Gamtos pažinimo link – aš ir tu medžius ir samanas tyrinėjame kartu

Virginija Dagilienė, Sigita Norvilienė
,
Vilniaus l.-d. „Pilaitukas“ priešmokyklinio ugdymo pedagogės 
Lilija Dževeckaja
,
Vilniaus l.-d. „Pilaitukas“ direktoriaus pavaduotoja ugdymui

Medžius nuspalvinęs pačiomis gražiausiomis spalvomis, didis dailininkas – ruduo, sparčiais žingsniais žingsniuoja per žemę. Besigėrėdami magiškais gamtos vaizdiniais, akimirkai sustojus, susimąstome, kad šie gamtos ženklai, lyg išmintingi pranašai mums primena, kad atėjo laikas pasidžiaugti ir padėkoti gamtai už jos dosnumą ir mums skirtas dovanas.

 

Sekdami ir stebėdami rudenėjančios gamtos ženklus, žingsnelis po žingsnelio skubame užbaigti Visuomenės aplinkosauginio švietimo projekto „Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu medžius ir samanas tyrinėjame kartu“ numatytus darbus. Įgyvendintomis projekto idėjomis ir nuveiktais spalio mėnesio darbais, skubame pasidalinti su visais, kas neabejingas gamtai ir savo idėjomis bei mintimis prisideda prie tvaresnio ir gražesnio pasaulio kūrimo.

 

 

Atiduodami duoklę ir pagarbą šalia darželio esančiam miškui, kartu su vaikais keliavome pasigėrėti rudenėjančio miško vaizdais. Su savimi pasiėmę tyrinėjimui skirtas kuprines, jose nešėmės žiūronus, padidinimo stiklus, kišeninius mikroskopus, liniuotes, kurios buvo skirtos miško gamtos tyrinėjimui. Ištyrinėjus miške augančius medžius bei samanas, į kuprines vaikai rinko nukritusius kankorėžius, šakeles bei medžių lapus, kuriuos grįžę į darželį ketino paversti įdomiais meno kūriniais.

 

Būdami miške aptarėme, kokią žalą šiukšlės kelia miško augmenijai ir gyvūnijai. Nieko nelaukdami, į šiukšlėms skirtus maišelius, rinkome miške aptiktas tuščias maisto pakuotes, plastikinius butelius, miške paliktas šiukšles. Įvykdę miško švarinimo akciją, pasižadėjome, kad miške elgsimės atsakingai ir visus savo artimuosius skatinsime saugoti ir globoti mus supančią gamtą. Atlikę gerą darbą gamtai, keliaudami į darželį sukūrėme šūkį: „Mes atversime vartus į gražios gamtos namus, miškas ošdamas žaliuos, neliks šiukšlės nei vienos!!!“

 

Aplankius ir ištyrinėjus miške augančius medžius bei samanas, vyresniųjų  grupių vaikai keliavo į darželyje įsikūrusią „Tyrinėjimų bei atradimų laboratoriją“, kurioje buvo organizuojama edukacinė pamokėlė „Pažinkime samanas ir medžius“.

 

Pamokėlės metu vaikai sužinojo daug įdomios informacijos apie medžius ir samanas, naudodamiesi skaitmeniniu mikroskopu atliko tyrinėjimus, eksperimentavo su gamtine medžiaga, minė mįsles, atliko skaičiavimo, matavimo bei logines užduotis, susijusias su medžiais ir samanomis. Pamokėlėje patirtais įspūdžiais ir įdomiais įsimintinais atradimais vaikai dalinosi su grupės draugais ir į darželį atvykusiais tėveliais.

 

Dar vienas, nemažiau įspūdingas naujų žinių ir atradimų apie gamtą pliūpsnis mūsų laukė nuvykus į Kairėnuose įsikūrusį botanikos sodą, kuriame buvo organizuojama edukacinė pamokėlė „Mokomės pažinti augalus. Samanos, kerpės ir kiti augalai“. Edukacijos metu kartu su gidu keliavome ieškoti samanų ir kerpių kolekcijos, apžiūrėjome sode augančius augalus, mokėmės juos atpažinti pagal lapus, vaisius, ieškojome panašumų ir skirtumų. Vaikai tarpusavyje diskutavo, kad labai norėtų turėti tokį sodą, tik, kad būtų truputį mažesnis, nes pavargtų po jį vaikščioti.

 

Daug laiko praleidę gamtoje ir įgiję daug naujos informacijos apie gamtą, ekologiją, tvarumą, nusprendėme šiomis žiniomis pasidalinti su darželio bendruomene, surengdami ekologinę- kūrybinių darbų parodą „Draugiškas gamtai medis“. Parodos tikslas – antrinių žaliavų panaudojimas meninių darbų kūrybai. Vaikai, tėveliai ir kiti darželio bendruomenės nariai iš antrinių žaliavų, gamtinės medžiagos kūrė medžių eksponatus ir nešė į darželio kieme įsikūrusią parodėlei skirtą erdvę. Čia jie galėjo pademonstruoti savo kūrybinius sumanymus, pasisemti įdomių idėjų ir pasidžiaugti vieni kitų sukurtais meno kūriniais. Buvo gera stebėti, kaip vaikai apžiūrinėdami parodėlėje sukurtus eksponatus, didžiavosi savo šeimos sukurtais meno kūriniais, dalinosi smagiomis akimirkomis apie kūrybinio proceso eiga.

 

Darbų karuselei besisukant, visi drauge suskubome imtis „Samanų oazės“ įkūrimo darbų. Kartu su vaikais dėliodami akmenis formavome kalnelį, kurį užpylėme žemėmis ir pasodinome keturių rūšių samanas bei viržius. Samanų oazės centre įkūrėme fontanėlį su modernia šviesų laistymo sistema. „Samanų oazės“ erdvę papuošė sraigių ir grybų skulptūros. Vaikai labai džiaugėsi, išvydę galutinį darbų rezultatą. Jie tyrinėjo naujai įrengtą erdvę ir su nekantrumu laukė atvykstančių tėvelių, kad galėtų jiems pristatyti darželio kieme visos bendruomenės dėka atsiradusią „Samanų oazę“. Vaikai tarpusavyje diskutavo, kad vasarą bus smagu čia pažaisti ir pažiūrėti, kaip užaugs čia pasodintos samanos. Girdėjosi ir nuogąstavimų, kad tik lietutis palytų, nes kitaip samanos išdžius, arba iš kur gauti tikrų sraigių, kad galėtų jas čia apgyvendinti.

 

Spalio mėnesio darbus vainikavo darželyje organizuojamos Vilniaus miesto priešmokyklinių grupių orientacinės varžybos aplinkosaugine tematika „Aš ir Tu gamtos pažinimo link judame kartu“. Renginio tikslas – tenkinti prigimtinius vaiko judėjimo, pažinimo poreikius bei sudaryti sąlygas patirti pažinimo ir judėjimo džiaugsmą, aktyviai veikiant gamtoje.

 

Siekdami ir toliau plėtoti bendruomenės narių bendruomeniškumo vertybes, kartu puoselėjant gamtą bei siekiant bendrų aplinkosauginių tikslų, darželio pedagogams ir tėveliams parengėme lankstinuką su lauko žaidimų idėjomis „Lauko žaidimai tausojantys gamtą“.

 

Vaikai kartu su tėveliais ir pedagogais išbandę žaidimų gamtoje idėjas, vienbalsiai nusprendė, kad gamta yra pati nuostabiausia žaidimų ir atradimų laboratorija.

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.