Kai klasėje apsilanko žymūs pasaulio žmonės

Aurelija Dirginčienė
,
Šiaulių „Juventos“ progimnazijos pradinių klasių mokytoja

Taip, tai pasaulio pažinimo pamokos tema 4 klasėje. Taip, tai pamoka, kuri netelpa rėmuose ir siejasi su lietuvių kalba, matematika, daile ir technologijomis. Ketvirtokai burtų keliu rinkosi pasaulyje garsius dailininkus, mokslininkus, kompozitorius. Vaikai ne tik apie juos paruošė pristatymus, bet ir kitais būdais stengėsi perteikti informaciją apie įžymybes. Taip pat aiškinosi jų kilmę, šalį, kuri gali didžiuotis turėdami šiuos genijus.

 

Štai Dominyka kartu su K. Donelaičiu „budino svietą“, Aistė garsino poetę J. Vaičiūnaitę, Arnas, remdamasis Einšteinu, demonstravo elektros poveikį daiktams ir kartu su Marku visus pakvietė į mokslininko laboratoriją. Vytautas, pristatydamas mokslininką Teodorą von Grotthusą, inscenizavo, kaip von Grotthusas darbuojasi gamtoje ir laboratorijoje. Justinas pristatė Šekspyrą (pasirodo, visi klasės draugai jau buvo girdėję apie garsiąją tragediją „Romeo ir Džiuljeta“. Tiesa, kol kas vaikų pažintis su kūriniu remiasi animaciniu filmuku.

Domantas ir Elzė D. savo darbą skyrė J. S. Bachui – pavaizdavo muziką kuriantį kompozitorių. Amelija mus nukėlė į Jungtinę Karalystę, kurioje R. Trevithickas 1804 m. pristatė pirmąjį garvežį, naują transporto priemonę, atvėrusią naujas galimybes keliautojams. Paskui visa klasė vaizdavo geležinkelį, juo riedantį traukinį ir vieningai tūtavo traukiniui sustojus…

 

Į Vincento van Gogo ir Leonardo da Vinčio dirbtuves kvietė Gabija, Mėta, Markas. Vieni „dirbo“ pozuotojais, kiti – žymiaisiais dailininkais. Na, o Elzė B. stengėsi supažindinti mus su Č. Darvino teorija. Vaikai sužinojo ir apie Niutoną, patys išbandė žemės traukos dėsnį. Įsitikino – lengvas, sunkus, itin lengvas, vos pakeliamas daiktas visada pasieks Žemės paviršių. Tik klevo lapelis ar balionas tai padarys vėliau nei tinklinio kamuolys ar teniso kamuoliukas. Kodėl? Atsakymą ketvirtokai žinojo 100 proc. Susipažinę su Niutono III dėsniu ir įjungę inžinerinį mąstymą, naudodami tuščius plastikinius butelius, dėžutes ir kitus indelius, ketvirtokai pasigamino automobiliukus, lėktuvėlius. Gamybos procese kilo nemažai klausimų. Kad mūsų transportas riedėtų, reikia ratų. Kad ratas suktųsi, kai kam reikėjo pasukti ir galvelę. Tačiau visų transportas rieda! O panaudotas dekoravimas visus automobiliukus padarė dar patrauklesnius. Pūsdami balioną vaikai didino slėgį jo viduje, taip sukaupdami potencines energijas. Automobiliai judėjo! Kieno judėjo toliau, kieno greičiau?

 

Dar vienas mokslininkas, su kuriuo susipažino ketvirtokai, tai Archimedas ir jo sunkio jėga, į viršų kelianti jėga. Išbandėme. Du panašios masės apelsinai, įmesti į indą su vandeniu, plūduriuoja. Nulupus vieną – jis paskęsta. Kodėl? Tai ir reikėjo išsiaiškinti mokinukams. Į kitą vandens pripildytą indą įleidome alyvuogių indelį, kurio masė 350 gr, du limonado indelius (vieno masė 351 gr, o kito – 352 gr). Alyvuogių indelis nėrė tiesiai į dugną, o limonadai plūduriavo paviršiuje. Kodėl?

 

Ar viskas pamokoje pavyko? Tikrai ne. Ketvirtokai dar tik mokosi savarankiškai ieškoti informacijos, ją atsirinkti, paruošti skaidres, jų neperkraunant medžiaga ir nekopijuojant, mokosi savais žodžiais perteikti tai, kas svarbiausia. Dar laukia įdomus ir ilgas pažinimo kelias. Staiga paleidus ranką nuo prie automobiliuko pritvirtinto baliono oras, išeidamas iš baliono, privertė mūsų transporto priemones judėti. Kiek džiaugsmo, supratus, kad atliktas mokslinis bandymas!

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.