Kaziuko mugės atgarsiai

Nijolė Rimkuvienė
,
vyresnioji mokytoja
Egidija Dobilaitė
,
mokytoja metodininkė

Kovo ketvirtoji – Kazimiero vardo diena. Šiai progai paminėti Lietuvoje jau kelis šimtmečius organizuojamos kasmetinės Kaziuko mugės. Jose amatininkai parduoda savo pagamintus dirbinius, skamba tautinės muzikos ritmai. Svarbiausias mugės atributas yra verbos, kurios gaminamos iš džiovintų margų gėlių, žolynų ir t.t. Anot poeto Martyno Vainilaičio ,,Pirks močiutė verbą gražią, o mamytė – kraitę.‘‘ Tai yra viena pirmųjų pavasario švenčių. Šurmuliuojant Kaziuko mugei, sugrįžę vieversėliai gieda pirmąsias giesmeles…

 

Kauno lopšelio-darželio „Žingsnelis‘‘ „Pelėdžiukų‘‘ grupės mokytojos Nijolė Rimkuvienė, Egidija Dobilaitė ir jų padėjėja Tamara Lisauskienė pasitarusios su ugdytiniais, jų tėvais nutarė ruoštis Kaziuko mugei, kuri pagaliau vyks įstaigoje po poros metų, nes vis trukdė pasaulinė COVID pandemija.

 

Tikslas:

Atlikdami praktines užduotis ugdytiniai susipažins su Kaziuko mugės papročiais, tradicijomis, tobulės vaizduotė, ugdysis kūrybiškumas.

Planuojamos veiklos uždaviniai:

  1. Kaziuko mugei gamindami ugdytiniai darbelius, sužinos apie dirbinių gamybą, liaudies muziką, tautinius šokius.
  2. Įtrauksime ugdytinių tėvelius į pasiruošimo Kaziuko mugei veiklas.
  3. Ugdytiniai susipažins su finansinio raštingumo pradmenimis, nes galės su kitais keistis sukurtais darbeliais, tobulės socialiniai, komunikavimo, pilietiškumo, meninės veiklos pradmenys.

Besiruošdami Kaziuko mugei pasitelkiant IT stebėjome vaizdus, klausėmės muzikinių ritmų iš anksčiau vykusių aptariamų renginių. Stebėti, aptarti ne tik sukurti dirbiniai, parduodamos verbos, klausytasi liaudiškos muzikos, stebėti šokiai… Grupės darbuotojos su vaikučiais gamino iš spalvoto modelino medalius, sausainėlius. Kiekvienas vaikutis pasirinko norimos spalvos modeliną, kurį kočėlu ant lentutės kočiojo. Taip pratinosi dirbti abiem rankomis, sutelkti dėmesį, tyrinėti, stebėti, kaip rankytės laiko kočėlą, jį spaudinėja ir iš pasirinktos medžiagos gaunasi savotiškas „blynas“, kuris vis plonėja ir didėja. Čia labai svarbu, aktualu, kad trimečių abi rankytės įprastų „veikti‘‘ vienu metu, ritmu, tobulėtų akies ir rankos koordinacija. Iškočiojus modelino „blynelius‘‘, kiekvienas vaikutis pasirinko norimas formeles ir kūrė įvairios formos žaislinius sausainėlius-medalius. Tik reikėjo palaukti kelias dienas, kol išdžius, bus tvirti ir galimi eksponuoti, parduoti, mainytis Kaziuko mugėje.

 

 

Džiugina ir tai, kad su vaikučiais namuose tėveliai kūrė darbelius, kuriuos ugdytiniai atsinešė į grupę, kad galėtų „prekiauti‘‘ renginyje, kuris skirtas Kaziuko mugei paminėti. Kiekviena vaiko sąveika ir gauta patirtis ką nors matant, liečiant, užuodžiant, o gal ir ragaujant, klausant veikia jo smegenų raidą ir ugdo naujus gebėjimus, kurie ką nors padaryti yra svarbūs visiems vaikams.

 

Didžiuojamės, kad vaikų tėvai yra mūsų partneriai, kurie kartu rūpinasi ir ugdo savo sūnus, dukras. Manytume, kad geras bendravimas ir tarpusavio ryšys yra esminis tikros partnerystės bruožas. Juk buvo sukurti iš ledų pagaliukų „grįžtantys‘‘ paukšteliai, išlankstyti lėktuvėliai, visiems gerai žinomų, atpažįstamų paukštelių (pelėdos, ančių, žvirblių), žvėrelių (lapės, kiškio, meškos) figūrėlės, autentiški paveikslai. Na, o kelios mergaitės su mamytėmis, norėdamos puoštis, iš karoliukų prikūrė nuostabių apyrankių.

 

Tiek grupės darbuotojos, tiek tėveliai, leisdami laiką su vaikučiais, kurdami darbelius artimai, individualiai bendravo, kalbėjosi, aiškino, žodžiais apibūdino veiksmus. Ne veltui sakoma, kad sakytinė kalba yra pagrindinė žmonių bendravimo priemonė. Juk žodžiai padeda įsiminti ir saugoti žinias apie mus supantį pasaulį. Klausymas ir kalbėjimas yra vaiko sakytinės kalbos pagrindas. Kiekvienas mažylis klausydamas ir kalbėdamas pratinasi suklusti, išgirsti bei suprasti, ką pasakė kitas. Taip mažylis mokosi kalbėti, nes jis kartoja išgirstus žodžius. Taip pagausėjo tariami žodeliai mugė, Kaziukas, Kazys, verba, paukštis, pelėda, varna, kiškis, meška, lapė, lėktuvas, apyrankė. Tik pastaruosius tarė ,,uvas‘‘, ,,ankė‘‘. Tačiau kiekvienas mažylis savitai, originaliai, pagal savo galimybes kartojo žodžius paskui pedagogus ar tėvelius. Pasak mokslininkų pedagogų, psichologų mažiems vaikams meninės veiklos yra jutiminės patirties, kuri sukuria kūrybiškumo ir grožio suvokimo pagrindus. Todėl ir aiškinama, kad pats kūrybinis procesas yra svarbiau, negu rezultatas.

 

Pasiruošimo „Kaziuko mugei“ suplanuotos veiklos tikslą pasiekė, uždavinius įgyvendino. Pasitelkiant informacines technologijas apie tai paskelbta įstaigos ir lopšelio grupių virtualioje erdvėje. Gal ir atsiprašome, kad taip suvėlavome pasidalinti su kitais besidominčiais ar vienminčiais aptarinėjama tema. Jau praėjo beveik mėnuo nuo sumanytų veiklų įgyvendinimo. Tačiau vis apie tai reflektuojama su ugdytiniais laisvalaikiu, nes stebimi vykdytų veiklų grupėje vaizdai pagal vaikučių pageidavimus. Patobulintos bendrosios ir bendrakultūrinės kompetencijos, ypač praturtėjo socialiniai, aplinkos pažinimo, komunikavimo, pilietiškumo, meninės veiklos pradmenys, formavosi ugdytinių šeimų ir ikimokyklinio ugdymo įstaigos pozityvus bendravimas, geras sutvirtėjęs tarpusavio ryšys, kuris tapo tikru turiningos partnerystės bruožu ateičiai.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.