„Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu pojūčių takeliu“

Kiekviena pradžia yra sunki, o pirmieji žingsniai patys nedrąsiausi, kupini įvairių klausimų ir abejonių.

Šie metai – pirmi metai, kai Vilniaus miesto lopšelio-darželio „Pilaitukas“ bendruomenė rugsėjo–lapkričio mėnesiais įgyvendino aplinkosauginio švietimo projektą „Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu pojūčių takeliu“, kuris finansuojamas Vilniaus miesto savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo 2020 metų specialiosios programos lėšomis. Projekto tikslas – sudaryti sąlygas visiems: tiek lopšelio-darželio, tiek socialinių partnerių vaikams bei bendruomenės nariams tyrinėti ir analizuoti gyvosios ir negyvosios gamtos objektus bei reiškinius, plėtoti ekologinio sąmoningumo nuostatą, formuoti aplinkosaugos įgūdžius per įvairias edukacines, eksperimentines bei tiriamąsias veiklas.

 

Vilniaus miesto lopšelio-darželio „Pilaitukas“ vaikai – tikri gamtos bičiuliai, tad nieko nelaukę kibome į darbus. Pradėjome nuo savo artimiausios aplinkos tvarkymo. Siekiant ugdyti vaikų ekologinį bei aplinkosauginį mąstymą, su jais buvo kalbamasi apie mišką, jo gyventojus bei augmeniją. Diskusijų metu buvo pastebėta, kad besilankantys miške vaikai aptinka daug gamtos pažeidimų: šiukšlių, nulaužtų medžių, išdraskytų samanų ir skruzdėlynų. Vedini gerų ketinimų ir norėdami prisidėti prie aplinkos išsaugojimo, nutarėme susitvarkyti šalia savo darželio esantį mišką-parką. Švarinimosi akcijos metu vaikai lankėsi miške, gėrėjosi gamta, rinko šiukšles, tvarkė nulūžusias medžių šakeles, aplankė miške esančius skruzdėlynus. Kartu su vaikais pasidžiaugėme nuveiktų gerų darbų gamtai rezultatais.

 

Priešmokyklinio amžiaus vaikai dalyvavo smagioje edukacinėje veikloje „Pasimatuok eigulio kepurę“. Kartu su eiguliu Raimundu Ereminu vyko į išvyką po Pilaitės mišką-parką. Edukacijos metu susipažino su šalia darželio augančiais augalais, pasivaikščiojimo po mišką metu susipažino su medžiais ir jų pavadinimais, stebėjo paukščius, ieškojo žvėrelių pėdsakų bei sužinojo įdomių faktų apie miško žvėris. Eigulys atskleidė paslaptis apie miške šliaužiojančius žalčius ir gyvates. Vaikai sužinojo, kad juos galima atskirti pagal kvapą. Edukacijos metu vaikai ugdė ekologinio mąstymo įgūdžius, stiprino pažintinius, patirtinius gebėjimus. Išvykos metu eigulys supažindino su miškininko profesija ir jo atliekamais darbais. Grįžę į darželį kartu su miškininku vaikai pasodino pelkinį ąžuolą ir nustebo sužinoję, kad jis gali augti ne tik pelkėje, bet ir darželio kieme. Mažieji gamtininkai davė mažųjų gamtos mylėtojų žodį, kad pasodintą medelį mylės, saugos ir prižiūrės.

 

Susitvarkę savo artimiausią aplinką, pasimatavę eigulio kepurę bei pasodinę medelį, patraukėme VU Botanikos sodo takeliais ieškoti, atrasti ir įminti gamtos paslaptis. Vyresni, 5–6 metų vaikai, dalyvavo edukacinėje veikloje „Gamtos žinutė mums“ – vaikštinėdami rudenėjančio botanikos sodo takeliais ir klausydamiesi pasakojimų, vaikai susipažino su ten augančiais įdomiais augalais, sužinojo įdomybių apie jų lapus, vaisius, žiedus. Edukacinėje veikloje „Augalų medžioklė“ priešmokyklinukai sužinojo daug įdomybių apie augalus, susipažino su sode augančių augalų rūšimis, tyrinėjo jų vaisius bei sėklas, sužinojo apie augalų augimui reikalingas sąlygas bei priežiūrą, aiškinosi augimo procesą.

 

Sudalyvavę edukacinėse veiklose supratome, kad pažinti ir pajausti miško grožį galima ne tik iš pasakojimų, o tiesiogiai prisilietus prie gamtos, jos paslapčių.

Vedini gerų idėjų Pilaitės miške-parke sukūrėme ir eksponavome savo taisykles, kurias pavadinome „Kaip saugiai elgtis miške“.

