Integruoto ugdymo laikotarpis „Skaičių karalystėje“

Vanda Zaurienė
,
Šiaulių „Dermės“ m-klos ikimokyklinio ugdymo skyriaus ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Šiaulių „Dermės“ mokyklos ikimokyklinio ugdymo skyriuje ugdomi vaikai, turintys didelių specialiųjų poreikių dėl kalbos ir kalbėjimo sutrikimų. Ne visuomet kasdienis ugdymas duoda svarių rezultatų, tenka skirti papildomų veiklų gebėjimams suformuoti. Pasitelkus kuo įvairesnių būdų ir metodų, sudominus vaikus jiems patinkančiomis veiklomis, ugdytiniai geriau suvokia perduodamas žinias, vaizdinius, jų pavadinimus. Tenka sugalvoti įvairių netradicinių priemonių, kurios padėtų siekti užsibrėžto tikslo. Įpusėjus mokslo metams, kartu su kolege, ikimokyklinio ugdymo mokytoja Jelena Knizikevičiene, aptarėme „Žuvyčių“ grupės (4–5 metų) vaikų individualius gebėjimus. Pastebėjome, kad vaikams kyla sunkumų skaičiavimo įgūdžių ir skaitmenų simbolių pažinimo srityje. Norėjosi geresnių rezultatų, todėl, ilgai nelaukusios, sumanėme septynias savaites skirti integruotam ugdymo laikotarpiui „Skaičių karalystėje“.

 

Penkias savaites drauge su vaikais įsitraukėme į netradicines pažinimo ir meninės raiškos kūrybines veiklas. Kiekvieną savaitę ugdytiniai puošė po vieną skaitmenį „Milžiną…“. Kiekvienam skaitmeniui įvairiomis kūrybinės raiškos priemonėmis gaminome papuošimus, džiaugėmės įdėtu darbu ir pastangomis. Mums taip gerai sekėsi, kad prisidėjo ir kitų grupių ugdytiniai, kurie taip pat puošė pusę tos savaitės skaitmens. Taip susiklostė, kad „Milžinas – 1“ „apsirengė“ vasaros tematika. Tad kilo idėja, jog kitus skaitmenis būtų puiku papuošti likusiais metų laikais: „Milžinas – 2“ tapo rudeniu, „Milžinas – 3“ – žiema, „Milžinas – 4“ – pavasariu. Ne juokais susimąstėme, o kaip papuošti skaičių „5“? Artėjo svarbi data Lietuvai – Vasario 16-oji. Kodėl gi šio skaitmens nepaskyrus Lietuvai? Puoselėdamos vaikų tautinę savimonę ir pilietiškumą, sumanėme skaitmenį papuošti gražiomis Lietuvos vėliavos spalvomis. Dabar visi skaitmenys puikuojasi parodoje „Tai bent skaičiai!“.

 

Norėdamos įtvirtinti vaizdinius, ugdymui pasitelkėme netradicines priemones (graikinių ir pistacijų riešutų kevalus, vienkartines plastikines pipetes, kukurūzus, moliūgų sėklas, sukauptas tuščias saldainių dėžutes, butelių kamštelius), iš jų dėliojome, kūrėme įvairius skaitmenis. Skaičiavimus atlikome su rudenį prisirinkta gamtine medžiaga: eglių kankorėžiais, kaštonais, giliukais, kuriuos sėkmingai rūšiavome, lyginome, svėrėme. Aplikacijų ir konstrukcijų kūrimui naudojome putplasčio gabalėlius, plastiliną, spalvotą popierių, siūlus, pagaliukus, „Lego“ detales, suplėšytų reklaminių žurnalų skiautes. Iš tualetinio popieriaus tūtelių kiekvienas savarankiškai gamino skaitmenis žaidimui „Mano žaidimas“. Tai leido įtvirtinti atitinkamą skaitmens vaizdinį ir individualius skaičiavimo gebėjimus pagal kiekvieno vaiko galias. Ugdytiniai noriai dalyvavo šiose veiklose. Rašė skaitmenis žymekliu ant laminuotų lapų, mokėsi tvarkingai juos nuvalyti, pirštukais piešė kruopose ant šviesos stalo. Tokiu būdu skatinamas vaikų tvarkingumas, susikaupimas, dėmesingumas, draugiškumas; plėtojama kalba, lavinama smulkioji motorika.

 

Likusias dvi savaites vaikai, iš visų savo darytų kūrybinių darbelių, gamino knygelę „Skaičiai“, kurios viršelį patys puošė skaičiais, kopijuodami užsirašė savo vardus. Pagelbėti pasitelkėme šeimas. Namuose tėvai skatino vaikus prisiminti, pakartoti išmoktus naujus žodžius, skaičiuoti daiktus, įvardinti matomus daiktų kiekius, aplinkoje surasti pažįstamų simbolių.

 

Visi atkakliai ruošėmės ir nekantriai laukėme integruoto ugdymo laikotarpio baigiamojo šventinio rytmečio „1, 2, 3, 4, 5… Gal pažaiskime visi?“, prie kurio prisidėjo ir grupės logopedė Rima Kančauskė. Vaikai deklamavo eilėraštį „Mano skaičiai“, vėl kartojosi skaitmenis „Milžinus“ ir metų laikus, kuriais jie išpuošti. Kiekvienas „Milžinas“ atskleidė užduotį: mankštelę, logopedinį žaidimą, sportinę užduotį, kuriuos vaikai noriai ir emocingai žaidė. Teko ir kantrybę išbandyti – žvejoti žuveles, tada jas suskaičiuoti, nusakyti jų spalvą, dydį. Šventinį rytmetį vaikus labiausiai džiugino įdomiosios užduotys, o pedagoges ir tėvelius – akivaizdūs vaikų ugdymosi pasiekimai.

 

Tikime, kad bendrai, nuosekliai, kantriai ir motyvuojančiai dirbdami pedagogai, švietimo pagalbos specialistai ir tėvai suteikia galimybę kiekvienam vaikui patirti ugdymosi džiaugsmą ir sėkmę.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.