Garsinės ELVIS knygos – reali pagalba disleksiją turintiems vaikams

Daiva Kavaliauskienė

Po pirmosios Covid-19 bangos, kai didžiąją mokslo metų dalį vaikai mokėsi nuotoliniu būdu, prabilta, kad pažangumas krito, dalis pradinių klasių mokinių neišmoko „normaliai“ skaityti ir rašyti. Tačiau tarp tų „normaliai taip ir neišmokusių“ gali būti dalis turinčių skaitymo ir rašymo sutrikimą – disleksiją.

Disleksija – tai ne tinginystė ar aplaidumas

 

Galbūt žodis „disleksija“ girdėtas, nes neseniai praūžė „Go Red for Dyslexia“ savaitė. Jos metu Lietuvos aklųjų biblioteka (LAB), mokymosi ypatumų centras „Labirintas“ ir „Dyslexia centras“ aktyviai kvietė skleisti žinią apie šį skaitymo sutrikimą. Keista, kad apie disleksiją kalba biblioteka, ir dar – aklųjų? Šios bibliotekos veiklos ir pagalba skirta visiems, negalintiems skaityti įprasto spausdinto teksto – o tokių žmonių Lietuvoje yra arti pusės milijono.

Lietuvoje dar nėra duomenų apie disleksijos paplitimą, tačiau pasaulinė statistika rodo, kad disleksija būdinga bent 10 proc. visuomenės. Vadinasi, Lietuvos mokyklas lanko net 32 tūkst. mokinių, turinčių disleksiją! Ji nėra išgydoma ir iš jos nėra „išaugama“. Ar įsivaizduojate, kaip jaučiasi trečios ar ketvirtos klasės mokinys, nesugebantis skaityti?.. Kaip jam padėti?

 

Kiekvienas mokytojas nori, kad jo pamokoje mokiniai ne tik jaustųsi gerai, bet ir suprastų mokomą dalyką. Bet ne visada taip būna. Vieniems vaikams mokantis reikia daugiau laiko ir pastangų, kitiems – mažiau. Kartais mokytojui sunku suprasti, ar mokinys per mažai stengiasi, ar turi sutrikimą. Neretai mokiniai, patiriantys mokymosi sunkumų, vadinami tinginiais, mokytojo pastabos „Ir vėl namuose nieko nesimokei!“ tampa kasdienybe. Nors vaikas iš tiesų mokėsi ir stengėsi gerokai daugiau, nei klasės draugai, neįskaitomais žodžiais prirašyti sąsiuvinio lapai tų pastangų neliudija. O ką kalbėti apie klasės draugų pašaipas, kai toks mokinys kviečiamas skaityti prieš klasę!

 

Padėtį gali pagerinti Pedagoginė psichologinė tarnyba (PPT), atlikdama specialiųjų poreikių įvertinimą ir išduodama pažymą „Dėl specialiojo ugdymosi ir (ar) švietimo pagalbos skyrimo“ (oficialiuose Lietuvos dokumentuose terminas „disleksija“ nevartojamas). Kiekvieno mokinio PPT pažymoje yra pateikiamas mokinio psichologinis, logopedinis, pedagoginis vertinimas ir išvados. Taip pat pateikiamas sąrašas rekomendacijų, kaip mokytojas galėtų palengvinti mokiniui įsisavinti pateikiamą pamokos informaciją. Tarkime, jei per biologijos testą mokinys pateikė teisingus atsakymus, tačiau juose yra gramatinių klaidų, vertinamos turėtų būti biologijos, o ne lietuvių kalbos žinios.

Tai vis dėlto – kas ta disleksija?

 

Disleksija – tai sutrikimas, kai aukštą ar vidutinį intelektą turinčiam žmogui sunku skaityti. Ilgą laiką buvo galvojama, kad disleksiją turintys žmonės – ligoniai. Su jais buvo atliekami įvairūs eksperimentai. Ir tik XX a. viduryje buvo pradėti psichologiniai ir edukaciniai tyrimai, praplečiantys vaikų raidos supratimą, tobulinamos raidos sąvokos.

