Ką nuveikti, kad būtų įdomu ikimokyklinukui?

Justina Valančienė
,
Klaipėdos l.-d. „Dobiliukas“ direktoriaus pavaduotoja ugdymui
Sandra Jašauskienė
,
ikimokyklinio ugdymo mokytoja-metodininkė

Kaip įtraukti ir sudominti šiuolaikinį vaiką? Tai klausimas, kuris kirba kiekvieno mokytojo mintyse. Kas įdomu ir patrauklu vaikui pasaulyje, kuriame tiek daug visko, kas sužadina jo smalsumą, atkreipia dėmesį ir leidžia rinktis tarp to patinka ar nepatinka, noriu ar nenoriu, smalsu ar nuobodu. Iš tiesų toje pasirinkimų gausoje neretai vaikas ir pasiklysta, tad mokytojas darželyje tampa vedliu, įkvepiančiu vaikus domėtis, smalsauti, pažinti, kurti, atrasti, bandyti ir nebijoti klysti.

 

Klaipėdos lopšelyje-darželyje „Dobiliukas“ mokytojai organizuoja daug ir įvairios veiklos, sukurdami sąlygas vaikams per savo patirtį, per savo pojūčius, išreikšti save skirtingai, kadangi sukurta aplinka yra atvira įvairiems vaikų bandymams.

 

 

Kūrybiškos idėjos vaikų veiklai, sudominusios mūsų ikimokyklinukus:

 

Veikla „Raktinis žodis – obuolys“

Vaikai ridena, žaidžia įvairius mėtymo žaidimus su obuoliais, kuria obuolių mozaiką. Per žaidimą ikimokyklinukai atkreipia dėmesį į obuolio savybes, jas apibūdina pagal savo turimą kalbinę patirtį. Vaikai pastebi, kad visi obuoliai yra skirtingi, nė vieno vienodo, nė vieno tokio pat. Pasiūlome vaikams su padidinamuoju stiklu, spalvotomis mentelėmis tyrinėti obuolį, kurti erdvines kompozicijas pagal savo fantaziją ir jas eksponuoti pasirinktoje erdvėje ant skirtingos faktūros daikto (ant veidrodžio, ant pasirinktos spalvos, dydžio popieriaus, ant medžiagos ir pan.). Veiklos metu vaikai netiesiogiai, vadovaujant suaugusiajam, tyrinėja, vardija matomus obuolio požymius. Pakviečiame vaikus kūrybai: ant veidrodžio piešti obuolius. Momentinę vaikų kūrybinių darbų ekspozicijos parodą surengiame ant laiptų, vedančių į grupę.  Veiklos metu sužadiname vaikų norą domėtis, tyrinėti, pastebėti ir įvardinti obuolio savybes, ugdytis kritinį mąstymą.

 

Veikla „Šiltos ir šaltos spalvos, raidės ir garsai“

Pakviečiame vaikus „pažaisti“ su spalvomis, jas atrasti pasislėpusias grupės erdvėje (spalvotos skarelės, spalvoti popieriaus lapai). Po to atkreipiame vaikų dėmesį, kad raidės ir mūsų tariami garsai, taip pat gali būti šilti ir šalti. Skatiname vaikus vėl samprotauti, dalintis savo mintimis. Pasiūlome vaikams iš stebuklingo lagamino, esančio rato viduryje, išsitraukti po kortelę su patinkančia raide. Kad vaikams būtų suprantamiau, aptariame, kas yra garsas ir raidė. Pasiūlome vaikams su išsitraukta raide sugalvoti žodį ar kokį garsą, kurį ta raidė slepia, ir jį pavaizduoti judesiu. Klausomės įvairiai skambančių muzikos garsų ir juos apibūdiname pagal spalvą. Po to pakviečiame vaikus į veiklai paruoštą erdvę kūrybai, pasigaminti po norimą raidę (su washi lipnia plėvele, akvarele bei druska). Ši veikla skatina vaikų kūrybinį, loginį mąstymą, padeda jiems įsiminti / pažinti raides ir garsus, lavina aktyvųjį ir pasyvųjį žodyną, smulkiąją motoriką.

 

Veikla „Meno galeriją kuriame patys“

Pakviečiame vaikus meno galeriją susikurti toje erdvėje, kuriose mes esame kasdien – grupėje. Kūrybai vaikams suteikiame galimybę rinktis įvairias meninės raiškos priemones ir kurti pasirinktinai vieniems, poroje ar su draugais savo meno kūrinius. Sukurtus kūrinius eksponuojame grupės erdvėse. Šios veiklos metu kiekvienas vaikas veikia ir įsitraukia savarankiškai, o mokytojas atsitraukia nuo vadovavimo, bet pereina į skatintojo ir konsultanto, stebėtojo poziciją. Mokytojas stebi ir įsitraukia tik tą akimirką, kai jaučia, jog vaikui reikalinga pagalba ar paskatinimas. Veikla suteikia galimybę ugdytis kiekvieno vaiko estetiniam suvokimui.

 

Veikla „Kūrybinės dirbtuvės, ateljė“

Pasirinktai kūrybinei veiklai sumodeliuojama vieta, priemonės ir situacija. Vaikams pateikiame idėją kūrybinei veiklai (pavyzdžiui, „Sukurk paukštelį!”, „Pastatyk bokštą“, „Žmogaus siluetas“ ir kt.) ir jie, turėdami daug ir įvairių priemonių, kaip tai padaryti turi sugalvoti patys. Netikėtos, kontrastingos, „nederančios“ medžiagos išprovokuoja kūrybos procesą. Ši veikla suteikia galimybę vaikams kurti, fantazuoti ir improvizuoti pasirinktomis medžiagomis pagal savo sumanymą.

 

Veikla „Ypatinga šventė kitaip“

Kiekvieno vaiko gimtadienis – ypatinga šventė, kurią mes organizuojame su linksmybėmis, bet be vaišių. Kaip sukurti šventę vaikui keletas pasiūlymų: gimtadienio lagaminas, balionų pūtimas ir jų dekoravimas, gimtadienio karūna, gimtadienio pasakos sekimas, dainos, šokiai, žaidimai, kolektyvinis gimtadienio dovanos kūrimas. Toks gimtadienio minėjimas suteikia daug džiaugsmo kiekvienam, o gimtadienį švenčiančiam vaikui skiriamas ypatingas dėmesys.

 

Pateikiame 5 idėjas, kurios tikimės bus įdomios ikimokyklinio ugdymo mokytojams, jų tėveliams ir jie norės jas patys išbandyti su savo vaikais.

 

 

Suteikime galimybę vaikams kurti, improvizuoti, matyti ir kurti grožį savaip. Prisiminkime, kad vaikai iš prigimties yra kūrybiški.

 

Mes manome, kad kūrybišku gali jaustis ir būti kiekvienas. Linkime kūrybinių idėjų ir vidinės laisvės!

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.