Įdomūs atradimai

Aurelija Dirginčienė
,
Šiaulių „Juventos“ progimnazijos pradinių klasių mokytoja

Šiais mokslo metais net šešios pradinės klasės dalyvauja „Nordplus“ projekte „Stebiu – tyrinėju – mokausi“ („Learn – Explore – Act“), tarp jų ir 4a klasės mokinukai. Visą rudenį ketvirtokai mokosi rūšiuoti ir gyventi švariau, tačiau tai nėra taip paprasta… Vaikai aiškinosi, kas iš jų rūšiuoja ir namuose. Nedaug. O klasėje? Nors ir stovi rūšiavimo dėžutės, tačiau, kai įgūdžiai tik formuojasi, nelengva. Tenka vienas kitam priminti, kad ne čia numetė, ne čia įdėjo.

 

Šią savaitę mūsų klasė buvo atsakinga ir turėjo į naujojo mokyklos daržo kompostinę išnešti žaliąsias atliekas iš mokyklos valgyklos. Kad ir kaip būtų keista, bet šios veiklos nė vienas nesibodėjo.

Štai integruotoje anglų kalbos ir pasaulio pažinimo pamokoje, kurią vedė anglų kalbos mokytoja Vaida Bernikienė, vaikai ne tik mokėsi naujų terminų, bet ir stengėsi „teisingai surūšiuoti“ mokytojų pateiktas priemones. Savo žinias patikrino žaisdami žaidimą „Reduce – Reluce – Recycle“ („Sumažinti – atsisakyti – perdirbti). Per pasaulio pažinimo pamokas vaikai aiškinosi apie oro užterštumą, kūrė įvairius pristatymus, į juos įtraukdami ir rūšiavimo naudą.

 

Iš pakuočių, kurias rinko namuose, ketvirtokai gamino įvairius darbelius. Štai Tolerancijos dienai vaikai kuria „Žmonių namą“, kuriam naudoja antrines žaliavas. O per šv. Martyno dieną mokyklos kiemą apšvietė savo pasigamintais žibintais.

Vaikai gavo užduotį – jiems teko įsivaizduoti, kad keliauja po kalnus, kur, maišydama vandenį, šniokščia kalnų upė. Vanduo gertuvėje pasibaigė. Kankina troškulys. Ką daryti? Ketvirtokai semia iš upės vandenį – o jame tiek daug žemių, smėlio, įvairių šakelių. Kaip numalšinti troškulį? Po trumpų pasitarimų vaikai nutarė vandenį filtruoti. Panaudojo klasėje rastus popierinius filtrus, tačiau sutiko, kad tiktų ir medvilninis audinys. Filtrui panaudojo žemes, smėlį, žvyrą. Ar ryžtųsi gerti savo filtruotą vandenį? Dažnas susimąstė ir tvirtino, kad vanduo – tikrai aukso vertės.

 

Ketvirtokai žino, kad mus supa daugybė įvairiausių medžiagų. Bet šiuo metu mums buvo aktualu išsiaiškinti, kaip kai kurios medžiagos veikia vandenį. Norėdami nustatyti vandens rūgštingumą ir šarmingumą, ketvirtokai atliko bandymą naudodami natūralias medžiagas – mėlynąjį kopūstą. O štai Daniel ir Agota atsinešė pH indikatorius, kuriuos pasitelkę vaikai patys nustatinėjo vandens rūgštingumą ir šarmingumą, aiškinosi, kur buityje ir gyvenime galima pritaikyti šias žinias.

Mėta pademonstravo klasės draugams, kaip vizualiai skiriasi distiliuotas vanduo (vanduo be mikroelementų) nuo virinto vandens iš krano. Įspėjo draugus, kad distiliuotas vanduo pavojingas žmogaus sveikatai. Netyčia į klasę užsukęs mokytojas Laimonas Tamošiūnas kaip ekspertas paaiškino, kam naudojamas toks vanduo.

Dominyka su Rusne pasiūlė atlikti bandymą, per kurį vaikai nustatytų, kaip veikia jų plaučiai. Savanorių buvo daug, nes kiekvienas norėjo išsiaiškinti savo plaučių pajėgumą.

Dar daug bandymų su vandeniu atliko ketvirtokai.

 

Jeigu vaikai nedalyvautų projektuose, ar sužinotų, išbandytų ir patirtų tiek daug? Klausimas atviras. Kaip manote jūs?

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.