„Gamtos paslaptis augaluose“

Kiekvienas metų laikas yra unikalus, kasmet atneša daug paslapčių. Atėjus pavasariui, su vaikais pasineriame į augalų pažinimo karalystę nuo sėklytės iki pat derliaus. Juk kiek yra daug skirtingų formų, spalvų, dydžių sėklų, kurias galima paliesti, pauostyti, palyginti. O kiek suteikia džiaugsmo, kai gali nagrinėti ir tyrinėti, laukti, stebėti, kaip iš paprastos sėklytės užauga ne tik daigelis, bet ir žiedas, vaisius. Daržo darbai naudingi vaikams – padeda ugdyti pažinimą ir ryšį su gyvąja gamta.

 

Kiekvienais metais nuo pat lopšelio vaikai sėja, augina ir laukia vaisių darželio teritorijoje įrengtoje lysvėje. Besimokydamas juos prižiūrėti vaikas turi atlikti daug dalykų: valdyti, stebėti, fiksuoti, vertinti augalus ir su jais susijusius procesus. Taigi taip kartu ne tik įgyjama gamtos pažinimo ir žemdirbystės žinių, bet ir išmokstama mėgautis procesu, ne vien orientuotis į rezultatą. Daržas gali tapti ta vieta, kurioje vaikas turi erdvės klysti ir iš to mokytis, nevaržomai eksperimentuoti. Tačiau nereikėtų persistengti ir kiaurą dieną versti praleisti lysvėje. Reikia ugdytis įprotį daryti poilsio pertraukėles – tik tada darbas suteiks malonumą. Be to, užsienio patirtis rodo, kad vaikų, įsitraukusių į bendras daržininkystės veiklas, rezultatai mokykloje yra geresni negu kitų, projektuose nedalyvaujančių mokinių. Pastebima, kad daržininkaujantys vaikai yra labiau atsipalaidavę, ramesni. Kartu su vaikais pastebime, kad itin gražu, kai mažos kilpelės ar daigeliai pradeda kaltis iš po žemės.

 

 

Kitas Vilniaus lopšelio-darželio „Atžalėlės“ „Bitučių“ grupės vaikams patrauklus procesas – daigų, užsimezgančių ir bręstančių daržovių laistymas, žinoma, pačių užauginto derliaus ragavimas (pvz., grupėje kepame moliūgų blynus). Stebėdami, kaip auga daigeliai, vaikai nori kuo greičiau paragauti savo augintų ir prižiūrėtų daržovių. Dar norisi pabrėžti, kad prie mūsų „Bitučių“ grupės vykdomų projektų visada aktyviai prisijungia ir grupės tėveliai. Kartu darome vaikus laimingesnius ir vaikai pasiekia geresnių ugdymo(si) rezultatų. Tai pastebiu akivaizdžiai.

 

„Kiekviena daržovė yra įdomi, turinti savo istoriją, kilmę, maistines savybes ir vertę, kad mažam vaikui šie dalykai būtų įdomūs, reikalingas artimas augalo pažinimas, pajutimas, tam tikra individuali patirtis. Dėl to, patys augindami daržoves, vaikai gali ne tik daug ką apie jas sužinoti, bet ir lengviau pamėgti“, – sako A. Žebrauskienė.

 

Natalija Zabolevičienė

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.