Gamtos pažinimas darželyje

Natalija Zabolevičienė
,
l.-d. „Atžalėlės“ vyr. mokytoja

Kaip teigia M. Hugerat, S. Zidani ir N. Kurtam (2003) (cit. Lamanauskas V.), gamtamokslinis ugdymas be aktyvaus ugdytinių dalyvavimo eksperimentinėje-praktinėje veikloje mokymosi procesą daro visiškai nereikšmingą patiems besimokantiesiems.

 

Aš manau, kad kuo aktyvesnis vaiko bendravimas su aplinka, tuo didesnis daromas poveikis jam.

 

Dažnas šiuolaikinis žmogus, o ypač vaikas, pajutęs, kad tolsta nuo gamtos, vis dažniau į ją atsigręžia ir stengiasi atkurti gamtos nišas šalia savęs bei jas suformuoti kuo jaukesnes sau. Gamta, kurioje žmogus vis mažiau praleidžia laiko, jam yra labai svarbus dalykas, todėl norėdamas priartinti gamtą prie savęs šiuolaikinis žmogus bet kurioje galimoje artimiausioje aplinkoje kuria savo gamtos oazę. Visais laikais gamta ir žmogus buvo neatskiriami dalykai.

 

Lopšelio-darželio „Atžalėlės” aplinkoje galima tyrinėti įvairiausius objektus. Tad kaip ir kiekvienais metais, taip ir šiais mes kartu su vaikais išėjome tyrinėti gamtos. Šio visus metus vykstančio projekto „Pažink medžių įvairovę savo aplinkoje” dalies tikslas buvo supažindinti ugdytinius su klevo medžiu. Ugdytiniai ne tik grupėje apžiūrinėjo paveikslėlius, filmuotą medžiagą, apvedžiojo pagal kontūrą klevo lapą ir jį spalvino, bet ir turėjo galimybę jį pamatyti savo akimis gamtoje. Juk gamtos tyrinėjimai vaikams padeda plėsti jų akiratį ir padeda suformuoti sąmoningą ir atsakingą žmogų, turintį vertybines nuostatas. Gamtamokslinis ugdymas formuoja vaiko supratimą, kaip reikia saugoti gamtą, padeda suprasti, kokia svarbi gamtos pusiausvyra, nes kiekvienas gyvūnas, augalas užima tam tikrą vietą ekosistemoje. Todėl mano, kaip mokytojos, pareiga – skatinti, sudominti kiekvieną vaiką, kad jis suprastų, kaip prižiūrėti ir saugoti gamtą. Ne visi vaikai gali ir nori suprasti, kad su gamta reikia elgtis pagarbiai, ją reikia saugoti, ja rūpintis, todėl gamtosauginis ugdymas yra tas nuoseklus ir nuolatinis procesas, kuris vaikui padeda pajusti gamtos harmoniją, suprasti savo veiksmų padarinius gamtai bei jų grįžtamąjį poveikį. Gamtos tyrinėjimas darželyje yra labai svarbus, kadangi tyrinėdami gamtos lobyną vaikai susipažįsta su naujais dalykais, kuriuos svarbu ne tik stebėti, bet ir pačiam atrasti, eksperimentuoti – juk aktyvioje veikloje ikimokyklinukas patiria atradimo džiaugsmą.

 

Literatūra:

1.Juknevičienė R. (2012). Žmogaus santykis su gamta.

2.Karmazaitė V., L. G. (2019). Kaip svarbu vaikus mokyti saugoti gamtą.

3.Baliulė I. (2016). Selemonas Paltanavičius pasakoja vaikams apie gamtą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.