Išmaniųjų technologijų nauda ir žala vaikams

Natalija Zabolevičienė
,
 l.-d. „Atžalėlės“ vyr. mokytoja

Kad ir kaip grėsmingai mums atrodytų naujausios technologijos, jų išvengti niekaip negalėsime. Technologijos nuolat tobulėja, ir kas mums atrodo tik fantazija, po kokio dešimtmečio jau taps realybe.

 

Turime atkreipti dėmesį ir nepamiršti, kad tėvai ir mes, pedagogai, privalome vaikams išaiškinti ir leisti ribotai naudotis technologijomis. Protingas ribojimas naudojant technologijas daro vaikams ir teigiamą poveikį, padeda kurti, bendrauti, atrasti ir kt. Taip pat jos atskleidžia vaikų kūrybiškumą, išmanus jų naudojimas leidžia įvaldyti naujus įgūdžius, mokymosi metodus. Yra didelis skirtumas tarp bereikšmio naršymo ir produktyvios veiklos internete.

 

Štai kokius teiginius galite rasti įvairiose rekomendacijose, susijusiose su ekrano laiku: vaikai iki 2 m. amžiaus neturėtų leisti laiko prie ekrano. Nuo 2 iki 12 metų – 1 valanda, o paaugliams ir suaugusiems – 2 valandos per dieną („Mayo Clinic Health System“, JAV rekomendacija).

Paskatinkite vaikus kartu nustatyti protingą – sveiką ribojimą naudotis technologijomis galima:

  • Įtraukite juos planuojant, kiek laiko galima praleisti internete, kokiu dienos metu ir kokiose platformose. Nustatykite laiką „be ekranų“ ir vietas namuose, kur ekranais nesinaudojama. Augant vaikams, peržiūrėkite šiuos sprendimus ir suteikite vis daugiau atsakomybės reguliuoti ekranų laiką savarankiškai.
  • Venkite ekrano laiką naudoti kaip apdovanojimą. Tai tik sureikšmina laiką prie skaitmeninio įrenginio ir jis tampa siekiamu, svarbesniu už bet kokią kitą veiklą.
  • Būkite pavyzdžiu. Vaikai jus kopijuoja, tad jeigu savo ekranų laiką ribojate, vaikams bus lengviau padaryti tą patį.

 

Ryto rato metu mes su vaikais aptarinėjome, kokia nauda žmogui yra naudojant technologijas (mobiliuosius telefonus, kompiuterius) ir kaip galima pakenkti savo organizmui, sveikatai. Buvo smagu, kad daugelis vaikų paminėjo, kad tėveliai neleidžia naudotis telefonu ar kompiuteriu tiek, kiek nori patys vaikai. Išsakydami savo mintis, nuomones, vaikai paminėjo, kad kartais tėvai leidžia paskambinti savo seneliams arba draugams. Kilo mintis pasiūlyti vaikams pagaminti savitą telefoną ir paskambinti draugui. Mano tikslas(ai) buvo atkreipti vaikų dėmesį, kaip reikia mandagiai pasisveikinti ir atsisveikinti su pašnekovu, kalbant vienas su kitu gebėti užduoti vienas kitam kuo daugiau klausimų (tai ne tik skatina vaiką mąstyti, bet ir turtiną žodyną. Taip pat vaikai supranta kitų kalbėjimą, lavina natūraliai kalbėtis išreiškiant minčių esmę, išreikšti patirtį, išgyvenimus, intuityviai jausti kalbos grožį).

 

Kaip teigia psichologė dr. Monika Skerytė-Kazlauskienė, tuometinio Lietuvos edukologijos universiteto Žaidimo tyrimų laboratorijos mokslo darbuotoja,Svarbu galvoti apie tai, vietoje ko naudojami telefonai ir kam jie naudojami, kokiems tikslams. Jei susisiekti su tėvais, draugais, palaikyti ryšiui, paskirti susitikimą – tuomet tai puiki ryšio priemonė. Nufotografuoti patikusį vaizdą ir pasidalinti juo su draugais – puiku. Pasiklausyti kartu patikusios muzikos, susirasti informacijos – visa tai praplečia gyvenimą“.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.