Kitokia pažintis su pasauliu Mažeikių lopšelyje-darželyje „Eglutė“

Rima Skrinskienė
,
mokytoja metodininkė

Koks įdomus ir didelis vaikams yra mūsų pasaulis! O jos gamta, pasak R. V. Emersono, amžinai besikeičiantis debesis; niekuomet nebūdama tokia pat, ji visuomet išlieka pačia savimi. Gamta mūsų ugdytiniams yra įdomi ir patraukli. O ypač, kai į ją leidžiama pažvelgti naujų veiklų, naujų atradimų būdu. Galime pasidžiaugti turtingomis mūsų įstaigos erdvėmis: STEAM sienelėmis, labirintais, manipuliacinėmis sienelėmis. Neseniai koridoriuje atsiradus pasaulio žemėlapiui, ugdytiniai kviečiami pažinti pasaulį, domėtis, veikti kitaip. Pedagogai, būdami šalia, kuria įvairius ugdymo kontekstus, pasitelkdami naują aplinką, provokuoja ugdymosi situaciją, kad ugdytiniai galėtų patirti „kažką nematyto” ar „negirdėto”. Naujai atsiradusi erdvė leidžia pedagogams vesti mažuosius atradimų takeliu.

 

Gamta mūsų mažiesiems kelia daug klausimų: iš kur? kodėl? kam? Kai pedagogas nepajėgus atsakyti į tiek daug iškilusių klausimų, labai patogu su ugdytiniais atkeliauti į koridorių prie pasaulio žemėlapio. Čia gausu spalvų, kurios lyg simbolinis raktas veda pažinimo link. Žalia, geltona, ruda spalvos – tai žemynai: lygumos, aukštumos, kalnai; mėlyna – tai vanduo: vandenynai, jūros, upės, ežerai; o balta – tai ašigaliai, kuriuose karaliauja stingdantis šaltis, sniegas, ledas. Ugdytiniai turi galimybę įvertinti, kokios spalvos dominuoja. Jie kviečiami diskutuoti, lyginti, matuoti. Ir tai padaryti gali patys!

 

Žemynai, vandenynai turi savo pavadinimus. Pradedantiems skaityti – tai puiki galimybė ieškoti pažįstamų raidžių. Žemėlapis išmargintas gyvūnų, augalų piešiniais. Kaip smagu juos apžiūrėti, turėti galimybę palyginti pagal dydį, spalvą. Nusiteikę tyrinėti ugdytiniai lengvai pastebi, kad paukščiai ir vandens gyventojai skirtingose pasaulio vietose taip pat yra skirtingi. Gyvūnus galima grupuoti į sausumos gyvūnus, į vandens gyvūnus, bei sausumos ir vandens gyvūnus.

 

Padėjus vaikams suprasti, kad esame Žemės gyventojai, gyvenantys Europoje, galime kartu paieškoti, kur ta Lietuva. Tam gali pagelbėti nupiešti įvairių tautybių žmonės su jiems būdingais tautiniais kostiumais. Vaizdžiai matome, kokie gyvūnai gyvena kartu su mumis Europoje. Prie pasaulio žemėlapio, žengiant gamtos pažinimo taku, patogu vaikams ugdytis erdvinį suvokimą. Pasitikrinti, ar nemaišo kairės ir dešinės pusių, ar skiria sąvokas „aukštyn“, „žemyn“.

O kaip smagu pasaulį tyrinėti savarankiškai! Ugdytiniai ieško ir ugnikalnių, ir pasaulyje aukščiausių statinių, ir užsienio šalies, kurioje dirba tėvelis. Ieško ir tikslios informacijos, piešdami savo žemėlapius. Smagu, kad į tokią veiklą geba įtraukti ne tik grupės draugus, bet ir tėvelius. O vaikų rankomis sukurti žemėlapiai yra naudojami laisvajam žaidimui. Galime teigti, kad gamta kupina įvairiausių paslapčių, o atrasti jas nepaprastai įdomu!

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.