Kai stebuklai tęsiasi gyvai…

Aurelija Dirginčienė
,
Šiaulių „Juventos“ progimnazijos pradinių klasių mokytoja

„Nordplus“-„eTwinning“ projektas „Stebuklai mokslo šalyje“ iš virtualios realybės persikėlė į tikrą erdvę. Mokytojos Sandra Abalikštienė, Diana Gedminienė ir aš, Aurelija Dirginčienė, prasidėjus mokinių rudens atostogoms lankėmės Vardės Sct. Jacobi mokykloje Danijoje, kur susirinko mokytojai iš Norvegijos, Latvijos, Islandijos, Lietuvos ir Danijos.

 

Pirma diena buvo labai darbinga, iš pradžių visi dalyviai prisistatė, pasakojo apie save, savo mokyklą, miestą, dėstomą dalyką ir šalį, iš kurios atvyko. Danijos Sct. Jacobi mokykloje mokosi apie 500 mokinių, dirba 44 mokytojai. Mokyklą, skaičiuojančią vienuoliktus metus, lanko priešmokyklinukai ir 1–9 klasių mokiniai. Visose klasėse dirba mokytojas ir pedagogas, padedantis pamokoje. Pradinių klasių korpuse kiekvieną dieną lankosi savanoriai (miestelio bendruomenės senjorai), kurie budi bendroje pradinukų erdvėje ir padeda vaikams spręsti emocinius, socialinius sunkumus, – tokia danų patirtis mums buvo naujiena. Žavėjomės mokomųjų priemonių gausa, bendruomenės bendravimu ir bendradarbiavimu. Mokykloje vykdoma daug integruotos veiklos, vyresniųjų klasių mokiniai mokosi spręsdami problemas per kelių mokomųjų dalykų prizmes. Ugdymo įstaiga siekia, kad jos biblioteka taptų pagrindine erdve, kurioje ir mokomasi, ir bendraujama.

 

Vyko intensyvios derybos dėl tolesnio projekto, jo terminų ir įsipareigojimų vykdymo. Ne taip paprasta suderinti „Nordplus“ veiklas, kurios vyksta per tiesioginius susitikimus, ir „eTwinning“, vykstančias virtualiai. „eTwinning“ ne vienam tapo kietu riešutėliu – teko aiškinti, konsultuoti, drąsinti kolegas iš šalių partnerių. Pasibaigus veikloms mokykloje partnerių susitikimas buvo perkeltas į populiariausias Danijoje edukacines erdves „Lego House“ (lego namus). Čia antradieniais ir ketvirtadieniais durys atveriamos tik mokinių edukacijoms, mokymosi užsiėmimai vyksta per žaidimą. Erdvės suskirstytos į keturias zonas: raudonojoje zonoje ugdomas kūrybiškumas, mėlynojoje stimuliuojami pažintiniai įgūdžiai, geltonojoje – emociniai pojūčiai, o žaliojoje – socialiniai įgūdžiai.

 

Antra diena Danijos mokykloje buvo ne mažiau įspūdinga. Stebėjome ir aktyviai dalyvavome chemijos (7 kl.) ir gamtos mokslų (4 kl.) pamokose. Su septintokais kūrėme cheminių elementų molekulinius modelius ir išbandėme, kaip susidaro elektros krūvis ir kaip jis veikia šalia esančius. Su ketvirtokais atlikome bandymus su magnetais. Pamokos trukmė – pusantros valandos, tiek trunka gamtos mokslų pamokos. Nei mokytojai, nei mokiniai neskuba, mėgaujasi atlikdami užduotis ir įsisavindami žinias. Mokyklos pavaduotoja Line supažindino su mokyklos vidaus tvarka, vykdomais projektais, eksperimentais. Susipažinome tik su Vardės regionui sukurta elektronine erdve, jo specifika. Šioje mokykloje mokosi 26 tautybių mokiniai. Mokyklos siekiamybė, kad vaikai čia jaustųsi saugūs, ramūs, bendrautų ir bendradarbiautų, padėtų vieni kitiems išmokti kalbą.

 

Pamokos čia, kaip ir pas mus, prasideda aštuntą valandą. Skirtumas tik tas, kad vaikai, kurie gyvena arti (iki 2 km nuo mokyklos), privalo į pamokas atvažiuoti dviračiais, nuo ketvirtos klasės nei autobusu, nei tėvelių automobiliu atvykti nebegali. Stebėjome ir dalyvavome įdomiose bandymų veiklose, kurias pristatė ir organizavo partneriai iš Latvijos. Po pamokų vyko diskusijos apie ugdymą, Danijos švietimo sistemą. Susipažinome su mokymosi ir elgesio sunkumų turinčių vaikų ugdymu: danų mokytojai įsitikinę, kad vienas ar keli netinkamai besielgiantys mokiniai neturi teisės trukdyti dirbti ir mokytis kitiems.

 

Penktadieniai skirti veikloms lauko klasėje. 8 valandą vaikai jau stovi mokyklos kieme, išsirikiavę po du. Tai įprasta. Trečiokai ir ketvirtokai dirba grupelėmis. Šįkart jie gavo užduotis surasti gluosnį, mokėsi drožti su peiliais šakeles, lauže pasigamino anglinius pieštukus, kuriais vėliau piešė, taip pat ant laužo kepė skanumynus. Tolesnės veiklos buvo skirtos mokytojams, projekto dalyviams: kartu su mokytoju Troyliu atlikome įvairius cheminius bandymus.

Savaitė Danijoje pralėkė greitai, į mokyklą parsivežėme puikius įspūdžius. Tikimės, kad ne vieną idėją panaudosime savo mokykloje.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.