 

Dabar jau patvirtinta: disleksija – tai paveldima smegenų ypatybė. Žmogaus, turinčio disleksiją, smegenys kitaip apdoroja rašomą ir skaitomą informaciją. Tai mokymosi sunkumas, kurį sušvelninti įmanoma taikant konkrečius ugdymo metodus.

Nustebsite: padėti gali… biblioteka

 

Mes, LAB komanda, norime, kad skaityti galėtų visi ir paslaugas teikiame visiems, kurie negali skaityti įprastai: neregiams ir silpnaregiams, žmonėms, turintiems fizinių funkcijų, raidos ir kompleksinių sutrikimų, kitų įgimtų ar įgytų sveikatos sutrikimų, bei vaikams, patiriantiems mokymosi sunkumų.

Garsinės knygos, kurių išleidžiama apie 500 pavadinimų per metus, virtuali biblioteka ELVIS, išversta ir išleista Didžiosios Britanijos organizacijos „Nessy Learning“ sukurta knygutė „Apie disleksiją paprastai“ ir pagal ją sukurta edukacija „Apie disleksiją paprastai“, tinklaraštis „Apie skaitymo sutrikimus“ – tai bibliotekos indėlis stengiantis padėti disleksiją turintiems žmonėms.

 

Neseniai LAB specialistai vedė mokymus bibliotekininkams „Žinojimas šalina kliūtis“. Jų metu kalbėjomės, kaip bibliotekos gali padėti individualias reikmes turintiems skaitytojams, pristatėme, kas yra skaitymo ir rašymo sutrikimas – disleksija. Karštos diskusijos, klausimai, pastebėjimai atskleidė, kiek mažai žinoma apie šį sutrikimą bei apie pagalbos būdus ir priemones.

 

Lietuvoje apie disleksiją pradėta kalbėti neseniai. Įsivaizduoti, kaip jaučiasi disleksiją turintis mokinys, suvokti, kaip jo akyse sukasi, keičiasi, šokinėja ir vartosi raidės, sunku ne tik įprastai skaityti galintiems mokiniams, bet ir mokytojams.

Edukacija „Apie disleksiją paprastai“ gali atkeliauti ir į jūsų mokyklą

 

Edukacija „Apie disleksiją paprastai“ – tai 4–6 klasių mokiniams skirta pažintis su disleksija. Pasakojant ir pateikiant vizualinę medžiagą, stengiamasi paaiškinti, su kokiomis kliūtimis susiduria ir kaip jaučiasi disleksiją turintis žmogus, kodėl jam taip sunku skaityti ir rašyti. Pateikiamos žinomų žmonių, turinčių disleksiją, istorijos. Smagios praktinės užduotys padeda suprasti, kaip sunku disleksiją turinčiam mokiniui spėti kartu su visais ir užbaigti užduotis laiku.

 

„Kaip jam sunku… Aš išprotėčiau, jei man taip būtų“, „O kaip reikia mokytis, jeigu nuolat laksto raidės?“, – tai tik keletas mokinių pastebėjimų. Dažnai vaikai ir mokytojai klausia to paties – kaip jiems padėti? Vienas iš atsakymų: pasiūlykite garsinę knygą!

Kas tos garsinės knygos ir kodėl – jos?

 

Garsinė knyga – tai skaitomos knygos garsinis įrašas. Virtualioje bibliotekoje ELVIS esančias knygas yra įgarsinę profesionalūs diktoriai – taisyklinga jų tartis padeda vaikams tarti, kirčiuoti, suvokti sakinių struktūrą.

 

Yra knygų, kur garsas ir tekstas pateikiami kartu. Pavyzdžiui, DAISY formatas unikalus tuo, kad realiuoju laiku susieja teksto vaizdą ir garsą, siūlo begalę navigacijos galimybių bei įgalina pasirinkti geriausiai įžiūrimą šriftą bei kontrastą. Vaikas gali klausytis diktoriaus skaitomos knygos ir sekti tekstą išmaniojo telefono, planšetės ar kompiuterio ekrane. Virtualioje bibliotekoje ELVIS yra integruotas DAISY grotuvas, su kuriuo viskas labai paprasta!

