Idėjų paieškos ir darbo patirties mainai Graikijoje

Irina Paradnikaitė-Abromavičienė
,
Kelmės „Kūlverstuko“ l.-d. projektų vadovė

Vasario 18–22 d. Kelmės „Kūlverstuko“ lopšelio-darželio vyresniosios auklėtojos Rasa Valčiukienė ir Aušra Buivydaitė kartu su šio straipsnio autore, projektų vadove Irina Paradnikaite-Abromavičiene, dalyvavo trečiojoje 2017–2019 m. ugdymo įstaigoje įgyvendinamo „Erasmus+“ projekto „Kūrimas, eksperimentavimas ir bendradarbiavimas – dalijimasis patirtimi ir ankstyvojo ugdymo praktikos tobulinimas“ mokymosi veikloje, kuri vyko Retimno mieste, Kretoje (Graikija). Vizitą organizavo 1-asis Retimno darželis.

 

Svečius priėmusį graikų darželį sudaro 3 mišraus (4–6 m.) amžiaus vaikų grupės, įstaigą lanko 52 ugdytiniai, dirba 6 pedagogės. Darželio pastatas yra vienoje teritorijoje su pradine mokykla, todėl visi bendrai dalijasi sporto aikštele ir aktų sale, visi vaikai ir pedagogai vieni kitus pažįsta. Per mokymus kartu su projekto partneriais iš Portugalijos, Lenkijos ir Bulgarijos žiūrėjome vaikų sukurtą spektaklį ekologijos tema, pasirinktinai stebėjome ugdomąsias veiklas klasėse ir dalyvavome edukacinėje išvykoje į speleologijos muziejų pagal vieną iš projekto modulių („Žemė“). Stebėjome, kaip graikų pedagogams pavyko suderinti teoriją ir praktiką užsiėmimuose, kad vaikai liktų įsitraukę į veiklą, nepaisant, mūsų akimis, ilgos jos trukmės. Taip pat atkreipėme dėmesį, kad užsiėmimai organizuojami skirtingai, kad priemonių pasirinkimas veikloje yra ribotas. Palyginusios graikų ir mūsų ikimokyklinio ugdymo proceso ypatumus, radome ir skirtumų, ir panašumų.

Kolegos graikai mums trumpai pristatė savo švietimo sistemą ir atsakė į kilusius klausimus. Sužinojome, kad švietimo sistema yra tripakopė (pradinis, vidurinis, aukštasis išsilavinimas). Mokslas nuo 6 iki 15 metų Graikijoje yra privalomas. Pradinis ugdymas, skirtingai nei pas mus, vyksta 1–6 klasėse, visų dalykų moko vienas mokytojas. Vaikai nuo 2,5 iki 4 metų gali lankyti privačias ugdymo įstaigas, nes į valdiškus darželius priimami tik nuo 4 metų. Įstaigos, teikiančios ugdymą iki 4 metų, yra pavaldžios Sveikatos ministerijai, o nuo 4 metų – Švietimo ir religinių reikalų ministerijai. Mokyklos dėl saugumo yra rakinamos arba aptvertos, langai grotuoti. Diskutuojant apie švietimo sistemų panašumus ir skirtumus nustebino ir tai, kad mokytojų kvalifikacijos kėlimas ir ikimokyklinio amžiaus ugdytinių pasiekimų vertinimas nėra reglamentuotas.

 

Neįkainojama pažintis buvo su Kretos istoriniu-kultūriniu paveldu. Per vizitą turėjome galimybę išvysti Kretos liaudies šokius ir paklausyti vietos atlikėjų dainų. Kartu su ugdytiniais vykome į edukacinę-pažintinę ekskursiją į Kretos gyventojams religiniu, istoriniu ir kultūriniu požiūriu svarbų Arkadijaus vienuolyną ir Margarites kaimą, kuris turi senas keramikos tradicijas ir yra didžiausias keramikos centras vakarų Kretoje. Šiame regione gausu molio, o tai paaiškina, kodėl jos gyventojai jau seniai užsiima keramika. Čia kartu su vaikais lankėmės iš prosenelio paveldėtose keramiko Giorgo Dalamvelo šeimos dirbtuvėse ir stebėjome dalį proceso, kaip iš molio gaminami keraminiai dirbiniai: kaip vyksta formavimas lipdant ir žiedžiant, kaip dekoruojama dažais ir rėžikliais. Paskui vyko praktinė veikla – patys bandėme lipdyti iš vietinio molio. Per veiklą stebėjome graikų ugdytinių veidus, juose matėme nuostabą ir susižavėjimą tuo, ką matė ir darė.

 

Per susitikimą partneriai taip pat pristatė, kokias veiklas įgyvendino savo ugdymo įstaigose pagal modulį „Žemė“. Žiūrėdami vaizdo medžiagą, gėrėjomės ir džiaugėmės pedagogų išradingumu organizuojant veiklas ir išraiškingomis vaikų emocijomis. Veiklos skatina ieškoti, bandyti, eksperimentuoti ir pačiam vaikui atrasti atsakymą į rūpimą klausimą. Vaizdo medžiaga ir veiklų planai yra paskelbti projekto „eTwinning“ platformoje, todėl visi, besidomintys projektu ar ieškantys naujų idėjų veikloms, gali čia apsilankyti.

Baigiantis vizitui buvome pakviesti į Retimno savivaldybę. Projekto dalyvius pasitikęs miesto meras Giorgos Marinakis susipažino su atvykusiais svečiais ir pasidžiaugė, kad 1-asis Retimno darželis yra aktyvi ugdymo įstaiga, siekianti papildyti ikimokyklinio ugdymo turinį „Erasmus+“ mokyklinio ugdymo strateginės partnerystės projekto veiklomis.

Per savaitę praleistą pas partnerius susidarėme įspūdį, kad informacinės technologijos ir šiuolaikinės edukacinės priemonės nėra graikų ugdymo įstaigų stiprybė. Norėdamas organizuoti kokybiškas ir vaikui patrauklias veiklas, mokytojas turi būti labai iniciatyvus ir kūrybingas, ką ir pamatėme stebėdami projekto partnerių vedamus praktinius užsiėmimus.

Laikas Kretoje prabėgo nepastebimai. Iš mokymo(si) vizito grįžome visapusiškai praturtėjusios.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.