, kaip esame nusiteikę. Tam itin padėjo su šešiamečiais skaitoma ir analizuojama Cristinos Nunez Pereiros ir Rafaelio R. Valcarcelio emocijų knyga „Pasakyk, ką jauti?“ (2017). Čia aprašytos, iliustruotos emocijos skatina vaikus pagalvoti apie save, paanalizuoti savo dažnus ir rečiau pasitaikančius išgyvenimus, suvokti kai kurių emocijų sąsajas, jų valdymo galimybes. Perskaitę ir daugelį kartų aptarę šią knygą priešmokyklinukai taip pat panoro nupiešti pasirinktą emociją. Piešiniuose panaudojo labai skirtingas spalvas, kūrė įvairius atspalvius. Apžiūrėdami, diskutuodami apie tai, ką nupiešė, vaikai džiaugėsi, stebėjosi, dalijosi naujais išgyvenimais, pasakojo įspūdžius tėveliams. Štai keletas šešiamečių minčių:

Neimantas: „Man patinka susikaupti, paskui atsipalaiduoti, tada ateina ramybė. Ji atneša tylą, leidžia pamąstyti.“

Emilis: „Aš piešiau nesmagumą, nes aš taip pasijuntu, kai prašau, kad priimtų žaisti, o manęs vis tiek nepriima.“

Liepa: „Norėjau piešti gėdą. Man patiko piešinys knygoje. Jaučiu gėdą, kai reikia ko nors paklausti.“

Markas: „Piešiau susierzinimą, nes pats esu išgyvenęs tą jausmą vasarą kaime. Ten labai zirzia ir mane erzina musės. Dar erzina mažylė sesė, kai sugriauna mano žaidimą.“

Deimilė: „Meilė yra graži, nes tas jausmas susijęs su gerais darbais, šeima ir draugais. Kai myli, daraisi geresnis ir draugiškesnis.“

 

Pastebėjau, kad emocijų pavadinimus vaikai vis dažniau vartoja kasdieniame gyvenime: žaisdami, kalbėdamiesi, juokaudami ar kitaip bendraudami tarpusavyje ir su suaugusiaisiais. Manau, kad mažais žingsneliais eidami savęs pažinimo link vaikai geriau jausis darželyje, namie, mokykloje…

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.