Konferencija „Tirk. Atrask. Apibendrink. Dalinkis.“

Ana Gliebė
,
biologijos vyresn. mokytoja

Pavasarėjančią balandžio 28 d. Kauno Simono Daukanto progimnazijoje įvyko 5–8 klasių mokinių integruotų gamtos mokslų bei kitų dalykų projektinių darbų konferencija „Tirk. Atrask. Apibendrink. Dalinkis.“. Ši tradicija mokykloje tęsiasi jau kelerius metus. Ir nors šiais metais savo projektus mokiniai galėjo pristatyti tik nuotoliniu būdu, renginys pavyko puikiai! Mokinių projektinius darbus kuravo gamtos mokslų mokytojai, padėjo išsirinkti labiausiai tinkamas ir patinkančias temas, atlikti tyrimus, surinkti informaciją, konsultavo. Konferencijos dalyvius sveikino progimnazijos direktorė Jekaterina Juknevičienė, kuri džiaugėsi geru organizavimu, mokytojų iniciatyvumu, mokinių kūrybiškumu, išradingumu, pranešėjų drąsa bei tolerancija savo draugams, mokėjimu išklausyti ir patarti. Netrūko ir nuoširdaus vadovės jaudulio. Juk šiais metais nebuvo galima susitikti visiems gyvai, mokykloje, kaip tai vykdavo kasmet, vaikai negalėjo paspausti direktorės rankos ir gauti pelnytą padėkos raštą, paploti savo draugams… Nepaisant nelengvos epidemiologinės situacijos, kuri „įkalino“ už mėlynųjų ekranų, konferencijoje netrūko nuoširdžių šypsenų ir smalsumu degančių vaikų akių.

Mokykloje yra vykdoma aktyvi projektinė veikla pagal progimnazijos pasirinktą gamtos ir tiksliųjų mokslų kryptį (STEAM), per patyriminį mokymąsi. Konferencijoje siekiama skatinti jaunuosius tyrinėtojus kurti savo projektus: rinkti informaciją, bendradarbiauti, domėtis, apibendrinti, savo darbus pateikti kitiems. Vienu iš svarbiausių projektinių darbų rengimo kriterijų – įvairių dalykų integracija. Mokinių pasirinktų projektinių darbų temos susijusios ne tik su STEAM mokslais (gamtos mokslais, technologijomis, menu, matematika), taip pat integruojamos kalbos (gimtoji, užsienio), socialiniai mokslai, kūno kultūra ir kt. Ir čia visi klausytojai buvo nustebinti – kiek daug ir kokios įvairiapusiškos informacijos galima pasakyti apie šviesą, garsą, vandenį, energiją…

 

Nagrinėdami šviesos reiškinius, mokiniai savo projektuose aptarė ne tik šviesos spindulius, šviesos spektrą, spalvas, šviesos šaltinius, bet ir vaivorykštės susidarymą, mįsles, sakmes, mitus, piešė piešinius, pynė spalvotas juosteles, fotografavo šį nuostabų gamtos reiškinį bei sudarė kryžiažodžius apie vaivorykštę. Kiekvienas vaikas galėjo prisidėti prie kuriamo projekto, tik jam vienam tinkančiu būdu, taip, kaip jis supranta ir kokių sugebėjimų turi. Juk visi mes esame skirtingi! Visi savaime protingi, gabūs, mėgstantys kartais tik mums patiems suprantamus dalykus. Pranešėjai drąsiai bendravo su už ekranų esančia auditorija, leido klausytojams spręsti jų sukurtus kryžiažodžius, užduodavo klausimų, diskutavo. Daug buvo kalbama apie regėjimo ypatumus bei šviesos reikšmę žmogaus gyvenime, virtualiai apsilankė aklųjų ir silpnaregių centre, susipažino su sporto šakomis, reikalaujančiomis akies taiklumo: šaudymu, penkiakove, biatlonu. Šviesos tema apėmė ir regėjimo iliuzijas, šešėliavimo techniką dailėje, šešėlių teatrą, tamsą, miegą.

 

Mokinių projektuose apie garsą skambėjo muzika, paukščių balsai, lietaus barbenimas, jūros ošimas. Pranešėjai pasakojo apie garso susidarymą fizikiniais aspektais, triukšmo poveikį sveikatai, atliko tyrimus, apklausas, eksperimentus su garsais, kūrė dainas ir patys jas dainavo. Kai kurie žemesnių klasių mokiniai nustebo, kad žmogaus ausis – tai ne tik klausos, bet ir pusiausvyros organas!

 

Šeštų klasių mokiniams labiausiai patiko temos apie vandenį, jo fizikines ir chemines savybes, išteklius, reikšmę žmogui ir gamtai. Vandenį mokiniai vadino „stebuklinga medžiaga“, eksperimentavo su vandens garais, demonstravo vandens apytakos ratą gamtoje, kritulių susidarymą, vandens būsenų pasikeitimą, paviršiaus įtempį. Buvo aptarti ir vandens telkiniai, vandens tarša ir apsauga, pranešėjai siūlė vandens apsaugos ir tausojimo būdų. Mokiniai piešė žydrąją planetą, gamino Žemės modelį iš antrinių žaliavų, nepamiršo net „Mažojo princo“.

 

Didžiausio susižavėjimo sulaukė projektai apie vandens teikiamus malonumus, grūdinimąsi, plaukimo technikas. Mokiniai dalijosi asmenine patirtimi, džiaugėsi savo ir draugų pasiekimais plaukimo srityje.

 

 

Mokinių atsiliepimai apie konferenciją:

„Buvo nuostabu! Sužinojau tiek daug naujo ir įdomaus.“

„Labai patiko. Net nežinojau, kad mano bendraamžiai taip sugeba.“

„Džiaugiuosi galėdamas dalyvauti šioje konferencijoje! Norėčiau, kad tokios konferencijos vyktų dažniau.“

„Ačiū mokytojams, kad paskatinote mane dalyvauti!“.

 

Progimnazijos vyriausieji, aštuntokai, gilinosi į temas, susijusias su energija. Nusprendę, kad „energija yra visur“, mokiniai domėjosi energijos šaltiniais, ypač atsinaujinančiais – saulės, vėjo, vandens. Pranešėjai nukėlė klausytojus į virtualią ekskursiją po Kauno hidroelektrinę, išgirsta svajonių, netgi ateities planų: įsigyti elektromobilį, įsirengti aplinkai palankų Saulės kolektoriais aprūpintą būstą, šiltus ir šviesius namus. Jaunimas suteikia vilties tikėtis šviesesnės, švaresnės ir tvaresnės ateities būsimoms kartoms. Vedami gerų pavyzdžių, tokių kaip 18-metės Švedijos aplinkosaugos aktyvistės klimato kaitos klausimais Gretos Tunberg, mokiniai supranta, kad ateities energija – tai atsinaujinanti ir palanki aplinkai energija. Pristatydami savo projektus apie energiją, aštuntokai kalbėjo ir apie mitybos grandines gamtoje, energiją, sukauptą maiste, fotosintezę, kvėpavimą, subalansuotą mitybą ir netinkamos mitybos padarinius sveikatai. Mokytojai ir tėvai didžiuojasi savo ateitį kuriančiu jaunimu!

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.