Energetika ir ekologija mokykloje ir namuose

Ingrida Šelekienė
,
Kėdainių „Ryto“ progimnazija

Birželio 4–11 d. Kėdainių „Ryto“ progimnazijos „Erasmus+“ projekto R.I.V.E.R.S. mokinių ir mokytojų komanda vyko į partnerių susitikimą Graikijoje. Karpenissi miestelyje susitiko partneriai iš Bulgarijos, Lietuvos, Slovakijos, Portugalijos, Kroatijos. Pradinės mokyklos projekto koordinatorė Constantia Contomitru ir direktorius Sideris Moziolas pasveikino projekto dalyvius ir pristatė susitikimo programą.

 

Mokiniai draugiškai sutiko svečius ir padovanojo nuostabų reginį, kuriame vaizdavo graikų gyvenimą nuo olimpinių žaidynių atsiradimo iki šių dienų. Grožėjomės graikų šokiais, graikiškomis melodijomis ir gražia inscenizacija. Susipažinome su mokyklos edukacinėmis erdvėmis, lankėmės klasėse, bendravome su mokytojais ir mokiniais, ragavome tradicinių graikiškų patiekalų. Laukė įdomi ir prasminga darbo savaitė, kurią pradėjome diskusija apie ekologines problemas, apie taršos ir vandens įtaką klimato kaitai, nes projekto pagrindinė idėja yra ekologinio mąstymo ir ekologiškai atsakingo žmogaus ugdymas. Visos veiklos ir buvo numatytos šiems tikslams siekti. Visų delegacijų mokytojai aplankė vicegubernatorių p. Aristidį Tacių ir miesto merą Nikolajų Suliotį. Įdomu pažinti kitą šalį, jos kultūrą, tradicijas ir sužinoti jos istoriją.

 

 

Pirmą dieną aplankėme Euritanijos kultūros istorijos centrą, kuriame buvo surengta ekskursija po interaktyvųjį muziejų. Domėjomės muziejaus eksponatais, vietovės aplinkosaugos tradicijomis, aplankėme parodą „Euritanijos tiltai“. Vyskupijos salėje keliavome erdve ir laiku, virtualiai aplankėme bažnyčią, paskendusią Kremasto ežere. Dalyvavome seminare „Keturių unikalių visame pasaulyje naudojamų hidraulinių jėgos mašinų modelių pristatymas“. Muziejaus įkūrėjas parengė įdomų pristatymą apie keturis unikalius visame pasaulyje naudojamus hidraulinės energijos modelius (Francis, Kaplanas, Crossas, Peltonas). Po teorinės dalies visų šalių mokiniai konstravo vandens turbinų modelius, kuriuos vėliau visiems pristatė ir išbandė praktiškai. Muziejaus vadovas kiekvienai delegacijai padovanojo pačių sukonstruotus vandens turbinų modelius.

 

Antra diena pateikė dar didesnių staigmenų. Mokyklos vidinis kiemelis tapo saulės krosnių ir saulės automobilių laboratorija. Veiklas paįvairino kūrybinės dirbtuvės: mokiniai iš perdirbamų medžiagų gamino orkaites ir panaudodami saulės energiją jose kepė sausainius. Kita veikla buvo dar atsakingesnė, nes mokiniams grupėse reikėjo sukonstruoti saulės energija varomą automobilį. Buvo daug džiaugsmo ir emocijų, kai mokyklos kieme vyko pačių vaikų sukonstruotų saulės energija varomų automobilių lenktynės. Mokytojas Nikosas Anastasopoulosas pristatė improvizuotas konstrukcijas iš antrinių žaliavų. Visos šios struktūros veikė su atsinaujinančiais energijos šaltiniais, o kai kurios gamino elektros energiją. Tokiomis projektinėmis veiklomis skatinamas mokinių smalsumas ir motyvacija ieškoti naujoviškų aplinkosaugos problemų sprendimo būdų. Vaikai labiau pasitiki savo jėgomis, geriau išmoksta bendradarbiauti komandoje, tobulina anglų kalbos žinias, drąsiai organizuoja įvairias veiklas ir nebijo naujų iššūkių.

 

Trečią dieną laukė įdomi išvyka. Lankėmės tradiciniame vandeniu varomame grūdų malūne ir skalbykloje „Gamtos skalbiniai“, nes ten ir dabar žmonės veža plauti kilimus. Juos suka turbina ir plauna švariu šaltinio vandeniu. Tai puiki ekologijos pamoka, leidžianti susipažinti su aplinkai nekenksmingais prietaisais, kurie veikia daug metų. Pradėję kelionę nuo mažų gamtos stebuklų ir „gamtos skalbyklos“, atvažiavome į tikrą ir didelę Kremasto ežero hidroelektrinę. Kremasto ežeras yra didžiausias dirbtinis ežeras Graikijoje. Prie užtvankos esanti jėgainė yra taip pat didžiausia hidroelektrinė Graikijoje, jos vadovas išsamiai apibūdino elektrinės funkciją ir indėlį į šalies energijos poreikius.

 

Ketvirtą dieną laukė pasivaikščiojimas mišku šalia kalnų upės Karpenisiočio. Aplankėme Kefalovriso vietovėje esantį parką. Turėjome užduotį – ištirti vandens kokybę ir jo rūgštingumą. Vadovaujami Žemės ūkio universiteto Miškininkystės ir aplinkosaugos vadybos katedros profesorės Staurulos Galanopoulou nustatėme, kad šaltinio vandens kokybė labai gera, o stovinčio vandens gerti negalima. Visiems buvo naudinga patirtis, atliekant vandens kokybės vertinimo eksperimentus, analizę ir išbandant praktines užduotis. Buvo įdomu sužinoti upės apylinkių biologinę įvairovę. Didelį įspūdį paliko Niutono parkas. Tai unikali vieta, kurioje žaidimas derinamas su švietimu (gamtos mokslų, fizikos ir matematikos). Teorines žinias išbandėme praktiškai. Prisiminėme Pitagoro teoremą, išbandėme Archimedo mašinos sraigtą ir kitus mokslo išradimus. Buvo puiki proga viso projekto metu gautas žinias išbandyti praktiškai ir pateikti savo išvadas. Tai neįkainojama patirtis tiek mokiniams, tiek mokytojams.

 

Penktą dieną keliavome į sostinę Atėnus, kur aplankėme Atėnų olimpinį muziejų ir Akropolį. Atėnų olimpinis muziejus, kuriame saugoma olimpinių žaidynių dvasia, kovos koncepcija, nuolatinės žmogaus pastangos pranokti save visose gyvenimo srityse, sužavėjo įspūdinga paroda ir olimpinio švietimo vertybėmis. Penktadienio popietę apsilankymu Akropolyje baigėme trečiąjį „Erasmus+“ projekto R.I.V.E.R.S. partnerių susitikimą Graikijoje.

 

Dalyvavimas projekte padėjo dalyviams tobulėti ir suteikė mokymo procesui naujų galimybių. Užmegzti nauji ryšiai, įgytos žinios, sukurti ir įgyvendinami bendri projektai veiklą daro įdomią, patrauklią ir naudingą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *