Keliausime, draugausime, išmoksime

Gintarė Juzukonienė, Vaida Stravinskienė, Odilija Juzukonienė
,
Kaišiadorių r. Žaslių pagrindinės mokyklos pedagogės

Keliausime, draugausime, išmoksime… Tokių tikslų vedama 2015 m. rugsėjį Žaslių pagrindinės mokyklos bendruomenė pradėjo vykdyti „Erasmus+“ programos KA2 bendrojo ugdymo sektoriaus tarpmokyklinės strateginės partnerystės projektą „Renewable Sustainable Cultural Enterprise in Europe“ („Atsinaujinanti Europa“), skirtą ekologiniam ugdymui. Projekte kartu su mumis patirtimi dalijosi atstovai iš Vokietijos Stephanus-Shule Juliche, Vienos SKO Hands Radl Schule (Austrija), Fundacio Escolapies Valencijoje (Ispanija), Zakladna škola MŠ Martina Hamuljaka Oravska Jasenicoje (Slovakija), Priory Woods School and Art College Midlsbro mieste (Anglija), Istituto Comprensivo di Inverigo Arosijuje (Italija).

 

Projekto vykdymą mūsų mokykloje koordinavo darbo grupė – tai kūrybiški, trokštantys žinių ir savo darbo laiko neskaičiuojantys žmonės: projekto koordinatorė, atsakinga už komunikaciją su partneriais, kelionių organizavimą, Odilija Juzukonienė, darbo grupės sekretorė, atsakinga už projekto vertinimą ir įsivertinimą, Gintarė Juzukonienė, biudžeto planavimu, naudojimu ir apskaita rūpinosi Jadvyga Tomkienė, Asta Malakauskienė, veiklas tarp mobilumų koordinavo Dovilė Butėnienė, Valerija Vankevičienė. „Erasmus+“ kiemelį įrengė ir puoselėja Jūratė Liutkevičienė, projektą viešino Vaida Stravinskienė. Per projekto veiklas siekėme sudaryti galimybes mokiniams plėtoti įgūdžius, įgyti žinių apie ekologiją, ugdyti verslumo įgūdžius, ugdyti juos atsakingais visuomenės nariais. Suteikėme jauniems žmonėms galimybę keliauti į kitas šalis, skatinome toleranciją ir supratimą apie savo ir kitų šalių kultūras, tobulinome kalbos ir bendravimo įgūdžius. Suteikėme mokytojams ir kitiems specialistams galimybę dirbti bendradarbiaujant, dalytis geriausia praktika ir pagerinti savo žinias bei supratimą apie įdarbinimo galimybes ir kultūrinę įvairovę. Įtraukėme tėvus ir vietos bendruomenę į projekto veiklas. Mobilumuose dalyvavo ugdytiniai, padarę didžiausią pažangą, aktyviai dalyvavę visose projekto veiklose, apgyvendinę bent vieną mokinį iš užsienio šalies savo namuose per vizitą Lietuvoje, besimokantys Žaslių pagrindinėje mokykloje iki 2018-06-30. Kartu su mokiniais į keliones vyko klasių vadovai, aktyviai mokyklos veikloje dalyvavę darbuotojai ir projekto vykdymo darbo grupės nariai.

 

2016 m. kovą visų projekte dalyvaujančių šalių atstovai rinkosi Anglijoje – Priory Woods School and Art College. Šio susitikimo tikslas buvo susipažinti su ekologinės daržininkystės subtilumais. Per viešnagę dalyviai aplankė įvairius gamtos kampelius: parkus, ūkius, mišką, gamino inkilėlius, kaliauses. Į kelionę vykusios mokinės džiaugėsi patobulintais anglų kalbos įgūdžiais. Besigrožint žaliuojančiais ir akį džiuginančiais augalais kilo idėja papuošti savo mokyklos aplinką įrengiant „Žaliąjį kiemelį“. Mokytojos J. Liutkevičienės dėka ši mintis ėmė virsti realybe. Į darbą kibo visa mokyklos bendruomenė. Per nepamokinę veiklą rinko akmenis grindiniui, lygino žemes, sodino augalus. Vasarai įsibėgėjus kiemelį puošė vaistažolių pievelė ir mokinių pagamintos daržo baidyklės iš antrinių žaliavų. Poilsiui ir ugdomajai veiklai buvo pastatyti suoleliai. Ruošdamiesi žiemai mokiniai pagamino daug lesyklėlių iš antrinių žaliavų.

 

2016 m. rugsėjį svečių iš 6 šalių sulaukėme Lietuvoje. Per viešnagę svečius mokėme gaminti rožes iš klevo lapų, adatines iš jogurto indelių ir audinio skiaučių, paveikslėlių rėmelius iš senų kompaktinių diskų, vizitines korteles iš plastikinių butelių, angeliukus iš kankorėžių, bendrą visų dalyvių mandalą iš spalvotų kamštelių. Svečiai aplankė Druskininkus, dalyvavo edukacijoje „Sūri pamoka“, apžvalginėje ekskursijoje po Druskininkus. Vilniuje, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centre, mokiniai gamino vazeles, taupykles iš antrinių žaliavų, pasivaikščiojo po senamiestį. Svečiai Kernavės muziejuje ir apžvalginėje ekskursijoje Karmazinų pažintiniame take susipažino su Lietuvos istorija. Jauki ir šilta buvo pažintinė ekskursija po Žaslių kraštą, pasivaikščiojimas Rožinio slėpinių keliu ir plaukiojimas Padalių keltu. Tikimės, kad grįžę į savo šalis mokiniai pamokė savo draugus gaminti tokius darbelius iš antrinių žaliavų ir papasakojo apie nuostabią Lietuvos gamtą, kurią išsaugoti galime tik visi kartu plėtodami ekologinio mąstymo idėjas. Organizuojant veiklas dalyvavo visi Žaslių pagrindinės mokyklos mokytojai ir mokiniai. Ačiū jiems.

 

Tęsdami „Erasmus+“ KA2 projekto „Atsinaujinanti Europa“ veiklas, 2016 m. gruodį Žaslių pagrindinės mokyklos 16 žmonių komanda išvyko į tolimą kelionę Austrijoje. Viešnagės tikslas – susipažinti su ekoskulptūromis iš gamtinių medžiagų liaudies pasakų motyvais. Austrijoje projekto dalyviai lankėsi Vienos nacionaliniame parke. Gugging muziejuje gidė rodė paveikslus ir pasakojo jų istoriją. Įspūdžiui sustiprinti kiekvieną paveikslą lydėjo jo temą atitinkantys garsai. Apžiūrėję parodą ir patys dalyviai kibo į darbą. Kadangi projekto tikslas – antrinių žaliavų panaudojimas, dalyviai gamino lėles iš plastikinių butelių, darė koliažą. Hans Radl mokykla buvo virtusi dirbtuvėlėmis. Ten mokytojai ir vaikai mokė gaminti baidykles iš audinių skiaučių, žaisliukus iš kamuoliukų, kačiukus iš buteliukų ir eglutes iš kaspinėlių. Mokiniai lankėsi ekologiškos arbatos gamykloje „Sonnentor“. Viešnagę vainikavo kalėdinės pasakos apie Spragtuką vaidinimas. Ašarą spaudė aplankytos mokyklos vaikų nuoširdūs žvilgsniai ir melodijos vingrybių skaitymas iš natų… Viešnagė prabėgo, bet stiprūs įspūdžiai ir įgyta patirtis liko. Grįžę iš viešnagės mokiniai išmokė draugus, kaip pasigaminti įvairių kalėdinių puošmenų iš pagal paskirtį nebenaudojamų daiktų. Austrijos „Erasmus+“ KA2 projekto dalyviai dar kartą parodė, kaip svarbu tausoti gamtos turtus, puoselėti ekologijos sampratą kasdieniame gyvenime.

 