Visa „Pilaituko“ bendruomenė, palaikydama gamtos išsaugojimo, tvarumo ir ekologinio sąmoningumo idėjas savo kūrybiniais sumanymais prisidėjo prie parodos „Įminkime miško paslaptis“ įgyvendinimo. Tam reikia tiek nedaug: smagaus pabuvimo gamtoje kartu su visa šeima renkant gamtinę medžiagą ir truputį fantazijos, vaizduotės kuriant įvairias menines kompozicijas. Surinkta gamtinė medžiaga bendruomenės kūrybiškumo pastangomis virto puikiais meno kūriniais, kurie papuošė darželio lauko aplinką bei suteikė džiugių akimirkų visai darželio bendruomenei.

 

Inovatyvi ir patraukli žinių perteikimo forma – viktorinos organizavimas. Viktorinoje dalyvavo penkios Vilniaus miesto priešmokyklinio ugdymo grupių komandos. Viktorinos tikslas – plėtoti priešmokyklinio amžiaus vaikų ekologinį sąmoningumą, stiprinti pažintinius, komandinio darbo gebėjimus, skatinti teigiamų emocijų bei atradimo džiaugsmo išgyvenimą.

Leisdami laiką gamtoje, stebėdami vaikų sumanymus pedagogai atrado daug puikių idėjų viktorinos „Mokausi gamtoje ir iš gamtos“ organizavimui darželio kieme. Tačiau epidemiologinė situacija pakoregavo planus ir viktorina iš darželio kiemo persikėlė į visiškai naują ir vaikams dar mažai pažįstamą virtualią erdvę „Zoom“ platformoje. Pedagogams, dalyviams bei viktorinos organizatoriams tai buvo visiškai nauja patirtis, kuri leido skleistis naujoms kūrybinėms idėjoms, sumanymams bei suteikė galimybę leistis į naujų, inovatyvių ugdymo metodų paieškas.

 

Organizuotas tarptautinis projektas „Žaliosios mokymosi aplinkos panaudojimo galimybės, siekiant aktyvaus patirtinio gamtos pažinimo“. Projektas buvo įgyvendinamas ir virtualioje „eTwining“ programos erdvėje. Įgyvendinimo metu projekte dalyvaujantys pedagogai turėjo galimybę dalintis veiklų žaliosiose mokymosi aplinkose aprašais. Buvo sukurta elektroninė pasidalintų pedagogų patirčių, veiklų aprašų knyga.

 

Įgiję naujų žinių apie gamtą ir ekologiją, ėmėmės naujų idėjų įgyvendinimo kuriant darželio teritorijos edukacinę aplinką.

Naudojantis kodo nuskaitymo programa (QR kodo skaitytuvas) buvo pagamintos ir įrengtos interaktyvios-edukacinės (ilgalaikės) kortelės darželio kieme augančių medžių pažinimui. Kortelėse pateikta trumpa informacija, o po kodu slypintys įdomūs faktai apie medį arbą krūmą suteikė galimybę visai darželio bendruomenei pažinti ir inovatyviai bei kūrybiškai įsisavinti informaciją.

Daug sužinoję apie gamtą, medžius, siekdami pažintinio proceso tęstinumo grupėse, sukūrėme ir pagaminome edukacines dėliones „Lietuvoje augantys medžiai“, kurių dėka vaikai turi galimybę gilinti žinias apie Lietuvoje augančius medžius.

 

Kaip ir gamtoje naktį keičia diena, o po rudens ateina žiema, taip ir mes mažais žingsneliais priartėjome prie savo svajonių įgyvendinimo tikslo – darželio kieme įsirengėme pojūčių taką ir su nekantrumu laukiame ateinančio pavasario, kad galėtume basomis kojomis pabėgioti ir pajusti gamtoje slypinčią didybę…

Šalia pojūčio tako pagaminome ir įrengėme ilgalaikes edukacines korteles su įdomiais gamtamoksliniais faktais apie pojūčių tako įrengimui panaudotą gamtinę medžiagą: smėlį, medžio žievę, kankorėžius, kaštonus, giles, akmenis.

Edukaciniais tikslais darželio bendruomenei parengėme lankstinuką „Pojūčių takelis mūsų kieme“. Lankstinuke pateikta informacija apie tai, kaip prisidėti prie aplinkos saugojimo ir švarinimo kūrybiškai panaudojant gamtos dovanas, pateiktos idėjos, kaip paprastomis namų sąlygomis įkurti pojūčių taką savo kieme.

Įgyvendinę projekto idėjas, visi drauge sukūrėme šūkį: „Mažais žingsneliais švarios planetos link“.

 

Virginija Dagileinė, Sigita Norvilienė

Vilniaus miesto l.-d. „Pilaitukas“ priešmokyklinio ugdymo pedagogės

Gintarė Juozaitytė

Ikimokyklinio ugdymo pedagogė

Lilija Dževeckaja

Direktorės pavaduotoja ugdymui

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.