Į Ispaniją – ieškoti tvarumo idėjų

Vaida Bernikienė
,
projekto koordinatorė, anglų kalbos mokytoja

Šiaulių „Juventos“ progimnazijos tarptautinis „Erasmus+“ projektas KA122-SCH „5 žingsniai tvarumo link“ įsibėgėja. Projekto dalyviai jau lankėsi skirtingų Ispanijos regionų švietimo įstaigose ir įgyvendino dvi veiklas: darbo stebėjimo ir mokinių grupinio mobilumo vizitus.

 

Spalio pabaigoje istorijos mokytojas Sergejus Staponkus ir dailės mokytoja Asta Lendzbergienė vyko į IES de Llerena – ugdymo įstaigą pietvakarių Ispanijoje, kuri jungia pagrindinę mokyklą ir gimnaziją su ugdymo profiliavimu. Miestelyje gyvena apie 5000 žmonių, mokyklą lanko 766 vaikai (didžioji dalis susirenka iš aplinkinių vietovių).

Darbo stebėjimo vizito metu mokytojai susipažino Llerenos mokyklos ugdymo organizavimu, lankėsi įvairių dalykų kabinetuose, bibliotekoje, savo vizito tikslą, projektą, šalį pristatė mokyklos vadovui, mokiniams, radijuje. Skautą Sergejų maloniai nustebino susitikimas su mokiniais, taip pat priklausančiais skautų organizacijai.

 

Mūsų mokytojai ne tik stebėjo, bet ir dalyvavo vietos miestelio Llerena STEAM centro „Experimenta“, į kurį mokiniai atvyksta iš viso regiono, užsiėmimuose. Šios prieš 10 metų pastatytos įstaigos laboratorijose vyko eksperimentai su skysčiais, šviesa, „iliuzijomis“, virė diskusijos, buvo keliamos netikėtos, stebinančios mokslinės hipotezės, atliktos užduotys, kurių tikslas – formuoti kritinį mąstymą.

Mokykloje stebino vizualinė informacija, ženklais ir tekstu iliustruojanti taupumo, saikingo ir atsakingo vartojimo svarbą. Patiko sienas puošiančios žymių Ispanijos kultūros žmonių frazės, sustiprinančios vertybines nuostatas. Pagarba rodoma ir kitataučiams bendruomenės nariams – ant durų užrašai pateikiami ne tik ispanų, bet ir ukrainiečių bei arabų kalbomis.

Mokykloje kūrybiškai panaudojamos antrinės žaliavos: koridorių puošia instaliacija iš panaudotų skardinių, kabinetus – mokinių darbai iš kartono, tekstilės, vestibiulį – Vincento van Gogo portretas, sukurtas iš metalinių kamštelių. Prie mokyklos pastato stovi kelios dėžės, į kurias bendruomenės nariai deda nebenaudojamus ar sugedusius prietaisus.

 

Lapkričio mėnesį grupė septintokų, lydima progimnazijos vadovės Ritos Tamašauskienės ir manęs, anglų kalbos mokytojos Vaidos Bernikienės, mokymosi tikslais lankėsi kitoje Ispanijos ugdymo įstaigoje – Institut Escola Angela Bransuela (Mataro). Juventiečiai ir toliau domėjosi, kaip mokykloje, mokinių namuose, kuriuose gyveno, įgyvendinamos tvarumo idėjos.

Ispanai mus labai šiltai priėmė ir puikiai suplanavo veiklas, kurios atspindėjo mūsų projekto analizuojamas sritis: fizinę ir emocinę sveikatą, kūrybiškumą, ekologiją / aplinkosaugą ir socialines kompetencijas.

 

Pirmąją dieną susipažinome su Mataro miesteliu, įsikūrusiu 30 km nuo Barselonos. Turėjome galimybę išbandyti labai populiarų Ispanijoje užsiėmimą – žmonių bokštų formavimą. Specialiame klube vyksta pasiruošimas čempionatams, kuriuose dalyvauja šeimos, bendruomenės.

Antroji diena buvo skirta kelionei į Salvadoro Dali namus-muziejų, užbūrusį savo išskirtinumu, meniškumu, jaukumu. Įspūdingas kraštovaizdis dar labiau pabrėžė šio muziejaus unikalumą, o kelionė siaurais kalnų keliais ne vienam atėmė žadą.

Trečiąją dieną Menininkų namuose (antram gyvenimui prikeltame seno fabriko pastate) vyko patyriminė veikla – popieriaus gamyba. Iš kiaušinių dėžučių ir vandens sukurtas naujas popierius tapo meninių kūrinių pagrindu. Kiekvienas vaikas galėjo išreikšti save, pasirinkdamas jam artimas dekoravimo priemones. Viso proceso metu vyko aktyvus bendravimas tarp skirtingų šalių vaikų, jis tęsėsi ir vėliau, leidžiant laiką paplūdimyje, mėgaujantis saule, puikiu kraštovaizdžiu ir sportiniais žaidimais.

 

Mokykloje vaikai susipažino su įstaigoje vykdomais projektais, pristatė savąjį, apžiūrėjo lauke įkurtą daržą, įvairius augalus, galinčius augti vietiniame klimate. Vėliau lietuvaičiai iš panaudoto aliejaus mokėsi gaminti muilą. Mokinių laukė iššūkis – atkartoti menininko S. Dali paveikslą. Darbas vyko bendradarbiaujant mišriose grupėse. Vaikai sprendė, kokias spalvas, faktūrą ir medžiagas naudos. Kūrybinis rezultatas buvo puikus.

Paskutinę vizito dieną aplankyta Barselona. Institut Escola Angela Bransuela istorijos mokytoja supažindino su miesto senamiesčiu. Vedžiodama po siauras gatveles, pasakojo įdomias istorijas apie įstabaus grožio istorinius pastatus, objektus, tradicinius saldumynus ir suvenyrus. Neaplenktas ir įvairiaspalvis turgus.

 

Projektiniai vizitai neapsiriboja tik mokymusi mokyklose. Tai neabejotinas visuminis augimas, apimantis kultūrinių skirtumų pažinimą, istorinių, geografinių žinių plėtimą, asmeninių savybių ugdymą, socialinių kompetencijų plėtojimą, kalbos vartojimo įgūdžių tobulinimą ir kt. O svarbiausia – dalyvaudamas projekte kiekvienas patiria sėkmę.

 

Šis projektas bendrai finansuojamas pagal Europos Sąjungos programą „Erasmus+“. Šis straipsnis atspindi tik autorių požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.