Gyvosios ir negyvosios gamtos kambarėlis 

Asta Blaškevičienė, Zita Dzetaveckienė
,
Marijampolės vaikų l.-d. „Vaivorykštė“ ikimokyklinio ugdymo mokytojos metodininkės

Jaunesniojo amžiaus vaikai jau žino, pažįsta ir išvardija vis daugiau įvairių gyvūnų bei augalų, gamtos reiškinių pavadinimų, tačiau jiems dažnai iškyla klausimų, kur jie gyvena, kuo minta, kaip auga – apie tai jie dažnai tarpusavyje padiskutuoja vartydami knygeles su gyvūnų ir augalų iliustracijomis, stebėdami gamtą lauke. Tad atsižvelgdamos į tai, apie ką smalsauja vaikai, įrengėme grupėje „Gyvosios ir Negyvosios gamtos kambarėlį“, lauke – „Vabalų viešbutį“ ir norime šios pasirinktos temos įgyta gerąja patirtimi pasidalyti.

 

Pagrindinis šio kambarėlio tikslas – supažindinti vaikus su gyvąja ir negyvąja gamta, tyrinėti gyvūnijos ir augmenijos savybes, stebėti pokyčius bei ugdyti teigiamą vaikų santykį su gamta. Veiklų kambarėlyje ir lauke išsikelti uždaviniai:

  • sudaryti sąlygas vaikams stebėti natūralius gamtos objektus (gyvūnus, vabzdžius, žuvis, augalus, gamtos reiškinius ir kt.), jų savybes ir pokyčius;
  • ugdyti teigiamą vaikų santykį su gamta, puoselėti ekologinės kultūros pagrindus;
  • skatinti vaikų smalsumą, norą tyrinėti, atrasti, išbandyti ir pajusti aplinką natūralioje erdvėje.

 

Tad viename iš mūsų gyvosios gamtos kambarėlių apsigyveno gražuolė auksinė žuvelė Dorė, o šalia jaukiai kaimyniškai įsikūrė vietnamietiškių gyvalazdžių šeimyna. Šie vabzdžiai saugiai gyvena jiems įrengtame terariume, o vaikai gali stebėti jų gyvenimą, kasdien juos maitina, girdo vandeniu, stebi jų augimą ir pokyčius. Ypač smagu stebėti, kai pakramčiusios lapų gyvalazdės ima šokti – linguoti! Vietnamietiškų gyvalazdžių auginimas ir priežiūra visai nesudėtingi – tereikia terariumo, iškloto durpėmis, pridėti šakų, parūpinti lapų ir rūpintis drėgme, nes gyvalazdės geria vandenį, jis joms gyvybiškai svarbus.

 

Taip pat pas vaikus svečiavosi kiek ilgesnis 30 cm sausumos vėžlys Rikas, kuriam jau daugiau kaip 20 metų! Vaikai turėjo progą iš arti pamatyti, kaip atrodo didelis vėžlys, kaip jis pievoje kramsnoja žolę, kaip slepiasi savo kiaute ir neįtikėtinai „greitai“ juda. Vėžlys buvo smalsiai apžiūrėtas, pakalbintas ir skaniais dobilų lapais pamaitintas.

 

Lauke taip pat prižiūrime mūsų įrengtą „Vabalų viešbutį“, kuriame ilgam yra apsigyvenusios juodosios skruzdės, ilgakojai vorai bei kartais trumpam pasisvečiuoti užsukantys kiti vabalai. Taip pat būna pakalbintos ir pro šalį prašliaužiančios elegantiškosios sraigės bei praskrendančios taškuotos boružėlės. „Vabalų viešbučio“ gyventojai ilgam prikausto mažųjų dėmesį, jie būna ilgai ir atidžiai tyrinėjami, o vaikai yra viena iš geriausių šio unikalaus viešbučio „administracijų“.

 

Taip pat grupėje ant palangės auginame savo ekologišką darželį – kopūstėlių daigeliai, ridikėliai, svogūnų laiškai visada yra skaniausiai išragaujami ir suvalgomi!

Šio tyrinėjimo kampelio ir atradimų natūralioje gamtoje nauda vaikams yra akivaizdi – čia jie išmoksta atidžiai stebėti augalų ir gyvūnų savybes, pokyčius, suvokia jų gyvybinius procesus, lygina, pamėgdžioja, mokosi iniciatyvos ir atsakingumo, plečia savo akiratį, o mes, mokytojos, stebėdamos tyrinėjančius ir smalsaujančius vaikus galima daryti išvadą, jo žinios apie gyvūnus, augalus bei gamtos reiškinius geriausiai yra įgyjamos, tikslinamos ir gilinamos stebint visą gamtą gyvai, o ne iš iliustracijų.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.