Maža mokykla – ne trukdis įdomiai veiklai

Dalia Sutkuvienė, Rūta Krikštopaitienė
,
Lekėčių mokyklos-daugiafunkcio centro mokytojos

Kiekvienas laikotarpis kelia mokyklai naujų reikalavimų. Nuolatinės permainos skaudžiausiai paliečia mažas mokyklas – jos tiesiog nyksta. Argumentai gana paprasti: kaimo ir miesto mokyklų galimybės niekada nebuvo ir nebus vienodos. Tačiau tikrai negalima neigti, kad, ir tokiomis sąlygomis, daugelio mažų mokyklų veikla įvairi bei įdomi.

 

Šakių rajono Lekėčių mokyklos-daugiafunkcio centro bendruomenė gyvena tikrai aktyviai ir nenuobodžiai. Tuo galėjo įsitikinti visi, dalyvavę projekto „Lekėčiai – Lietuvos mažoji kultūros sostinė 2020“ renginių ciklo ketvirtajame renginyje, kurio metu svetingai duris atvėrė ir savo veiklą pristatė šio centro kolektyvas.

Plačiau apie renginį ir kitas veiklas galite pasiskaityti mokyklos svetainėje.

 

Mokiniams nuobodžiauti tikrai netenka: valstybinės šventės, tradicinis karnavalas, Tarptautinė gimtosios kalbos diena, Pi diena, Žemės diena, įvairios akcijos, mokslo metų pabaigoje vykstanti Gegužinė, kurioje kiekviena klasė kasmet išmoksta po du naujus liaudies šokius ir įtraukia šokti visus, – tai tikrai ne viskas, ką mes veikiame.

 

Reta kaimo (ir ne tik) mokykla gali pasigirti vykdomais tarptautiniais projektais. Mano (mokytoja Rūta Krikštopaitienė) iniciatyva, praėjusiais mokslo metais, vyko „Erasmus+“ projektas „Inkliuzinio mokymo kultūriniai aspektai“, o pavasarį pradėta ruoštis naujam „Erasmus+“ projektui „Life is math around us“, nes mokyklos pedagogų kolektyvas labai rūpinasi mokinių emocine sveikata ir mano, kad šiuo metu labai svarbu mokinius įtraukti į neformalųjį ugdymą bei kitas veiklas. Darbą palengvino įgyta patirtis, nes mokykla, daugiau nei šešerius metus, nuolat dalyvauja tarptautiniuose projektuose.

Jau seniai pastebėjome milžinišką tarptautinių projektų poveikį jų veiklose dalyvaujantiems mokiniams. Norime, kad šis poveikis būtų dar didesnis – kad jį patirtų visi mokyklos mokiniai. Mums pasisekė – gavome finansavimą projektui „Life is math around us“, esame projekto koordinatoriai. Projektas tęsis dvejus metus. Tikimės, kad kartu su partneriais iš Turkijos, Italijos, Portugalijos bei Slovakijos, sukursime ir išbandysime netradicines matematikos mokymo ir taikymo veiklas kitose aplinkose.

Negana to, esame partneriai kitame sėkmingame tarptautiniame projekte „Eco schools – sustainable tomorrow“. Abi temos mums, gyvenantiems kaimo vietovėje, labai aktualios.

 

Didelė atsakomybė, ypač šiuo pandemijos laikotarpiu, bet kupini energijos mokytojai ir mokiniai išradingai derina veiklas. Projekto veiklas bandome integruoti į mokymo procesą ir matome, kad dirbdami STEAM (integralus gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, meno ir matematikos taikymo) metodu, taikydami inkliuzinį mokymą, savo pamokas galime pakeisti neatpažįstamai.

 

Viena iš pamokų surengta nukeliavus gilyn į mišką 6 kilometrus – ten aukštimačiu matavome medžio aukštį, skaičiavome medienos tūrį, medžio amžių. Pamokos metu integravome kūno kultūrą, istoriją, matematiką ir atlikome projektinę veiklą. Kitus darbus galima atlikti nuotoliniu būdu arba pakeisti: pavyzdžiui, projekte numatytą veiklą su gamtos simetrija keramikos dirbtuvėse pakeitėme fraktalų kūrimu kompiuterinėmis programomis. Dabar turime didelę įvairių fraktalų kolekciją, o pasikeitus situacijai pakviesime mūsų keramikos centre padirbėti partnerius.

 

Norėtume akcentuoti mažos mokyklos, kaip glaudaus kolektyvo, privalumus. Mes turime galimybę taikyti inkliuzinį mokymą, pamokose integruoti kelis dalykus ir netgi klases. Veiklose dalyvauja išimtinai visi mokyklos 5–10 klasių mokiniai, o tai neįmanoma didelėse mokyklose.

Išvada peršasi pati – kartais visai ne mokyklos dydis, o dirbančiųjų ir besimokančiųjų noras ir įdėtas darbas lemia, ar įdomu ir gera mokytis mažoje mokykloje.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.