Mąstymo žemėlapių naudojimas ugdant nuotoliniu būdu

Lina Medeišienė
,
Vilniaus l.-d. „Žemyna“ auklėtoja, metodininkė
Eglė Dabušinskienė
,
Vilniaus l.-d. „Žemyna“ auklėtoja, metodininkė

Prasidėjus karantinui, šalyje ugdymo procesas perkeltas į virtualią aplinką, tai paskatino mus, pedagogus, ieškoti įdomių, šiuolaikiškų būdų, norint sudominti ir įtraukti ikimokyklinio amžiaus vaikus mokytis nuotoliniu būdu.

 

Jau ne pirmus metus darželyje „Žemyna“ vaikų ugdymui taikome „mąstymo mokyklos priemones“: mąstymo žemėlapius, mąstymo kepures, mąstymo raktus. Šį kartą norime pasidalinti mąstymo žemėlapių taikymo nuotoliniam ugdymui patirtimi, kai grupės vaikų amžius – 5–6 metai. Pasirinkome būdą, kuriuo pateikiame nuotolinio ugdymo užduotis – jose tiksliai ir aiškiai išdėstome uždavinius, supažindiname su informacija ir dominančia medžiaga, kuria lengva naudotis vaikams.

 

Grupėje rytinio pokalbio metu matome, kokios informacijos vaikams reikia. Atsižvelgdamos į gautą rezultatą, – parenkame medžiagą, pasitelkiame „Apskritimo žemėlapį“. Pateikusios informaciją, susijusią su ugdomosios veiklos tema, įkeliame apskritimo žemėlapį ir prašome, kad tėveliai pasakytų vaikams temą bei padėtų nupiešti viską, ką jie apie tai žino. „Apskritimo žemėlapis“ padeda suprasti, ką vaikai prisimena, tai ypač svarbu temos pradžioje, kai atrenkama informacinė medžiaga ir pabaigoje, įvertinant, ar ugdomoji medžiaga paveiki. Apskritimo viduryje įrašomas klausimas arba tema, o aplink vaikai piešia viską, ką apie tai žino. Šiuo konkrečiu atveju, galime daryti išvadą, kad vaikų žinių lygis ir patirtis nevienoda.

 

Pagrindiniai metų laikų požymiai vyrauja visuose žemėlapiuose. Tačiau kai kuriuose yra ir kitų metų laikų požymių, pavyzdžiui, šventės. Remdamosi šia informacija ruošiame ugdomąją medžiagą.

 

Visos užduotys, kaip ir žemėlapių nuotraukos, įkeliamos į uždarą grupę socialiniame tinkle „Facebook“. Tėveliai taip pat dalijasi vaikų darbeliais šioje grupėje, tokiu būdu kiti vaikai gali žiūrinėti draugų darbus ir turtinti žinias. Naudojame ir „Medžio žemėlapį“, kurį vaikai taip pat lengvai nusipiešia. Iš atsiųstų žemėlapių matome, kad yra vaikų, kurie painioja metų laikų eiliškumą.

 

Kito etapo metu panaudojome „Sekos žemėlapį“ (papildoma užduotis – nukopijuoti metų laikų pavadinimus). Pasiūlėme vaikams pažiūrėti animacinį filmuką ir užpildyti žemėlapį. „Sekos žemėlapis“ – tai puiki priemonė kalbos ugdymui bei informacijos suvokimui.

„Burbulo žemėlapis“ – tai mąstymo žemėlapis, skirtas apibūdinti daiktą, reiškinį, žmogų, veikėją ir kt. Šiame žemėlapyje naudojami apibūdinantys žodžiai – būdvardžiai. Šis žemėlapis svarbus žodyno turtinimui, mokymuisi naudojantis pojūčiais, faktais.

Žemiau pateikti metų laikų apibūdinimo pavyzdžiai.

„Dvigubo burbulo žemėlapį“ naudojome siekdamos paskatinti vaikus pažvelgti, kaip žmonės bei gyvūnai ruošiasi žiemai. Vaikai visada nustebina savo įžvalgumu.

„Medžio žemėlapis“ (klasifikavimas, rūšiavimas, grupavimas)

 

Grupėje, su lankančiais vaikais grupavome gyvūnus pagal tai, kaip šie ruošiasi žiemai, nusiuntėme pavyzdį vaikams, šiuo metu esantiems namuose.

„Tilto žemėlapis“ bene sudėtingiausias vaikams. Tai yra mąstymo žemėlapis, skirtas užmegzti ryšius ir analogijas, rasti panašumų, bendrumų, santykių arba sąsajų.

Pastebėjome, kad naudojantis žemėlapiais vaikams atlikti užduotis ir suvokti medžiagą būnant namuose yra lengviau. Mąstymo žemėlapiai palengvina mokymąsi, nes pateikiama struktūruota informacija geriau išmokstama. Vaikai greičiau suvokia vaizdinę informaciją, todėl mąstymo žemėlapių naudojimas ugdymo procese padeda ugdyti vaikų rašytinės kalbos gebėjimus.

 

Literatūros šaltiniai

 

Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašas. Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centras, 2014.

Larry Alper, David Hyerle, Kimberly Williams. Developing Connective Leadership Successes with Thinking Maps, 2012.

Mokinių mąstymo gebėjimų ugdymas. Prieiga internete.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *