Internetinėje verslumo ugdymo stovykloje 5–8 klasių moksleiviai sprendė pasaulio iššūkius

Žygimantas Mitkus

Lapkričio 5 d. ekonominio raštingumo ir verslumo ugdymo organizacija „Lietuvos Junior Achievement“ surengė dar vieną „Challenge The Challenge“ verslumo ugdymo konkursą, šį kartą skirtą 5–8 klasių moksleiviams. Vis dėlto, jiems tekę iššūkiai buvo ne mažesni: vos per 6 valandas moksleiviams teko pasirinkti iššūkį ir sugalvoti, kaip jį išspręsti, sukurti savo produkto prototipą ir trumpą reklamos vaizdo klipą, kuriuo pristatomas sukurtas produktas ar siūloma idėja.

Nuotoliniame verslumo ugdymo konkurse „Challenge The Challenge Junior“ dalyvavo 316 penktų–aštuntų klasių mokinių – 66 komandos iš visos Lietuvos. Priešingai nei vyresniųjų klasių moksleiviams, jaunesniesiems pasiūlyta imtis iššūkių, kurie kankina ne Žemės, o Marso planetos gyventojus. Tokia situacija sumodeliuota dėl to, kad į problemas būtų galima pažvelgti iš kitos perspektyvos, nebijoti drąsių ir originalių sprendimų. Toks principas padeda atsiriboti ir nuasmeninti problemą, skatina kūrybiškumą, kritinį mąstymą.

Moksleiviams pateikta užduoties situacija skambėjo taip: „padėtis Marse kiek geresnė, nei šiuo metu Žemėje, bet problemų irgi netrūksta – Marso gyventojus ištiko juoko pandemija. Visi mokytojai užsikrėtė ir juokiasi nesustodami, todėl pamokos, transliuojamos iš Žemės, sukelia žiovulį. Negana to, žemiečiai į Marsą ėmė siųsti savoje planetoje nebetelpančias šiukšles, o Marso gyventojai neketina jų rūšiuoti. Pandemijos metu visi tik juokiasi sėdėdami prieš televizorių bei kompiuterių ekranus ir visiškai nejuda – marsiečiams trūksta fizinės veiklos.“ Moksleiviai turėjo rasti sprendimą vienai iš šių problemų arba sugalvoti savo iššūkį ir jo sprendimą.

Pirmoji vieta paskatino kuo greičiau sukurti veikiančią programėlę

 

Pirmąją vietą ir 250 eurų sumą realiai moksleivių bendrovei sukurti iškovojo penkios Kauno Veršvų gimnazijos moksleivės, jų idėja – „Fast&Healthy“. Komandos atstovė Viktorija Kuznecova paaiškino, jog sukurtoje programėlėje būtų siūlomi įvairūs receptai. Jei vartotojui trūktų ingredientų pagaminti patiekalą, programėlė, tarsi viena platforma, sujungtų visas šiuo metu veikiančias produktų prekybos ir jau paruošto maisto pristatymo programėles – viskas atkeliautų tiesiai į užsakovo namus.

„Galvodami šią idėją įvertinome savo kasdienybę – kartais būna taip sudėtinga sugalvoti, ką valgyti. Žinoma, globaliame kontekste, ši problema gal skambėtų kaip išpuikusių vartotojų problema, bet vis tiek – o kodėl jos neišsprendus?“, – sako prizininkė.

 

Moksleivių sukurtoje programėlėje pageidaujamus receptus rasti būtų lengviau – galima išfiltruoti, ko šiandien norisi, atmesti produktus, kurių nevalgai ar esi alergiškas. Galiausiai, jei jau labai tingisi gaminti, per ją būtų įmanoma užsisakyti ir jau paruošto maisto.

„Kurį iš konkurso iššūkių pasirinkome? Tai būtų iššūkis nejudrumui – gamindamas turi judėti. Taip pat programėlėje kurtume žaidimus, kurių prizininkai gautų taškų, taikytume nuolaidas ar akcijas įsigyjamiems produktams. Tai skatintų žmones pakilti nuo sofos ir užsiimti veikla, bent jau maisto gaminimu“, – sako moksleivė.

„Fast&Healthy“ komandai idėjos liejosi it upė, kol atėjo laikas kurti prototipą – kilo abejonių, nes programėlės, ar net jos rėmų, per tokį trumpą laiką nesukurtų net patyręs informacinių technologijų specialistas.

„Galiausiai nupiešėme ją „Paint“ programa, dar įkėlėme kelias nuotraukas“, – pasakoja V. Kuznecova.

 

Žinia, kad laimėjo pirmąją vietą, komandos narius pribloškė – moksleivė sako, kad to visiškai nesitikėjo ir sunku įvertinti, kas tapo didžiausiu komandos pranašumu.

„Emocijos iki šiol „nenusėdusios“. Stengiamės išnaudoti galimybes, visur dalyvauti, tai padeda ir gerai praleisti laiką su savo komandos nariais, motyvuoja. Ypač motyvuoja pirmoji vieta. Vos atslūgus emocijoms, jau pradėjome galvoti, kaip rasti programuotojų tą programėlę sukurti“, – juokiasi V. Kuznecova.

 

Organizacija „Lietuvos Junior Achievement“ žada dar vieną paskatinimą bet kuriai iš konkurse dalyvavusių komandų – jei jos apsispręs kurti jaunąją bendrovę ir tai padarys per artimiausią mėnesį; organizacija įsipareigoja įsigyti po 4 kiekvienos bendrovės akcijas. Tai galiotų visoms naujai įkurtoms bendrovėms.

Laimėjo pasiūlę virtualios realybės idėją, bet kol kas gamins kaukes

 

Antrosios vietos laimėtojai – komanda „Hard Work Big Dream“ iš Vilniaus Balsių progimnazijos. Ši komanda griebėsi iššūkio, kuris šiuo metu itin aktualus – ką daryti, kad nuotolinės pamokos būtų įdomesnės ir įtraukesnės? Jei jau renginius ir konferencijas gelbsti technologijos, nejau jos neišgelbės nuobodžių pamokų? Gimnazistai nusprendė pamokose pritaikyti virtualios realybės akinius. Penktokų komandos atstovas Nikita Kislovskij sako, kad užsidėjęs juos galėtum jaustis taip, tarsi sėdėtum klasėje, šalia matytum bendraklasius, priešais – mokytoją. Tai sukurtų įspūdį, jog dalyvauji pamokoje, kaip ir anksčiau.

„Buvome sumanę daug įvairių idėjų, tačiau, pradėję antrąją užduotį, pasirinkome dirbti su šia. Tiesą sakant, viso konkurso metu, ta pirmoji užduotis gal ir buvo sunkiausia – atrasti tinkamą idėją. Paskui, kai gavome užduotį sukurti produktui reklamą, paprašiau mamos mane filmuoti, ji taip pat padėjo parsisiųsti programą, ir visą reklamą pats sumontavau“, – prisimena moksleivis.

 

Laimėjimas Balsių progimnazijos komandai – toks netikėtas, kad jie prapliupo emocijomis ir prisipažįsta neišgirdę, kas laimėjo pirmąją vietą. Komanda „Hard Work Big Dream“ konkurse pelnė ir piniginį prizą – 150 eurų savo jaunajai bendrovei įkurti. Tačiau kol kas penktokai virtualios realybės akinių klasėms nekurs, o kitaip išnaudos pasikeitusią situaciją – ketina siūti linksmas ir originalias veido kaukes.

Nuo tvarios pakuotės iki požeminių rūšiavimo šachtų – moksleiviams itin rūpi ekologija

 

Trečiąją vietą konkurse iškovojo Klaipėdos Simono Dacho progimnazijos šeštokai, sukūrę produktą „Eat Repeat“. Tai – sveikuoliški užkandžiai ir traškučiai iš džiovintų daržovių, pagardinti viliojančiais prieskoniais be riebalų, o ir pakuotė – ne įprasto neperdirbamo plastiko, bet lengvai perdirbama popierinė. Komandos atstovė Saulė Radzevičiūtė teigia, jog komanda daug dėmesio skyrė ir švietimui apie rūšiavimą, jo svarbą – tai ypač atsispindėjo produkto reklamoje, kuri labiau socialinė – reklamuojamas ne produktas, o būtinybė naudoti daugkartinius daiktus, tinkamai rūšiuoti plastiko atliekas.

„Mums aktuali tema – gamtos, vandenynų bei jūrų teršimas šiukšlėmis, plastiko atliekomis. Pirkdami mūsų gamintus užkandžius žmonės galėtų lengvai rūšiuoti, nekenkdami aplinkai bei gyvūnams“, – dėstė S. Radzevičiūtė.

 

Moksleivė pripažino, kad sudėtingiausia konkurso užduotis – reklamos kūrimas – dirbant atskirai, namuose, bendraujant tik kompiuteriu, sudėtinga nufilmuoti produkto pristatymą. Tačiau galiausiai tai padarė dvi komandos narės. Jau minėta, kad vaizdo klipas ragina rūšiuoti, vietoje vienkartinių, naudoti daugkartines kaukes, indus.

„Eat Repeat“ komandos nariai, vos pradėję spręsti aktualų iššūkį, pasiskirstė pareigomis: išsirinko vadovą, vadovo pavaduotoją, finansininką ir darbuotojus, atliekančius konkrečias užduotis. Komanda ketina dalyvauti jaunųjų bendrovių programoje „AcceleratorX“, o „Challenge The Challenge Junior“ prizinės vietos laimėjimas atnešė jiems pradinę 100-to eurų investiciją. Moksleiviai jau testuoja pirmuosius sveikuoliškus užkandžius, siekia juos tobulinti.

„Norime, kad šis užkandis būtų unikalus, kitoks, jo tikrai nesinorėtų išmesti (ir prisidėti dar ir prie maisto švaistymo)“, – pokalbį užbaigia S. Radzevičiūtė.

 

Konkurse įteikti ir du skatinamieji prizai – Panevėžio „Saulėtekio“ progimnazijos komanda „Burbuliukai“ apdovanota už ekologiškiausią sprendimą. Moksleiviai nusprendė mažinti skysto muilo buteliukų atliekas, tad pasiūlė daugkartinį stiklo buteliuką, į kurį dedama gamtai draugiška, suyranti ir vandenyje tirpstanti muilo kapsulė – buteliuko reikia vieno, o pasibaigus muilui tereikia įmesti kitą kapsulę ir gerai suplakti.

Dar viena komanda iš Simono Dacho progimnazijos – „Step to Eco“ – pasiūlė sprendimą, kuriuo turėtų susidomėti atliekų perdirbimo bendrovės – tai šachtos, kurios automatiškai ir tiksliai išrūšiuoja visas šiukšles ir pristato jas į skaičiavimo centrus. Komanda apdovanota už kūrybiškiausią sprendimą.

Paaugliai kupini drąsių idėjų

 

„Lietuvos Junior Achievement“ programų direktorė Jūratė Raudoniūtė džiaugiasi, kad konkursas sulaukė tokio didelio 5–8 klasių moksleivių susidomėjimo.

„10–15 metų mokiniai turi didžiulį kūrybiškumo, pažinimo, noro išbandyti naujus dalykus potencialą, bet mokykloje dažnai susiduria tik su teoriniais dalykais, tai „numuša“ jų motyvaciją mokytis. Akivaizdu, kad nebeužtenka tradicines pamokas perkelti ir tiesiog toliau jas vesti nuotoliniu būdu, reikia ieškoti pažangesnių, labiau įtraukiančių ugdymo būdų, kad sudomintume ir tikslingai ugdytume XXI a. mokinio kompetencijas, – sako J. Raudoniūtė. – „Lietuvos Junior Achievement“ jau vasarą atliko namų darbus ir visas praktinio verslumo veiklas suplanavo įgyvendinti nuotoliniu būdu. Šiame kontekste svarbu akcentuoti praktinio, patyriminio veikimo principą, dėl kurio mokiniai mūsų renginiuose įgyja kūrybiškumo, komunikavimo, problemų sprendimo, kritinio mąstymo, darbo komandoje, lyderystės kompetencijų. Po šių renginių dalyviai jaučiasi „paaugę“ visomis prasmėmis, jie įžvelgia perspektyvas ne tik vietos rinkose, išdrįsta spręsti net globalius iššūkius.“

 

Ar ne per anksti penktokams – globalūs iššūkiai? J. Raudoniūtė sako, jog praėjus mėnesiui po konkurso „Challenge The Challenge“ vyresniesiems, analogiškas konkursas 5–8 klasių moksleiviams sulaukė didžiulio susidomėjimo, nors surengtas pirmąjį kartą.

„Džiaugiamės, nes po šio renginio galime drąsiai pasakyti, kad motyvacija niekur nedingo ir Lietuvos mokiniai yra drąsūs, kūrybingi, išradingi. Vien tai, kad jie, būdami karantine, namuose, per tokį trumpą laiką sugebėjo savarankiškai konsultuotis su verslo mentoriais, atlikti komandinio darbo užduotis, įsigilinti į informacinių technologijų subtilybes ir pateikti užduočių atsakymus, rodo aukštą mokinių motyvaciją, norą siekti išsikeltų tikslų“, – dalyvius giria „Lietuvos Junior Achievement“ programų direktorė Jūratė Raudoniūtė.

 

„AcceleratorX“ – tai „Lietuvos Junior Achievement“ programa suteikianti moksleiviams realią verslo patirtį dar mokyklos suole. Mokiniai, spręsdami vietos problemą, atliepdami rinkos poreikį arba tiesiog testuodami savo idėjas, kuria skirtingus verslus ir skleidžia verslumo dvasią. Ši programa nėra verslo simuliacija, tai realaus verslo kūrimo patirtis supažindinant, kaip verslas valdomas, plėtojamas, leidžiama mokiniams savarankiškai priimti svarbiausius sprendimus, susijusius su jų verslu.

 

Daugiau informacijos apie programą rasite organizacijos internetinėje svetainėje.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.