2017 m. kovą Žaslių pagrindinės mokyklos mokiniai ir pedagogai lankėsi Vokietijoje. Vizito tema – maisto gaminimas, elektroninės receptų knygos kūrimas. Projekto dalyviai aplankė „Gertrudenhof“ ūkį. Ten sužinojo, kaip auginamos gėlės, daržovės, vaisiai, laikomi gyvuliai. Patys spaudė ir ragavo obuolių sultis, rinko tinkamas kepti žarijose bulves. Vyko į didžiulį atsodinamų miškų masyvą „Panarbora“. Neišdildomą įspūdį paliko kelionė 24 metrų aukščio apžvalgos taku. Sustoję edukacinėse stotelėse vaikai sužinojo daug įdomių faktų apie šios vietovės augaliją ir gyvūniją. Kelyje laukė ir praktinės užduotys: dalyviai išmoko lauko sąlygomis gaminti kompasą, išmėgino jėgas orientaciniame žaidime miške. Apsilankymas „Odysseum“ mokslo ir technikos muziejuje teikė vis kitos mokslo srities žinių. Vaikai galėjo atlikti fizikinius bandymus, aviacijos ir kosmoso salėje išbandyti lėktuvo pilotavimą, pajusti nesvarumo būseną. Geografijos mėgėjai apžiūrėjo veikiančių ugnikalnių maketus, sekė vandens apykaitos rato vingius. Ši diena nebuvo skirta tik moksliniams tyrinėjimams. Papietavę visi skubėjo į „Ludwig“ modernaus meno muziejų. Ten grožėjosi Pablo Picasso ir kitų žymių XX a. dailininkų darbais. St. Stephanus mokykloje organizuota įdomi ir naudinga diena, skirta darbelių iš antrinių žaliavų gamybai. Vaikai buvo suskirstyti į grupes iš skirtingų šalių. Mokytojai ir vaikai mokėsi sodinti alpinariumą elektros lemputėse arba plastikiniuose buteliuose, siuvo rankines iš senų marškinėlių, gamino raktų pakabukus iš audinio skiaučių. Neapseita ir be skanėstų gaminimo. Linksma ruošti ir skanu ragauti buvo pesto padažą iš kaliaropių lapų, traškučius iš bulvių lupenų, smaližiauti sausainius iš trupinių ir šokolado likučių. Vaikai, besidomintys fizika, autobuse-laboratorijoje stebėjo, kaip vėjo energija verčiama į elektrą. Kiti, mėgstantys daržininkystę, sodino augalus lauko lysvėse. Kol vaikai ir pedagogai triūsė dirbtuvėse, mokytojų kambaryje vyko projekto koordinatorių susitikimas. Jame nutarta, kad kiekviena projekte dalyvaujanti mokykla parengs tris patiekalų receptus iš savo ūkyje užaugintų daržovių, dalysis mokyklos teritorijoje esančių gėlynų nuotraukomis, rengs „Gražiausio gėlyno“ konkursą. Visų šalių atstovai gavo sertifikatus, liudijančius, kad Vokietijoje yra pasodintas kiekvieno vardinis medis. Grįžę po viešnagės mokiniai visus mokė, kaip gaminti įvairius patiekalus iš daržovių, siūti rankines iš nebenaudojamų marškinėlių, sodino gėles ir rengėsi „Gražiausio gėlyno“ konkursui.

 

2017 m. rugsėjį projekto dalyviai vyko į Slovakiją mokytis gaminti inkilėlių, lesyklų ir kalėdinių puošmenų. Daug gražių gamtos kampelių aplankė šioje šalyje: kopė į kalnus, lindo į tarpeklius, stebėjo kalnų upės nepailstamą srovę. Didžiausią įspūdį paliko pasakojimai apie paukščių žiedavimą ir dresuotų sakalų pasirodymas. Viena kelionės diena buvo skirta darbeliams gaminti. Susirinkę į lankomą mokyklą gamino inkilėlius ir daug kitokių darbelių, kuriuos grįžę namo gaminti mokė savo draugus.

 

„Erasmus+“ KA2 projekto „Atsinaujinanti Europa“ veiklos nenumaldomai ritosi į pabaigą… Bet šaltoką 2017 m. žiemos popietę komanda susitiko Vilniaus oro uoste ir išvyko į Italiją. Per šią viešnagę laukė paslaptingas madų pasaulis. Modeliuoti, gaminti, demonstruoti aprangos, pagamintos iš antrinių žaliavų, į mokyklą (Istituto Comprensivo di Inverigo) susirinko mokiniai ir mokytojai iš Vokietijos, Austrijos, Slovakijos, Anglijos, Ispanijos, Italijos ir Lietuvos. Po šios viešnagės mūsų mokyklos kiekvienos klasės mokiniai siuvo, mezgė, nėrė, piešė, lipdė, t. y. ruošė darbelius rankdarbių mugei Ispanijoje. Svarbiausia – darbelis turėjo būti pagamintas iš antrinių žaliavų. Šių darbų buvo pagaminta tiek, kad užteko ir į mugę Ispanijoje nusivežti, ir mokyklą papuošti.

