Kaip „paskaninti“ matematiką?

Mokyklinės matematikos paskirtis – garantuoti bendrą visuomenės narių matematinį raštingumą. Deja, kasmet valstybinių brandos egzaminų rezultatai vis blogėja. Viena iš priežasčių ta, kad mokiniai nesiruošia egzaminui, o tiesiog bando: „O gal pasiseks?“ Juk to egzamino taip reikia stojant į valstybės finansuojamą vietą. O kur motyvacija? Dažnai girdime: „Kam reikia lygčių, nelygybių, reiškinių pertvarkymų, išvestinių, integralų ir panašiai? Kur gyvenime galima tai pritaikyti?“ Taip manantys – teisūs.

 

Iš tiesų – matematinė abstrakcija ir simbolika nesudomins mokinio, jei jam neaišku, kam to reikia. A. Einšteinas rašė: „Man atrodo, kad ir sveikas plėšrus gyvulys netektų apetito, jei rimbu būtų verčiamas nuolat ėsti, net tada, kai nėra alkanas, ir ypač kai prievarta kišamas ėdalas – ne jo paties pasirinktas.“ Kaip pasiekti, kad matematikos „valgis“ būtų gardus? Kaip sužadinti mokinių „apetitą“ matematikai? Šiuos klausimus sau užduoda ne vienas matematikos mokytojas.

 

Yra tokių būdų. Jie veikia. Išbandyta. Vienas iš jų – sieti matematiką su realybe. Abstrakcija nesuvokiama, tad uždaviniai turi būti apčiuopiami, kad mokiniai suvoktų, jog tai gyvenime pravers. Dažniausiai taikoma matematikos veiklos sritis – geometrija. Jos taikymo galimybių begalė: namo statyba, buto remontas, kiemo tvarkymas, derliaus sandėliavimas, dovanų pakavimas šventiniu laikotarpiu ir panašūs dalykai.

 

Norėdami „paskaninti“ geometriją, pasirinkome fotografijų konkursą ir pavadinome jį „Matematika gamtoje“. Ne paslaptis, kad norėdami pailsėti, atgauti jėgas skubame į gamtą, kuri mus būtent tuo ir traukia – ten apstu geometrinių formų! Jos egzistuoja visai šalia mūsų, tik reikia pamatyti. Kokios tai formos? Taškas, tiesė, spindulys, atkarpa, kampas, trikampiai, keturkampiai, daugiakampiai, apskritimas, skritulys, prizmės, piramidės, kūgis, ritinys, rutulys; tiesių padėtis plokštumoje, erdvėje ir t. t.

 

Mes iškėlėme tokius projekto tikslus: sudominti mokinius geometrija, parodyti matematikos ryšį su kasdienybe, jos svarbą ir naudą, ugdyti mokinių kūrybiškumą, padėti supančioje aplinkoje atpažinti geometrines figūras ir matematines sąvokas, geriau jas suvokti.

 

Mokiniai gavo užduotį, savo artimoje aplinkoje pastebėti objektą, kuris primena matematinę sąvoką arba iliustruoja tam tikrą geometrinę formą, nufotografuoti jį, aprašyti matematiškai ir pateikti konkursui. Projekte dalyvavo 24 mokiniai iš penkių pirmųjų gimnazijos klasių. Pandemijos laikotarpiu pasirinkome projekto pristatymą nuotoliniu būdu bendradarbiavimo ir komunikavimo platformoje „MS Teams“. Projekto pristatyme dalyvavo ne tik mokiniai, bet ir tėveliai, mokytojai, klasių vadovai, svečiai.

 

Džiaugiamės, kad projekto pristatyme sutiko dalyvauti Trakų rajono savivaldybės merė Edita Rudelienė, gimnazijos direktorė Jolanta Martyncevienė, direktorės pavaduotojai ugdymui Valdemaras Jasiūnas ir Rita Sadovskienė. Svečiai negailėjo gražių žodžių projekto dalyviams ir organizatoriams, o rajono merė net pasiūlė nuotrauką į konkursą – Trakų miesto kalėdinę eglę, teigdama, kad konkurso dalyviai tikrai sudominti matematika, ir pažadėjo prizų. Pastebėta, kad ieškodami vaikai atranda savyje motyvaciją, ugdosi Mąstymo mokyklos įpročius, tokius kaip mąstymas apie mąstymą, viešojo kalbėjimo įgūdžiai, empatiškas klausymasis. Mokiniai sako, kad dalyvauti projekte buvo smagu, rasti ar atpažinti ir aprašyti matematinį objektą nebuvo sunku, dalyvavimas ir pristatymas patiko, ir jei būtų projekto tęsinys, vėl mielai dalyvautų. Beveik visi pažymėjo, kad dalyvavimas projekte paskatino domėtis matematika, tuo mes labai džiaugiamės.

 

Mokinių nuotraukas naudosime kurdami uždavinius. Tai dar viena išbandyta kūrybiškumo ugdymo forma. Tik šį kartą ji bus patrauklesnė, nes mokiniai jau prisilietė prie tos medžiagos – ji jau apčiuopiama. Planuojame projekto tęsinį. Šį kartą ieškosime dar daugiau matematikos gamtoje – siesime matematiką su fizikiniais reiškiniais. Tikimės platesnio dalyvių rato. Kviesime į projektą įsitraukti gimnazijos ar net Trakų miesto, o gal ir Trakų rajono bendruomenę. Konkurso pradžią numatome 2021 m. vasario 1 dieną.

 

Dėkojame visiems fotografijų konkurso bei virtualios parodos dalyviams ir lankytojams!

 

Projekto organizatoriai – Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos matematikos mokytoja metodininkė Danuta Debesienė ir Andrius Storta, matematikos mokytoja metodininkas.

 

Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos inf.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.