 

Švedijos prieinamos žiniasklaidos agentūros internetiniame puslapyje paskelbtas Sofia Berge tyrimas (Audio books in school: The perceived help adolescents gets from using audio books in the school environment) kuriame teigiama, kad garsines knygas klausantiems mokiniams sumažėjo streso lygis, pagerėjo mokymosi rezultatai, mokiniai pajuto, kad neatsilieka nuo savo klasės draugų. Tyrime dalyvavo 13–19 metų mokiniai, turintys disleksiją.

 

Šių metų spalio mėnesį LAB atliko apklausą. Buvo siekdama išsiaiškinti, kokios literatūros apie disleksiją ir kitus skaitymo sutrikimus trūksta specialistams, tėvams ir kitiems asmenims, kurie susiduria su šia problema. Pastebėjome, kad labiausiai pasigendama informacijos apie metodus ir priemones, kurie padėtų disleksiją turinčiam vaikui ir jo tėvams, įskaitant psichologinių problemų įveikimą. Taip pat labai trūksta prieinamų vadovėlių ne tik moksleiviams, bet ir juos ugdantiems specialistams.

Virtuali garsinių leidinių biblioteka ELVIS auga kasmet

 

Virtualioje bibliotekoje ELVIS (elvis.labiblioteka.lt) saugomos profesionaliai įgarsintos knygos suaugusiems ir vaikams: populiariausia grožinė literatūra, dalykiniai leidiniai, knygos, apdovanotos premijomis, lietuvių ir užsienio autoriai, mokiniams rekomenduojama literatūra, žurnalai ir dar daug visko – beveik 14 tūkst. pavadinimų!

 

Kasmet ELVIS fondai pildosi, ir šiuo metu galime pasiūlyti apie 80 procentų įgarsintos mokiniams rekomenduojamos mokyklinės literatūros. Deja, vadovėlių turime labai nedaug, tačiau kviečiame pavartyti 6-os klasės geografijos vadovėlį „Žemė“ ir 6-os klasės istorijos vadovėlį „Kelias“ (abu DAISY formatu).

 

Prieigą prie ELVIS saugomų leidinių galima gauti tik pateikus negalią ar sutrikimą, dėl kurio žmogus negali skaityti įprasto spausdinto teksto, patvirtinantį dokumentą. Jį reikia prisegti registruojantis internetu ir laukti ELVIS komandos patvirtinimo. Mokiniams puikiai tinka PPT ar logopedo išduota pažyma.

 

Vykdami į susitikimus, edukacijas ar mokymus, LAB darbuotojai dalinasi turima informacija, dovanoja knygutę „Apie disleksiją paprastai“ ir turimus ELVIS garsinių leidinių katalogus.

 

Kiekvienas galime nors truputį prisidėti prie disleksiją turinčių mokinių ugdymo kokybės gerinimo. Kaip tai padaryti? Dalyvaukite mokymuose, raginkite kolegas ir jų mokinius dalyvauti edukacijose. Kvieskite tėvus, kurių vaikai patiria mokymosi sunkumų, apsilankyti Pedagoginėje psichologinėje tarnyboje, pasakokite apie garsines knygas ir virtualią biblioteką ELVIS, kur jas visas galima rasti!

 

Svarbiausia: nepamirškime pagirti disleksiją turinčio mokinio net už mažiausią daromą pažangą. Galbūt, palyginti su kitais mokiniais, tai tik mažas laiptelis, tačiau skaitymo sutrikimą turinčiam vaikui tai – didelė pergalė! Juk kiekvienas nori būti pastebėtas, paskatintas ir išgirstas!

 

Virtuali biblioteka ELVIS – būtinai užsukite pasižvalgyti!

Knyga „Apie disleksiją paprastai“ – smagios išminties pasisems ir vaikai, ir mokytojai

ELVIS 2020 m. katalogas: garsinės knygos vaikams ir paaugliams

ELVIS katalogas: įgarsinta mokiniams rekomenduojama literatūra

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.