Ilgalaikis STEAM projektas „Sodinu–auginu–atrandu“

Svetlana Gerasimenko
,
Vilniaus l.- d. „Žiedas” ikimokyklinio ugdymo metodininkė
Anžela Jankovskaja
,
Vilniaus l.- d. „Žiedas” vyresn. mokytoja

Pavasaris – vienas iš nuostabiausių metų laikų, kuris siejasi su gamtos pabudimu, atsigavimu po ilgų ir šaltų žiemos dienų. Šis metų laikas dovanoja puikią progą susipažinti su augalijos pasauliu, suvokti tam tikrus gamtos dėsnius, pagilinti ir praturtinti žinias apie augalų gyvenimo ciklus.

 

Vilniaus lopšelio-darželio „Žiedas” „Pakalnučių” grupės ugdytiniai kartu su savo auklėtojomis inicijavo STEAM projektą „Sodinu–auginu–atrandu”. Projekto tikslas – puoselėti vaikų patirtinį ir pažintinį ugdymą, atskleisti gamtos svarbą ir reikšmę žmogui, skatinti saviraišką, eksperimentuoti. Pasitelkus įvairias veiklas plėtoti žinias apie gamtą ir augalus, vandens vaidmenį, stebėti ir pažinti augalo struktūrą. Projekto įgyvendinimo trukmė – trys mėnesiai (kovas–balandis–gegužė), vykdomas trimis etapais.

 

I etapo tyrinėjimo objektas sėklos. Vaikai buvo skatinami skaičiuoti, tyrinėti, reflektuoti ir kritiškai mąstyti, rūšiuoti ir lyginti pagal dydį, formą ir išvaizdą. Šiame etape vykdėme pažintines veiklas, susipažindami su sėklų įvairove.

 

II etape vykdėme sėklų sėjimo, daigelių sodinimo ir persodinimo darbus į atskirus lovelius. Ugdytiniai kiekvieną dieną stebėjo augalus, laistė, prižiūrėjo, stebėjo, ar netrūksta šviesos, šilumos ir drėgmės. Šis etapas vaikams buvo ypač svarbus, nes jo dėka vaikai sužinojo apie augalų augimą lemiančius faktorius (šviesa, šiluma, vanduo, deguonis).

 

III projekto etapas buvo skirtas džiaugtis auginimo procesu ir rezultatais.

Prižiūrėdami ir augindami svogūnus vaikai pildė stebėjimo lapą, kurį pavadino „Svogūnų laiškų lenktynės”. Šiame lape vaikai fiksavo, kiek centimetrų paaugo svogūnų laiškai matuodami juos liniuote, o vėliau užaugusius laiškus dėliojo nuo trumpesnio iki ilgesnio. Vaikams stebėjimo procesas buvo įdomi, aktyvi ir tikros konkurencijos veikla, nes kiekvienas vaikai labai troško, kad būtent jo svogūnas turėtų daugiausia laiškų ir jie būtų ilgiausi. Todėl vaikams kilo mintis pavadinti ši procesą „Svogūnų lentynėmis”. Ši veikla padėjo ugdyti vaikų pastabumo, kruopštumo, atsakingumo ir lyderystės gebėjimus. Užaugintas svogūnus vaikai ragavo, nusakydami jų skonį, aptardami spalvą ir kvapą.

 

Kitas mūsų auklėtinių tyrinėjimo objektas – mėtos. Vaikai sužinojo, kad norint užsiauginti svogūnų laiškus mums prireikė sodinuko – svogūno, tačiau norint užsiauginti mėtas panaudojame labai mažytes sėklytes, kurios buvo vos matomos delne. Pirmieji išdygę mėtų daigeliai buvo vos pastebimi, todėl vaikai sugebėjo įžvelgti tik stiebelį ir du smulkius, mažus lapelius. Tam, kad vaikai galėtų iš arti apžiūrėti augalą, panaudojome didinamąjį stiklą – lupą, kurią priartinus prie objekto vaizdas padidėja kelis kartais. Ši priemonė iškart sudomino vaikus, visi nekantriai laukė, kada galės ją panaudoti augančių mėtų tyrinėjimui. Apsiginklavę šia neįprasta priemone vaikai pasijuto tikrais atradėjais ir mokslininkais. Augalų tyrinėjimas persikėlė net ant grupės palangės, ant kurių augo kiti augalai. Vaikai pridėję lupą lygino, kaip atrodo maži ir dideli augaliukai per šį neįprastą stiklą.

 

Viso projekto metu buvo ugdoma vaikų gamtamokslinė kompetencija, gilinamos žinios apie augalų įvairovę, jų priežiūra. Šis projektas – puiki galimybė skleistis saviraiškai, kūrybiškumui bei iniciatyvumui. Įvairių priemonių panaudojimas vaikams suteikia galimybę aktyviai įsitraukti į procesą, dalintis savo pastebėjimais ir mokytis kritiškai mąstyti.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.