Ką žino menininkai?

Laima Gužienė
,
Kauno rajono Šlienavos pagr. m-klos technologijų ir tikybos mokytoja

Daugelis yra pastebėję ir nusišypsoti, ir susimąstyti skatinantį užrašą ant Vilniuje esančio Šiuolaikinio meno centro (ŠMC) sienos: „Kiekvienas yra menininkas, bet tik menininkai tai žino“, ši mintis įkvėpė ir mus.

 

Sužinoję, kad Vilniaus kolegijos Menų ir kūrybinių technologijų fakulteto Mados dizaino katedros dėstytojai įgyvendina gražią tradiciją – švietimo įstaigas kviečia dalyvauti įvairiuose edukacinių programų renginiuose, mes, Inga Gervienė (etikos mokytoja) ir Laima Gužienė (tikybos ir technologijų mokytoja), nusprendėme pasinaudoti galimybe ir pasikviesti į pamokas svečią.

 

Taigi, vasario 5 dieną Kauno rajono Šlienavos pagrindinės mokyklos penktų, šeštų ir septintų klasių mokiniai dalyvavo integruotoje technologijų ir dorinio ugdymo pamokoje „Kūrybiškumo paieškos“. Pamokos viešnia – Vilniaus kolegijos Mados dizaino katedros lektorė – Jolita Raupeliene.

 

Ši pamoka išsiskyrė spalvų, vaizdų, įkvepiančių reginių, netikėtų meninių posūkių ir kūrybinių sprendimų gausa. Svarbiausia, anot pamokos viešnios, kūrybos laisvė, nes „visi gimstame drąsūs ir kūrybingi, o nekūrybingi būti išmokstame.“ Kūrybiškumo paieškas dėstytoja J. Raupelienė pradėjo pasitelkdama vaizdines priemones, kurios atskleidė įvairiausias kūrybos temas: nuo paprastų, tokių kaip taškas, linija, iki labai sudėtingų, t. y. kultūrinės, filosofinės ir ekologinės. Aptartos istorinio kostiumo interpretacijos, taip pat etnografiniai ir tautiniai motyvai, remiantis atskirų tautų kultūra, architektūra, menu, ekologija ir etiniais klausimais.

 

Labai originaliai pateiktos mintys ir emocijos apie virusą bei jų vizualinis apipavidalinimas, rasti įtaigių kūrybinių sprendimų. Mokiniai išgirdo apie garsiausių pasaulyje menininkų, tokių kaip: Viviana Vestvud (Vivienne Westood), Jajoi Kusama (Yayoi Kusama) ir Gustavas Klimtas (Gustav Klimt), darbus. Susipažinome su Vilniaus kolegijos studentų darbais ir kūrybiškumo paieškų metodais, taikant emocijas, koncepcijas, raktinius žodžius ir asociacijas.

 

Na, o ar ši netradicinė pamoka su viešnia iš Vilniaus kolegijos buvo įdomi mokiniams, ar patiko, ir kokį paliko įspūdį, kviečiame paskaityti dorinio ugdymo ir tikybos pamokas lankančių mokinių išsakytas mintis:

 

„Ši pamoka atgaivino mano norą piešti, nes dažniausiai nuvertindavau save, kad nepavyksta kažko nupiešti, bet dabar tikrai atgaivino mano sielą į geresnę ir pozityvesnę pusę.“

 

„Man labai giliai į širdį įkrito viešnios žodžiai, kad norėdami sukurti kažką naujo, dar negirdėto ir nematyto, turime praplėsti savo ribas, tam reikia sukurti naujas neuronų jungtis smegenyse. Tik įdomu, kaip tai padaryti? Turbūt nelengva…“

 

„Sužinojau, kad jei sudėtingesnė tema, reikia minčių analizės, eksperimento, formos, spalvos ir tekstūros paieškų, o tam labai padeda emocijų lenta arba raktiniai žodžiai. Šią taktiką savo kūryboje būtinai išmėginsiu.“

 

„Labiausiai sužavėjo tai, kad gamtos kūriniai labiausiai įkvepia kūrybai. Meno dirbinius ir jų dizainą galima sukurti žiūrint į vabalus, drugelius, gyvūnus. O už tai nieko nėra nuostabiau. Sužinojau, kad tą patį žodį kiekvienas žmogus gali matyti, suvokti, vaizduoti ar jausti skirtingai. Pavyzdžiui, žodis „virusas“, vieniems – tai yra baimė, kitiems pyktis ir agresija, o dar kitiems laikinumas ir nesaugumas. O kaip skirtingai studentai pavaizdavo tą virusą! Pamoka man labai patiko!“

 

„Mano nuomone, šis pristatymas man patiko, nes panašaus pristatymo, kuris taip atskleistų kūrybos laisvę, aš nesu nei girdėjęs, nei matęs, o dabar supratau, kad menas gali tapti visu tuo, ką mes darome.“

 

„Menininkai, kaip mokslininkai – ieško ieško ir išreiškia. Labai patiko, kaip žodis „virusas“ įkvėpė idėjų, o tuomet buvo sukurta kolekcija.“

 

„Po šios pamokos imu galvoti, kad menas gali būti ir sąmoningas, ir netgi smagus užsiėmimas.“

 

„Suvokiau, kaip vaizduotės dėka, keičiamas meno pasaulis ir imu tikėti, jog ir aš galiu kurti, tik turiu pradėti.“

 

„Po pamokos supratau, kad tai, ką regime gamtoje, namuose, žmonėse – galimybė kūrybai.“

 

„Noriu paklausti, ar tiesa, kad menas – tik žmogaus vaizduotės padarinys?“

„Kūryba ir menas lig šiol man buvo priešas numeris vienas, o štai po dėstytojos paskaitos supratau, jog kūryba gali būti įkvėpimo šaltinis.“

 

„Iš manęs ištraukė nusistovėjusį požiūrį į SAVE, maniau, jog nesu gebanti kurti, o dabar galvoju kitaip.“

 

„Labai lauksiu daugiau tokių netradicinių ir nepaprastai įdomių pamokų. Tiesiog atsigauna širdis ir labiau spindi akys.“

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.