KTU parengtas vadovėlis sulaukė pripažinimo

Frankfurte vykstanti viena svarbiausių knygų mugių sulaukia dalyvių ir leidinių iš viso pasaulio, todėl išsiskirti tokiame kontekste yra labai sunku. Tačiau Lietuvos leidyklai „Šviesa“ tai pavyko padaryti su Kauno technologijos universiteto (KTU) dėstytojų rengtu mokymosi priemonių rinkiniu – jis gavo specialųjį komisijos prizą Geriausių Europos mokymosi priemonių apdovanojimuose (BELMA).

 

Išskirtinis apdovanojimas buvo suteiktas už inovatyvų požiūrį į kūno kultūros pamokas. KTU Socialinių, humanitarinių mokslų ir menų fakulteto (SHMMF) dėstytojų doc. dr. Irinos Klizienės, doc. dr. Gintauto Cibulsko, dr. Šarūno Klizo su kolegomis Laima Buliuoliene ir Laisvūne Daukšaite rengtas ugdymo priemonių komplektas antrai klasei „Kūno kultūra 2“ ne tik papildo veiklas sporto salėje, bet ir skatina pradinukus domėtis sveika gyvensena, ugdyti teisingus įpročius, rūpintis savo fizine sveikata.

Inovatyvumas ir dalykų integracija

 

Mokymosi priemonių rinkinį sudaro trys dalys: vadovėlis, pratybos ir mokytojo knyga. Kiekviena rinkinio dalis atlieka savo funkciją ir papildo viena kitą. Mokytojams tai didžiulė pagalba, nes yra tiek pamokų planai, temos, tiek konkrečios užduotys, kurias galima daryti lauke, sporto salėje ar netgi klasėje.

„Nors vadovėlis skirtas kūno kultūrai, nepamirštame ir bendrųjų dalykų. Viską šiame vadovėlyje stengėmės integruoti – tiek lietuvių kalbą, tiek kūno kultūrą, tiek pasaulio pažinimą. Mokytojo knygoje yra aprašai, kaip pamokas galima integruoti su matematika, lietuvių kalba ir kt. Įvairūs skaičiavimai, skaičiuotės, pratimai padeda susieti visus dalykus“, – sako doc. dr. I. Klizienė.

Nauda ir mokytojams, ir mokiniams

 

„Pradinių klasių mokytojai nėra kūno kultūros specialistai, jie ruošiami bendrai, kad galėtų ugdyti mokinių matematikos, gimtosios kalbos, pasaulio pažinimo žinias. Ši knyga padeda skirti daugiau dėmesio kūno kultūrai su išsamiais pamokų aprašais, pratimais, žaidimais, su konkrečiai ugdomomis fizinėmis vaikų savybėmis“, – sako dr. I. Klizienė.

„Vyresnėse klasėse kūno kultūros mokytojai yra tik kūno kultūros mokytojai, jie tuo domisi, yra specialistai, dėl to ir ugdymo procesas yra lengvesnis, palankesnis vaikui, tokį jį norėjome padaryti ir žemesnių klasių vaikams su šiuo vadovėliu, jame esančiomis užduotimis“, – sako doc. dr. Gintautas Cibulskas.

 

Autoriai pastebi, kad ypač svarbu žinoti, kokia yra vienos ar kitos užduoties nauda: „Kad ir kokią užduotį darytų, tiek mokiniui, tiek mokytojui yra svarbu žinoti, kodėl ji daroma, kokią savybę ugdo. Nebeužtenka daryti atsilenkimų ar bėgti kelių ratų ir sakyti, kad dalyvavai kūno kultūros pamokoje“, – sako G. Cibulskas.

„Jeigu nuo pat mažens ugdysime taisyklingai atlikti pratimus, žinos, kodėl juos daro, sudominsime, vaikai ims labiau domėtis savo fizine būkle, sveikata, sportu, kas ilgainiui bus naudinga“, – priduria jis.

Atliepiantis šių dienų problemas

 

Pasak autorių, vadovėlis kurtas atsižvelgiant ir į kitas šių dienų problemas mokyklose, pavyzdžiui, patyčias. „Pabrėžiamos garbingo, teisingo žaidimo taisyklės, kad ir ką mokiniai žaistų: kvadratą, krepšinį ar tiesiog šokinėtų per virvutę“, – sako I. Klizienė.

Vis dėlto kaip didžiausią problemą mokyklose autoriai pamini infrastruktūrą. „Kai kuriose mokyklose nėra sporto salės, nepritaikyti pastatai arba nėra tinkamo inventoriaus. Dalis mokyklų kiek įmanoma tai sprendžia įsirengdamos sporto aikštynus lauke, įvairias laipynes ar kliūtis, tada nors ir trumpą laiką, kada dar nešalta, galima tinkamai ugdyti vaikus“, – sako I. Klizienė.

„Žinoma, inovatyvūs mokytojai gali pritaikyti bet kokią erdvę, kitaip pažvelgti į vaikų ugdymą. Savo vadovėliu mes stengiamės šį procesą padaryti lengvesnį“, – prideda autorė.

Mokslo ir praktikos ryšys

 

Pradėjus ruošti vadovėlį, paaiškėjo, kad prieinami mokinių fizinio pajėgumo duomenys yra gana seni ir vaikai yra jau nebe tokie kaip anksčiau. Todėl mokslininkai patys atliko vaikų fizinio pajėgumo tyrimą. „Paskutiniai tyrimai buvo daryti prieš 12 metų, todėl mes atlikome naują tyrimą, rodikliai yra kitokie, todėl ir ugdymas turėtų būti kitoks“, – sako I. Klizienė.

Pasak autorių, vadovėlį jau naudoja per 70 mokyklų Lietuvoje, papildomai individualūs mokytojai taip pat naudoja vadovėlius kitose mokyklose, mokytojai nuolat konsultuojasi. Autoriai patys darosi refleksiją, sulaukia rekomendacijų iš vadovėlius naudojančių mokytojų, žino, ką reikėtų pakoreguoti.

Vadovėlio pripažinimas

 

Frankfurto knygų mugė – leidėjų pasaulio centras, kurį aplanko daugiau nei 7 tūkst. dalyvių iš viso pasaulio. Konkursui šiemet leidykla pateikė tris mokymosi priemonių komplektus: „Literatūra“ 6 klasei (serija ATRASK), „Lietuvių kalba“ 2 klasei (serija TAIP!) ir „Kūno kultūra 2“.

Be apdovanojimą laimėjusio vadovėlio „Kūno kultūra 2“ antrai klasei, dar yra vienas rinkinys paruoštas pirmai klasei, trečios klasės priemonės šiuo metu leidyboje. Autoriai jau planuoja pradėti ketvirtos klasės ir priešmokyklinio ugdymo vadovėlių ruošimo darbus.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.