Kaip suderinti pasakų skaitymą su STEAM veiklomis

Laura Bajoriūnė
,
Šiaulių l.-d. „Pasaka“ socialinė pedagogė ekspertė, eTwinning programos ambasadorė Šiaulių regione
Mireta Visockienė
,
Šiaulių l.-d. „Pasaka“ vyr. ikimokyklinio ugdymo pedagogė

Į ikimokyklinį ir priešmokyklinį ugdymą vis dažniau integruojant STEAM idėjas, neretam pedagogui kyla klausimas, kaip STEAM ugdymą padaryti dar įdomesnį, dar patrauklesnį vaikui? Stebint, kad šiuolaikiniai vaikai sunkiai išklauso pasakas iki galo, vėl kyla klausimas, ar galima pasakas priartinti prie vaiko? Užduodant tokius ir panašius klausimus, rugsėjo mėnesį kilo mintis sujungti pasakų skaitymą su STEAM veiklomis, įgyvendinant tarptautinį eTwinning projektą „STEAM pasakose“ (angl. „STEAM in Fairy tales“). Pagrindinis projekto siekis buvo tradicines bei pasaulyje gerai žinomas pasakas sujungti su inovatyviu ir kūrybišku STEAM ugdymu.

 

Projekto partneriais tapo vaikai ir pedagogai iš Lietuvos, Turkijos, Ispanijos bei Bulgarijos. Jau projekto pradžioje su partneriais sutarėme, kad pasakas, kurios bus sujungtos su STEAM idėjomis, parinks ne pedagogai, o vaikai ir tėvai. Tad pačią pirmąją projekto savaitę vaikai ir tėvai gavo namų užduotį: kiekvieną vakarą skaityti vaikų mėgstamiausias pasakas ir jų pavadinimus žymėti iš anksto paruoštoje formoje. Tą patį darė ir vaikai Bulgarijoje, Ispanijoje, Turkijoje. Po savaitės pasakų pavadinimais užpildytas formas vaikai atsinešė į darželius bei mokyklas ir buvo išrinktos populiariausios skaitytos pasakos. Jos ir buvo jungiamos su STEAM idėjomis.

 

Spalio–lapkričio mėnesiais su Šiaulių lopšelio-darželio „Pasaka“ ugdytiniais skaitėme „Bjaurųjį ančiuką“, „Vilką ir 7 ožiukus“, „Snieguolę ir 7 nykštukus“, „Tris paršiukus“, „Gražuolę ir Pabaisą“, lietuvių liaudies pasakas „Dangus griūva“, „Katinėlis ir gaidelis“, knygas „Kakė Makė ir netvarkos nykštukas“, „Kakė Makė ir dantukų fėjos puota“. Perskaitę pasakas, su vaikais atlikdavome STEAM veiklas, susijusias su skaityti tekstu: statėme namelius trims paršiukams, stebėjome, ar jie pakankamai tvirti, ar vilkas jų nenupūs, gaminome maišelius mamai ožkai ir spėjome, kiek obuolių galėtų tilpti į jį, savo spėjimą tikrinome, taip pat gaminome lizdus, kurie išlaikytų bent vieną Bjauriojo ančiuko kiaušinį, statėme pilis iš zefyrų ir dantų krapštukų Gražuolei ir Pabaisai. Stebėjome, kaip panašias veiklas vykdo mūsų partneriai užsienio mokyklose. Jų veiklos buvo be galo įdomios: vaikai gamino iš plastikinių šiaudelių muzikos instrumentus keliaujantiems Brėmeno muzikantams, „statė“ aukščiausią Pinokio nosį.

 

Projektui įpusėjus organizavome nuotolinį užsiėmimą vaikams ir tėvams, kurio metu skaitėme knygą „Kakė Makė ir netvarkos nykštukas“. Su vaikais aptarę, ką Kakė Makė turėjo padaryti, kad atgautų žaislus, pasiūlėme vaikams ir tėvams atlikti inžinerinį iššūkį – iš ausų krapštukų pastatyti labirintą, kuris turėtų pradžią ir pabaigą. Tokie interaktyvūs užsiėmimai tėvams ir vaikams suartina vaikus, tėvus ir pedagogus. Tėvai pamato, kuo jų vaikai gyvena ir užsiima darželyje.

 

Projekto metu vaikai turėjo visiškai naują bei įdomią patirtį: partneriai iš Turkijos organizavo nuotolinį pasakų vakarą, kurio metu Turkijos pasakų kūrėja Derya Yıldırım sekė vaikams pasaką apie bulvę ir pertraukėlėse su vaikais atliko įvairius imitacinius judesius, pirštų žaidimus. Vaikams buvo įdomu išgirsti turkų kalbą, paklausyti, kaip pasaką išraiškingai seka kitos šalies kūrėja, be to buvo smagu pamatyti vaikus, kurie taip pat dalyvavo projekte.

 

Projekto pabaigoje su partneriais buvome nusprendę keistis pasakomis ir STEAM iššūkiais. Turkijos darželis Šiaulių lopšelio-darželio „Pasaka“ ugdytiniams atsiuntė pasaką „Auksaplaukė ir trys lokiai“ ir STEAM iššūkį – pagaminti tris skirtingo tvirtumo kėdes, kurios išlaikytų Auksaplaukę. Vaikai su džiaugsmu priėmė iššūkį ir gamino kėdę iš Lego kaladėlių, iš tualetinio popieriaus ritinėlių bei kartono ir iš popieriaus. Ugdytiniai greitai suprato, kad popierinė kėdė Auksaplaukės neišlaikys ir ją reikės tvirtinti.

 

Projektas pateisino visus keltus lūkesčius: veiklos buvo inovatyvios, kūrybingos, atitinkančios šiuolaikinio vaiko poreikius, o svarbiausia – vaikai ir tėvai buvo aktyvūs projekto dalyviai.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Vienas komentaras