Konferencija „STEAM įgūdžių ugdymo galimybės ikimokykliniame amžiuje“

Renata Vasiliauskienė
,
Klaipėdos l.-d. „Volungėlė“ direktorė
Ilona Gaidienė
,
Klaipėdos l.-d. „Volungėlė“ direktoriaus pavaduotoja ugdymui

Klaipėdos lopšelis-darželis „Volungėlė“ ir Klaipėdos miesto pedagogų švietimo ir kultūros centras spalio 28 d. organizavo respublikinę metodinę konferenciją „STEAM įgūdžių ugdymo galimybės ikimokykliniame amžiuje“. Konferencija buvo skirta STEAM ugdymo patirties sklaidai respublikoje, kurios tikslas – pasidalyti vaikų STEAM įgūdžių ugdymo ikimokykliniame amžiuje patirtimi.

 

Konferencija vyko „Teams“ platformoje, prisijungė net 218 šalies ikimokyklinio, priešmokyklinio, neformaliojo ugdymo mokytojų, vadovų ir kitų pedagogų. Konferenciją atidarė ir sveikinimo žodį tarė Klaipėdos lopšelio-darželio „Volungėlė“ direktorė Renata Vasiliauskienė ir pakvietė dalyvius pasidalyti patirtimi apie inovatyvius, kūrybiškus, žaismingus ugdymo metodus, kalbėti apie tai, koks turėtų būti STEAM ugdymas ikimokykliniame amžiuje, kad jis atlieptų šiandienos ir rytdienos mokymo iššūkius. Konferencijoje buvo pristatyta 15 pranešimų. Vitalija Gražienė, Vilniaus kolegijos pedagogikos fakulteto docentė, švietimo ir studijų kokybės ekspertė, skaitė pranešimą „Inovacijomis grįstas ikimokyklinis ir priešmokyklinis ugdymas. STEAM aspektas” Kaip teigia doc. dr. Vitalija Gražienė, inovacijos (ir STEAM) padeda kokybiškai įgyvendinti ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašą ir priešmokyklinio ugdymo bendrąją programą, inovacijos (ir STEAM) plėtoja aktyvaus vaiko dalyvavimo idėjas. Klaipėdos lopšelio-darželio „Volungėlė“ direktorė Renata Vasiliauskienė kalbėjo apie ugdymo proceso valdymą, taikant STEAM veiklų integravimą į ikimokyklinį ir priešmokyklinį ugdymą. Aktyvių ugdymo metodų naudą patyriminiame ugdyme pristatė Klaipėdos valstybinės kolegijos lektorės Sandra Bradauskienė, Jūratė Lastauskienė.

Pedagogai iš įvairių respublikos ugdymo įstaigų dalijosi patirtimi ir idėjomis, kaip plėtoti ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimus STEAM srityje, kaip įtraukti vaikus į veiklą, pažadinti vaikų smalsumą ir norą pažinti pasaulį, kaip padėti vaikui pamėgti matematiką nuo mažų dienų. Aušra Jašinskienė, Klaipėdos lopšelio-darželio „Inkarėlis“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja, teigė, kad vaikystėje pamilę gamtą ir suvokę save kaip gamtos dalį, suaugusieji gebės tausoti gamtos išteklius. Daiva Lutienė, Molėtų r. Giedraičių A. Jasroševičiaus gimnazijos mokytoja, pristatė tyrinėjimo lauke galimybes. Erika Liutinskienė ir Alma Rumšienė, Klaipėdos lopšelio-darželio „Volungėlė“ ikimokyklinio ugdymo mokytojos, teigė, kad sistemingo ir kokybiško ankstyvojo amžiaus vaikų ugdymo siekia į ugdymo procesą integruodamos STEAM veiklas, skatinančias vaikus veikti, pažinti, bandyti, atlikti įvairius veiksmus ir stebėti, kas kaip veikia, pristatė bandymus ir eksperimentus, kuriuos galima atlikti su ankstyvojo amžiaus vaikais. Neringa Ruikienė, Klaipėdos Klaipėdos l.-d. „Dobiliukas“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja, Daiva Ramonė, Klaipėdos l.-d. „Rūta“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja, Asta Tamošauskienė, Klaipėdos l.-d. „Žuvėdra“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja, pristatė būdus, metodus bei veiklas, padedančias vaikui pamėgti matematiką ir inžineriją. Rūta Budinavičienė, Klaipėdos lopšelio-darželio „Volungėlė“ meninio ugdymo mokytoja ir Klaipėdos valstybinės kolegijos lektorė, teigė, kad muzikinė veikla darželyje gali turėti visų kitų STEAM dalykų (gamtos mokslai, technologijos, inžinerija, menai ir matematika) elementus (pavyzdžiui, organizuojant ritmo ar garso eksperimentus, muzikos instrumentų dirbtuves ir kt.) arba būti viena iš penkių (t. y. meno) grupės integruotos veiklos dalių.

 

Apibendrinant konferenciją, galima teigti, kad STEAM ugdymas nuolat vyksta spontaniškoje ir specialiai organizuotoje vaikų veikloje. Tai inovatyvus ugdymas, kur visos ugdymosi sritys yra glaudžiai susijusios tarpusavyje. STEAM yra kompleksinis reiškinys, apimantis visų bendrųjų kompetencijų ugdymą. Tačiau, diegiant STEAM ugdymo strategiją į ikimokyklines įstaigas, susiduriama su įvairiomis problemomis, konferencijos metu atkreiptas dėmesys į šias problemines sritis: ugdymo proceso planavimas, organizavimas, valdymas taikant integralaus ugdymo strategijas, vaikų susidomėjimą STEAM mokslą lemiantys veiksniai, patyriminio ugdymo įgyvendinimo galimybės, ugdant ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikus, edukacinių aplinkų kūrimas ir pritaikymas patyriminiam ugdymui, patyriminio ugdymo įgyvendinimas, taikant aktyviuosius ugdymo metodus, ikimokykliniame, priešmokykliniame ir neformaliajame švietime, vaikų STEAM įgūdžių vertinimo ypatumai ir problemos.

 

Tyrinėjimo, eksperimentavimo ir kūrybos procesas yra ne mažiau svarbus nei siektinas rezultatas, tad vaikai turi turėti galimybę veikti, bandyti, klysti, nepavykus – vėl pradėti iš naujo. Pažintinė veikla turėtų aprėpti ir priežastinių ryšių nustatymą, ir hipotezių kėlimą bei jų tikrinimą, ir klaidų darymą, ir sunkumų įveikimą, o taip pat valios, atkaklumo ugdymą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.