 

Dešimt Žaslių pagrindinės mokyklos atstovų pajuto tikrą pavasario gūsį 2018 m. kovą nuvykę į Ispaniją. Jie lankėsi Valensijoje, Escolapias mokykloje. Šįkart visų projekte dalyvaujančių šalių mokytojai ir mokiniai susirinko apibendrinti ir pasidžiaugti per trejus metus nuveiktais darbais. Projektą vainikavo visus trejus metus gamintų rankdarbių, drabužių, valgių mugė.

Apibendriname projekto veiklų rezultatus mugėje Ispanijoje 

Kelionės į projekto partnerių šalis dalyviams suteikė neįkainojamą patirtį. Ne mažiau reikšmingos veiklos buvo vykdomos perduodant įgytą patirtį. Mokiniai gamino daržo kaliauses, kalė lesyklas ir inkilėlius. Smagu buvo dalyvauti projekto logotipo konkurse. Vaikai gilinosi į projekto esminius dalykus ir tuo remdamiesi piešė logotipus. Logotipo konkursą laimėjo Austrijos mokyklos mokinių darbas. Mokyklos aplinką papuošė „Žaliasis kiemelis“. Muzikos mokytoja Daiva Vitienė inicijavo muzikos instrumentų, pagamintų iš antrinių žaliavų parodą. Mokiniai, padedami mokytojos Valerijos Vankevičienės, gamino daugybę skanėstų, iš kurių atrinkti trys sveikiausi receptai bendrai elektroninei receptų knygai. O svarbiausia – daržovių sumuštinius, moliūgo saldainius ir vaisių kokteilį galima pasigaminti iš savo darže ir sode užaugintų gėrybių… Mokiniai gamino krepšelius, suvenyrus iš antrinių žaliavų. Dovilė Butėnienė per dailės pamokas su mokiniais pagamino ne vieną darbelį iš antrinių žaliavų, kuris puošė mokyklą ir prieš šventes, ir eilinėmis dienomis. Su dideliu susidomėjimu ir užsidegimu mokinė Gabrielė Kliukaitė paruošė žiemos paukščių stebėjimo žurnalą. Mokykloje buvo organizuota inkilėlių gaminimo ir kėlimo akcija. Žemės dieną surengta viktorina „Atliekų rūšiavimas“, o Pasaulinę vandens dieną vyko akcija „Atsakyk į klausimą – gauk stiklinę tyro vandens“, buvo demonstruojami įvairūs bandymai su vandeniu. Dalyvaudami projekto veiklose mokiniai apsilankė Vytauto Didžiojo universiteto Botanikos sode ir Lietuvos jūrų muziejuje. Botanikos sode mokiniai ne tik susipažino su ekspozicija, bet ir dalyvavo edukacijose „Eksperimentuodami mokomės“. Jūrų muziejuje susipažino su Baltijos jūros gyvūnija, augalija, jų apsauga.

 

Projektui viešinti buvo sukurta interneto svetainė https://rescueeurope.jimdo.com/, kurioje galima plačiau susipažinti su visomis projekto veiklomis ir rezultatais. Bus išleistas projekto kalendorius.

Prieš pradedant ir baigus vykdyti projekto veiklas, direktorės pavaduotoja ugdymui Gintarė Juzukonienė atliko mokytojų ir mokinių apklausas. Buvo norima sužinoti, kokias ekologines kompetencijas turi mūsų mokyklos bendruomenė. Šių apklausų rezultatai nudžiugino, nes paaiškėjo, kad per šiuos trejus metus pagerėjo apklaustųjų anglų kalbos ir informacinių technologijų įgūdžiai, mokiniai dažniau gamino ir puošė mokyklą darbais iš antrinių žaliavų, prižiūrėjo augalus, tvarkė aplinką, sužinojo, kaip reikia rūšiuoti atliekas. O svarbiausia 74 proc. apklausos dalyvių norėtų dalyvauti naujame „Erasmus+“ projekte.

 

Tik kūrybiškai ir bendromis jėgomis galime nuausti „žaliąjį“ takelį savo kraštui, tausoti ir puoselėti gamtą. Stengtis suprasti, kad už tai, ką mes matysime aplink save, kuo kvėpuosime, ką valgysime, esame atsakingi kiekvienas. Todėl savo gamtosaugines žinias, ekologinių idėjų kompetencijas ir įgūdžius norime skleisti kuo plačiau. Tikimės, kad dalijimasis gerąja patirtimi tarp įvairių šalių žmonių padeda žengti „žaliuoju“ gamtos tausojimo takeliu.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.