Janoniečių pilietiškumo, demokratijos ir krepšinio pamokos Baskų krašte

Kristina Murauskienė
,
istorijos mokytoja, projekto koordinatorė

„Erasmus+“ projektas „More Participatory Democracy, More Active Citizenship“ Šiaulių Juliaus Janonio gimnazijoje vykdomas su partneriais iš Agrupamento de Escolas Camilo Castelo Branco, Vila Nova de Famalicão (Portugalija) ir IES URBI BHI, Basauri (Ispanija). Vasario 21–26 d. septyni gimnazistai ir dvi mokytojos vyko į ketvirtąjį partnerių  susitikimą Ispanijos Baskų krašte, Bilbao mieste. Susitikimo tikslas – pagilinti žinias apie ES parlamentinę demokratiją, šiandieninį demokratinių valdymo procesų vystymąsi, ugdytis sprendimų priėmimo ir problemų sprendimo įgūdžius.

 

Projekto veiklos tradiciškai prasidėjo nuo ekskursijos po mokyklą, šalių partnerių (Lietuvos, Ispanijos, Portugalijos) pristatymų, pažinties su veiklomis ir žaidimais. Pirmosios dienos popietė buvo skirta susipažinti su Bilbao miestu: jo istorija, architektūra, muziejais. Didžiausią įspūdį paliko apsilankymas Gugenheimo muziejuje. Kontrastas tarp švelnumu ir trapumu dvelkiančios gigantiškos gėlių kompozicijos ir titano tvirtovės dar kartą patvirtino, koks įvairus gali būti menas.

 

Antroji veiklų diena prasidėjo Ispanijos, Portugalijos ir Lietuvos politinių sistemų pristatymais. Vyko debatai, per kuriuos projekto dalyviai demonstravo gebėjimą kritiškai mąstyti, socialinių problemų sprendimo procese naudoti įgytas įvairių socialinių mokslų žinias. Po pietų vykome į Vitoriją-Gasteisą, Baskijos regiono sostinę. Aplankėme Baskų parlamentą, kurį sudaro 75 deputatai, išrinkti pagal proporcingo atstovavimo sistemą. Pažintis su Baskų sostine vyko aplankant katedrą, miesto aikštę, Baskijos universitetą. Projekto dalyvių, o ypač lietuvių, laukė siurprizas – susitikimas su Vitorijos „Baskonia“ krepšinio klubo žaidėju, janoniečiu Roku Giedraičiu. Rokas papasakojo apie savo karjeros kelią, pasidalijo mokyklinių metų prisiminimais, gimnazijai padovanojo savo krepšinio klubo marškinėlius, nusifotografavo su projekto dalyviais. Mokiniai ir mokytojai buvo sužavėti klubo atstovų sudaryta galimybe apsilankyti Fernando Buesos arenoje ir suorganizuotu susitikimu su Roku.

 

 

Trečioji diena prasidėjo veiklomis, kurios ugdė gebėjimus suprasti žiniasklaidos daromą įtaką visuomeniniams ir politiniams procesams, mokėjimą kritiškai vertinti informacijos šaltinius. Veiklų metu sužinojome ir apie prasidėjusią Rusijos invaziją į Ukrainą. Ši žinia privertė susimąstyti ir vertybėmis pagrįsti savo elgesį. Tai virto Ukrainos palaikymo akcija – projekto dalyviai sustojo ratu, susikibo rankomis, išreikšdami vienybę su ukrainiečių tauta. Paskui vykome į Gernikos miestą, kurį 1937 m. balandžio 26 d., Ispanijos pilietinio karo metu, jungtinės vokiečių ir italų aviacijos pajėgos subombardavo. Šio įvykio tema dailininkas Pablas Pikasas nutapė savo žymųjį paveikslą „Gernika“. Aplankėme Taikos muziejų, slėptuves, Sandraugų rūmus, Gernikos ąžuolą. Mintimis vis grįždavome į Ukrainą, tikėdami demokratinių jėgų pergale. Dieną baigėme viešnage Bermeo miestelyje.

 

Ketvirtoji veiklų diena buvo skirta ugdyti supratimui, kad daugelį problemų gali ir turi spręsti aktyvi visuomenė, kurios kertinė ašis yra veiklus pilietis. Mokiniai dalijosi savo patirtimi mokinių savivaldos veiklose. Grupės darbuose pateikė mokinių savivaldos tobulinimo idėjas. Bilbao simfoninio orkestro muzikantai surengė koncertą, kurio metu buvo skirtas muzikinis kūrinys kovojančiai už savo laisvę Ukrainai. Diena baigėsi projektinių veiklų įsivertinimu ir sertifikatų įteikimu.

 

Per savaitę netrūko tiek edukacinių, tiek kultūrinių veiklų. Mokiniai, gyvendami baskų šeimose, turėjo galimybę iš arčiau susipažinti su baskų gyvenimo būdu, kulinariniu paveldu. Susitikimo metu įgyvendintos veiklos pagilino mokinių pilietiškumo, užsienio kalbų, tarpkultūrines kompetencijas, paskatino aktyvesnį jaunimo dalyvavimą bendruomenės ir visuomenės procesuose. Trumpa kelionė baigėsi, bet patirti įspūdžiai ir įgyta patirtis išliks visam gyvenimui. Dalyvaudami projektuose tampame atviresni kitoms kultūroms, brandesni, savarankiškesni, atsakingesni, praplečiame akiratį, susirandame naujų draugų.

 

„Erasmus+“ projektas „More Participatory Democracy, More Active Citizenship“ (2019-1-PT01-KA229-061433_2).

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.