Kaip padėti mokiniams susikaupti?

Genovaitė Raščiuvienė, Virginijus Raščius
,
Kauno Prano Daunio ugdymo centro pedagogai

Praėjusių metų rugsėjo 14 d. su „Švietimo naujienų“ skaitytojais straipsnyje „Besišypsančio veiduko galia“ pasidalinome patirtimi, kaip švelninti didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių netinkamo elgesio apraiškas ir skatinti norą mokytis. Aprašėme kartu su vaikais pradinėse klasėse sukurtą veiksmingą skatinimo sistemą, kurią pavadinome „Veidukai“. Šį kartą – apie vieną iš detalių šioje sistemoje.

Padėti mokiniams nusiraminti ir susikaupti prieš pamoką bei kuo ilgiau išlikti dėmesingiems jos metu stengdavomės įvairiais būdais. Papasakosime apie vieną iš jų, kuris pasirodė esąs paprastas, veiksmingas ir kurį pamėgo mūsų mokiniai.

 

Labiausiai pasiteisino juostelės su užrašu „1 minutė tylos“ prilipinimas lentoje prie elgesio lentelės. (nuotrauką).

 

Daugumai mokinių, pasižiūrėjus į užrašą „1 minutė tylos“ nusiraminti ir dėmesiui sukaupti pakakdavo 10 sekundžių (kartais daugiau, o kartais kiek ir mažiau).  Dažniausiai tai priklausydavo nuo mokinių emocinės būsenos, nusiteikimo dalyvauti pamokoje, savijautos ir pan. Pasitaikydavo, kad kai kuriems mokiniams susikaupti padėdavo skaičiavimas iki 60…

 

Vien juostelės su užrašu „1 minutė tylos“ demonstravimas lentoje nebūtų buvęs veiksmingas. Svarbu tai, kad mokiniai žinojo, jog išlaukę tą minutę, t. y. pabuvę tyliai susikaupę, jie bus apdovanoti – lentoje, prie jų vardų bus padėti pliusai.

 

Jeigu naudojant kitus būdus vaikai nurimdavo lėčiau ir kiekvienas vis skirtingu laiku, tai šiuo atveju viskas vykdavo gana greitai ir efektyviai, ir dėmesį vaikams pavykdavo išlaikyti ilgesnį laiką. Akivaizdu, kad lakoniškas užrašas „1 minutė tylos“ lentoje  ir šalia  mokinių vardų parašyti pliusai turėjo puikų poveikį.

Buvo padarytos juostelės su užrašais „2 minutės tylos“, „3 minutės tylos“, „5 minutės tylos“,  „10 minučių tylos“, nes ne tik pamokos pradžioje, bet ir jos metu vaikams reikėjo padėti susikaupti ir išlaikyti sukauptą dėmesį, juos nuolat skatinti ir motyvuoti. Juostelės su užrašu, kiek laiko reikia laikytis tylos, buvo tvirtinamos lentoje pamokos metu, kai mokiniai atlikdavo užduotis savarankiškai. Juk reikėdavo susikaupti, netrukdyti sau ir kitiems, ir už tai mokinys ir vėl  gaudavo pliusą. Pavyzdžiui, juostelė „3 minutės tylos“ lentoje buvo dedama tada, kai užduoties atlikimas galėjo  užtrukti apie 3 minutes. Juostelė „5 minutės tylos“ – kai jai atlikti mokiniai galėdavo sugaišti apie 5 minutes.

 

Nors šie užrašai būdavo naudojami ne kiekvieną kartą, mokiniams jie patiko, jie patys jų pageidaudavo. Mokytojams sąmoningai ar nesąmoningai užtrukus padėti juostelę savarankiško darbo metu ir esant fonui, trukdančiam susikaupti, vienas iš mokinių atsistodavo ir, paėmęs juostelę nuo mokytojos stalo, padėdavo ją lentoje, garsiai pridurdamas „5 minutės tylos“, ir triukšmingieji mokiniai  nurimdavo.

 

Aprašytasis metodas yra vienas iš būdų, padedančių mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių dėl įvairių priežasčių, taip pat ir savireguliacijos (dėmesio ir aktyvumo) sutrikimo, sutelkti ir išlaikyti dėmesį. Apie tai esame rašę jau anksčiau. Taip, paprasti ženklai – taškai, pliusai ir minusai – gali padėti mokytojams ir mokiniams kurti klasėje palankią ugdymosi procesui atmosferą ir siekti pamokos tikslų.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *